Mijn koelwatertemperatuurmeter komt tijdens het rijden nooit verder dan de groene markering:
IMGP3148b.jpg (89.78 KiB) 2778 keer bekeken
Is dit normaal?
Je zou denken dat die in het midden hoort te staan bij warme motor (90 graden Celcius). De motor wordt wel gewoon warm, of in ieder geval, na het rijden voelt het warm aan. Alleen bij echt warm weer (> 30 graden) en het rijden op bergpassen in het zuiden van Europa wil de meter nog wel eens omhoog kruipen
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
Destijds had ik hetzelfde 'probleem'.
Met de thermostaat die ik er toen in heb gezet staat de meter bij warme motor nog steeds op dezelfde plek.
Maakt niet uit of het warm of koud weer is. Ook bij files loopt hij pas na een tijdje op.
Die thermostaat is destijds dus een goede keuze geweest.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Al een nieuwe thermostaat gemonteerd? Dit zal zich terugbetalen want je verbruik zal dalen naar normale waarden.
Verder gaat je motor ook beter lopen.
Het was hier "Thermostaat Vervangen Weken" ofzo want bij beide auto's onlangs vervangen.
De R25 liep warm. Bij deze bleef de radiateur onderin koud. Dit kan een verstopte radiateur zijn maar ook aan de thermostaat liggen. Die geeft dan te weinig stroming door de radiateur.
De Clio warmde in de winter onvoldoende op maar bij planken op de snelweg ging de meter juist naar driekwart.
Waarschijnlijk zat de oude thermostaat vast.
Een nieuwe thermostaat was bij beide auto's de oplossing en de Clio loopt merkbaar nog lekkerder.