deursloten
deursloten
Hallo ik heb een probleem met mijn safrane 2.2 rn uit oktober 95
de beide deursloten werken niet als je de sleutel in het slot stopt
kun je hem gewoon rond draaien zonder dat er wat gebeurd is
dit iets wat wel vaker voorkomt zo ja wat is er aan tedoen??
groet fred.
de beide deursloten werken niet als je de sleutel in het slot stopt
kun je hem gewoon rond draaien zonder dat er wat gebeurd is
dit iets wat wel vaker voorkomt zo ja wat is er aan tedoen??
groet fred.
Nou, ik heb 5 jaar in een Safrane phase I gereden en in die 5 jaar twee keer de portiersloten moeten vernieuwen vanwege het euvel dat jij hebt. De sloten zijn gewoonweg een zwakke plek bij deze Safrane. In 2004 heb ik de wagen verkocht aan een vriend van me en raad eens.....ja, ook hij had te kampen met een defect portierslot aan de chauffeurszijde. Ik vrees dat je de sloten zult moeten vernieuwen. 
Deursloten
De deursloten zijn eigenlijk niet bedoeld om met de sleutel te openen vanwege de afstandsbediening. Het komt daardoor vaak voor dat de sleutel lange tijd niet in het slot is geweest. Om het slot met de sleutel te kunnen openen, moet een palletje in het slot verschuiven. Dat zit na zo'n lange tijd vaak vast. De oplossing kan dan zijn, het slot door het sleutelgat in te spuiten met bv WD40 of een ander soort penetrating oil. Vervolgens de sleutel in het slot en in vertikale stand voorzichtig een beetje naar rechts en weer een beetje naar links draaien en dat herhalen. Als het palletje loskomt, zul je merken dat plotseling weerstand ontstaat en dat je de deur kunt openen. Zo nodig een paar keer de sleutel uit het slot halen, weer inspuiten weer insteken, voorzichtig heen en weer draaien enz. Tenzij er echt iets in het slot is afgebroken, lukt het op die manier met wat geduld!
Veel succes,
Mathieu.
Veel succes,
Mathieu.
Mathieu, ik had het niet beter kunnen schrijven.
Het is precies zoals je schrijft, en alle Safrane`s hebben er vroeg of laat last van.
Ook het achterliggende deurslot mechanisme heeft op zijn tijd smering nodig.
Als de deur panelen eraf gaan, smeer alles wat moet bewegen met naaimachine olie en of eerst
schoonmaken met bv. WD40 gevolgd door wat naaimachine olie.
Heb je er nu wat kleine problemen mee, doe het VOOR de winter.
In de vrieskou is het een ellendige job.
Gr Albert
Het is precies zoals je schrijft, en alle Safrane`s hebben er vroeg of laat last van.
Ook het achterliggende deurslot mechanisme heeft op zijn tijd smering nodig.
Als de deur panelen eraf gaan, smeer alles wat moet bewegen met naaimachine olie en of eerst
schoonmaken met bv. WD40 gevolgd door wat naaimachine olie.
Heb je er nu wat kleine problemen mee, doe het VOOR de winter.
In de vrieskou is het een ellendige job.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Nou, da`s mooi want Günther heeft speciaal voor de club die batterijen gekocht tegen redelijke prijs.
Als het goed is zijn er nog een paar stuks.
Laat hem dat even weten, dan kan je ze bij de 3e Meeting gelijk meenemen
Gr Albert
Als het goed is zijn er nog een paar stuks.
Laat hem dat even weten, dan kan je ze bij de 3e Meeting gelijk meenemen
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Meestal is zijn de plastic onderdelen die in het bewegende gedeelte van het slot zitten gebroken of weggesleten ,daarom draai je hem gewoon rond zonder dat ie wat doet. Ik heb het twee keer gehad bij mijn vorige Safrane 2.2RN uit 93.
Koste me de eerste keer 80 euro voor een nieuw slotvangset met universele cilinder,en de tweede keer 50 euro op de sloop ,zonder passende sleutel ,maar ik heb toen gewoon de staafjes uit de cilinder gehaald ,zodat je hem kon openen met welke sleutel je maar wilt ,.nobody knowsi
Koste me de eerste keer 80 euro voor een nieuw slotvangset met universele cilinder,en de tweede keer 50 euro op de sloop ,zonder passende sleutel ,maar ik heb toen gewoon de staafjes uit de cilinder gehaald ,zodat je hem kon openen met welke sleutel je maar wilt ,.nobody knowsi
ik heb bij een slot van een VW Golf een paar jaar terug een nieuwe cilinder gekocht met sleutel en vervolgens de plaatjes en de staafjes van de één in de ander overgezet (oud naar nieuw). Is een hoop gepiel, maar je houdt netjes je oude sleutel EN je kunt je deur afsluiten!
