reportage: 2.5 multiriemspanner en geleiderol vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

reportage: 2.5 multiriemspanner en geleiderol vervangen

Bericht door AS1 (Anne) »

Vandaag een nieuwe multiriemspanner + geleiderol gemonteerd.
De aanleiding was sinds een jaar slippen van de riem bij volle belasting van de dynamo bij koude motor. Dit vastgesteld door wat vloeistof op de riem te spuiten. Dit is een aanwijzing dat de spanner te zwak is geworden.
Verder met een stethoscoop geluisterd waaruit bleek dat de spanner ratelde. Het is wel zaak alles te beluisteren omdat bepaalde geluiden ook terug zijn te horen in bijv. de dynamo.

De multiriem heeft slechts 24 dkm in 4 jaar gedraaid dus zou niet versleten moeten zijn. Destijds is de distributie door Bas R. vervangen. Ik zal eens vragen of hij altijd volgens de instructies de riemspanning van de multiriem meet. Bij afwijkend resultaat dient dan de spanner worden vervangen.

Demontage:
- accuklem minpool los
- verwijder de rekeneenheid + houder
De stekker van de rekeneenheid gaat heel eenvoudig via een beugel los. Geen geduw en getrek nodig.
Er zit in de houder een regelklepje voor de tankontluchting. Deze even demonteren van de houder.
Het klepje lijkt niet open te kunnen anders had ik 'm gelijk even gangbaar gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

- voor het ontspannen (of juist opspannen whatever) van de spanner gebruik gemaakt van deze tip en deze verbeterd door er overdwars een gat van 6 mm in te boren zodat je een lange schroevendraaier als hefboom kunt gebruiken. Boor het gat strategisch zodat je hefboomruimte voor de schroevendraaier hebt. De leiding van de stuurbekrachtigingspomp zit in de weg maar het is te doen. Tape de schroevendraaier af zodat de plug er niet afvalt.
PS. mijn schroevendraaier is nu krom :oops: dus misschien beter 8 mm aanhouden.

Afbeelding
Afbeelding
Quizvraag: waar is de blauwe ondergrond van? :roll:

- de spanner ontspannen en de riem van de geleiderol af trekken. Je kunt nu de riem verwijderen. Kijk vooraf hoe de riem loopt.

Afbeelding

- keienvanger verwijderen
- de geleiderol van onderaf vervangen. Wip eerst het afdekkapje los.

- spanner van bovenaf demonteren. Deze kan alleen van onderaf er uit.
- nieuwe spanner monteren
- de spanner ontspannen en plaats een 4 mm inbussleuteltje door het gat A en B heen.

Afbeelding

Op de oude spanner staat Volvo. Ik vraag me of die dan al eens is vervangen?
De spanrol knerste flink. Er was geen voelbare speling maar wel hoorbaar bij schudden. Idem voor de geleiderol.

- nieuwe riem monteren en inbussleutel uit de spanner trekken

- sluit de rekeneenheid aan + accupool en start eerst de motor. Als er niets grandioos misgaat dan is de operatie geslaagd.

- accupool los, monteer houder + rekeneenheid, accupool aansluiten
- bewaar de oude riem in de kofferbak voor noodgevallen

Afbeelding
Afbeelding

spanner: SKF VKM36120 (EUR 47,50)
geleiderol: SKF VKM 36120 (EUR 37,20)
riem: Gates 6PK1605 (EUR 19,20)

prijzen ex. BTW en van www.seekpart24.com
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op 29 apr 2012, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
de k@bouter
Berichten: 444
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:30
Locatie: almere

Bericht door de k@bouter »

Je werk zal ik verder geen commentaar op leveren want je had hier net zo goed een handleiding voor het in elkaar zetten van een raket kunnen plaatsen zo weinig begrijp ik ervan. Maar de blauwe ondergrond.....een trampoline?
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Duidelijke uitleg, denk dat je nog de originele spanner erop had !!! 241Dkm knap!!!
In je beschrijving 1 klein puntje; je zegt "ontspannen" en dan 4mm bij A en B erin, moet dat niet zijn "spannen".
Verder zou ik aan dat "tooltje" een strip ijzer lassen ipv een schroevendraaier mollen. :oops:

mvg
WillemS
p.s. En je heb heel veel geluk gehad. Als de riem eraf loopt heb je grote kans dat deze bij het krukas tandwiel tusen de distributieriem komt. Dit heb ik al wel vaker gezien, dan is het einde verhaal. Tenminste 3 kleppen krom en een lege portemonnee.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:Duidelijke uitleg, denk dat je nog de originele spanner erop had !!! 241Dkm knap!!!
In je beschrijving 1 klein puntje; je zegt "ontspannen" en dan 4mm bij A en B erin, moet dat niet zijn "spannen".
dat hangt er van af hoe je het bekijkt maar jouw beredenering klinkt misschien wel logischer.
WillemS schreef: Verder zou ik aan dat "tooltje" een strip ijzer lassen ipv een schroevendraaier mollen. :oops:
ik heb dan ook geen lasapparaat ter beschikking en de dop is bovendien niet van staal.
WillemS schreef: p.s. En je heb heel veel geluk gehad. Als de riem eraf loopt heb je grote kans dat deze bij het krukas tandwiel tusen de distributieriem komt. Dit heb ik al wel vaker gezien, dan is het einde verhaal. Tenminste 3 kleppen krom en een lege portemonnee.
maar ook daadwerkelijk bij deze motor? Ik heb er niet op gelet maar zit de distributie dan niet helemaal ingesloten door de kap?
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op 29 apr 2012, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

de k@bouter schreef:Maar de blauwe ondergrond.....een trampoline?
[smilie=thumbupwink.gif]
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
millhill
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:20
Locatie: Groningen

Bericht door millhill »

AS1 ook bedankt!
Heel vroeger: Renault 25 TXE (1991) -> in stalling wachtend op tijd en liefde
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl
Nick2411
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 mar 2016, 18:11
Locatie: Voorhout

Bericht door Nick2411 »

Duidelijke uitleg :)
De sleutel voor de olie aftap bout van renault past ook precies in de spanner trouwens en een steeksleutel 17 past er ook netjes op
renault safrane 2.5 20v schuifkanteldak cruise control climate control navigatie ergostoelen intiale velgen
renault megane coupe 1.6e
Plaats reactie