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Middeltjes als WD40 of andere kruipolie achtige dingen zijn alleen handig om dingen tijdelijk te smeren, of weer in beweging te krijgen. Het biedt absoluut geen permanente smering. Je zou het nog beter met contactpray kunnen inspuiten, omdat dit oxydatie tegengaat.
De juiste manier is het mechaniek invetten. Desnoods met vaseline
De juiste manier is het mechaniek invetten. Desnoods met vaseline
Safrane II 2.0 RXE
Zowel Phase 1 en 2 hebben er last van ondanks de wat andere voordeur slotconstructie.
Het grootste probleem zit echter aan de binnenkant.
Het "blok" waar de de vergrendeling en het electrische gedeelte zit heeft men ver weggewerkt.
Door de gehele bekleding los te halen zie je het wel zitten, maar loshalen is lastig daar je met de raamgeleider in de weg zit.
Je kunt in de vroege probleem fase proberen alles waar je bij kunt komen in te spuiten met naaimachine olie.
Ook waar de beweging door de elec. spoel het open/dicht mechanisme gemaakt wordt.
Als dat niet werkt, moet je de balk en het slot losmaken (torx zitten erg vast), en het hele blok
eruit halen. Schoonmaken en met (naai)-machine olie alles ruim inspuiten.
Voordat je de bekleding monteert alles eerst nogmaals op werking controleren !!!!
Gebruik kruipolie alleen om los te maken, en spuit het later in met een olie of vet.
Precies zoals Gerben schreef.
Gebruik NOOIT in sloten grafiet poeder !!!!!!!!
De sloten zijn zwak uitgevoerd (lees elders in deze topic), gebruik zoveel mogelijk je AB.
Gr Albert
Het grootste probleem zit echter aan de binnenkant.
Het "blok" waar de de vergrendeling en het electrische gedeelte zit heeft men ver weggewerkt.
Door de gehele bekleding los te halen zie je het wel zitten, maar loshalen is lastig daar je met de raamgeleider in de weg zit.
Je kunt in de vroege probleem fase proberen alles waar je bij kunt komen in te spuiten met naaimachine olie.
Ook waar de beweging door de elec. spoel het open/dicht mechanisme gemaakt wordt.
Als dat niet werkt, moet je de balk en het slot losmaken (torx zitten erg vast), en het hele blok
eruit halen. Schoonmaken en met (naai)-machine olie alles ruim inspuiten.
Voordat je de bekleding monteert alles eerst nogmaals op werking controleren !!!!
Gebruik kruipolie alleen om los te maken, en spuit het later in met een olie of vet.
Precies zoals Gerben schreef.
Gebruik NOOIT in sloten grafiet poeder !!!!!!!!
De sloten zijn zwak uitgevoerd (lees elders in deze topic), gebruik zoveel mogelijk je AB.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: Deursloten
[quote="mathieu"]De deursloten zijn eigenlijk niet bedoeld om met de sleutel te openen vanwege de afstandsbediening. Het komt daardoor vaak voor dat de sleutel lange tijd niet in het slot is geweest. Om het slot met de sleutel te kunnen openen, moet een palletje in het slot verschuiven. Dat zit na zo'n lange tijd vaak vast. De oplossing kan dan zijn, het slot door het sleutelgat in te spuiten met bv WD40 of een ander soort penetrating oil. Vervolgens de sleutel in het slot en in vertikale stand voorzichtig een beetje naar rechts en weer een beetje naar links draaien en dat herhalen. Als het palletje loskomt, zul je merken dat plotseling weerstand ontstaat en dat je de deur kunt openen. Zo nodig een paar keer de sleutel uit het slot halen, weer inspuiten weer insteken, voorzichtig heen en weer draaien enz. Tenzij er echt iets in het slot is afgebroken, lukt het op die manier met wat geduld!
Veel succes,
Mathieu.[/quote]
Heb nu ook dit probleem met Phase II aan bestuurdersslot. Afstandbediening wertk ook niet meer. MD40 etc. helpt al niet meer. Vreemd wel dat ik de bestuurdersdeur met de knoppen van binnen uit wel dicht kan doen.
* Heeft iemand daar een verklaring voor?
Bas Risseeuw zegt dat enige oplossing is met 2e hands slot op de sloop markt.
* Of heeft iemand nog een gebruikt slot voor bestuurdersdeur liggen?
Veel succes,
Mathieu.[/quote]
Heb nu ook dit probleem met Phase II aan bestuurdersslot. Afstandbediening wertk ook niet meer. MD40 etc. helpt al niet meer. Vreemd wel dat ik de bestuurdersdeur met de knoppen van binnen uit wel dicht kan doen.
* Heeft iemand daar een verklaring voor?
Bas Risseeuw zegt dat enige oplossing is met 2e hands slot op de sloop markt.
* Of heeft iemand nog een gebruikt slot voor bestuurdersdeur liggen?
2.0 RTE maart 2000 -135k (verkocht 2019)
Megane -IV - Bose - 2019
Kadjar Intense - 2019
Megane -IV - Bose - 2019
Kadjar Intense - 2019
Ik heb nog wel wat liggen
Maar het slot zelf is niet het probleem....
Je kunt het zelf repareren.
Alleen de demontage is priegelwerk.
Het slot beweegt een stangetje naar boven/beneden.
Onderaankomt ie in het deurslot mechaniek.
Als je pech hebt moet die eruit gehaald worden.
Maar éérst kan je proberen het in te spuiten met een kruipolie bv WD40.
Dan handmatig het stangetje goed op en neer bewegen, tot ie het doet.
Anders de 4 torx schroeven in de sluitkant van de deur losmaken, maar doe dat voorzichtig... die kunnen idioot vastzitten.
En als je hem doordraaid, dán heb je een echt probleem.
Na demontage de boel goed reinigen en kijken of de magneetspoel ook idd op/neer gaat als er stroom op komt.
Dan zit er ook nog een micro-schakelaar.
Die doormeten of ie wel werkt...
Echt een klusje voor Jesper
Sterkte..
Gr Albert
Ps let erop dat je de plastic clipjes die de stangetjes borgen NIET afbreekt !!!!!!
Maar het slot zelf is niet het probleem....
Je kunt het zelf repareren.
Alleen de demontage is priegelwerk.
Het slot beweegt een stangetje naar boven/beneden.
Onderaankomt ie in het deurslot mechaniek.
Als je pech hebt moet die eruit gehaald worden.
Maar éérst kan je proberen het in te spuiten met een kruipolie bv WD40.
Dan handmatig het stangetje goed op en neer bewegen, tot ie het doet.
Anders de 4 torx schroeven in de sluitkant van de deur losmaken, maar doe dat voorzichtig... die kunnen idioot vastzitten.
En als je hem doordraaid, dán heb je een echt probleem.
Na demontage de boel goed reinigen en kijken of de magneetspoel ook idd op/neer gaat als er stroom op komt.
Dan zit er ook nog een micro-schakelaar.
Die doormeten of ie wel werkt...
Echt een klusje voor Jesper
Sterkte..
Gr Albert
Ps let erop dat je de plastic clipjes die de stangetjes borgen NIET afbreekt !!!!!!
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Normaal gesproken gaat het ontgrendelen met de sleutel heel licht, want er wordt allen een palletje in het slot weggetrokken, waarna je met de handgreep het portier kunt openen.
Juist omdat je bijna niet merkt dat hij al ongrendeld is ga je meer kracht zetten, waardoor je na een tijdje het slot kapot draait. En dan heb je een nieuwe cilinder nodig!
Groeten
Paul
Juist omdat je bijna niet merkt dat hij al ongrendeld is ga je meer kracht zetten, waardoor je na een tijdje het slot kapot draait. En dan heb je een nieuwe cilinder nodig!
Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Probeer er eerst eens achter te komen wat er nou precies aan de hand is.
Is het slot verkleeft en daardoor je het gevoel hebt dat die dol is gedraaid.
Of dat die niet het stroompje doorgeeft om de CV te actieveren.
Pas dat kan je verder...
Gr Albert
Is het slot verkleeft en daardoor je het gevoel hebt dat die dol is gedraaid.
Of dat die niet het stroompje doorgeeft om de CV te actieveren.
Pas dat kan je verder...
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak