Onlangs heb ik ook mijn rechter veerschoten en veerpootlager vervangen. Links al een jaar eerder. De keurmeester zag links dus wat glimmen en rechts vooral roest waar hij doorheen kon prikken: afkeur. Goed gezien! Dus ik aan de klus.
Bleek het oude lager volledig als een bonk roest in de schokbreker te zijn gaan zitten. Ik heb er met beitels e.d. op zitten bikken om het er uit te krijgen. Kennelijk toch nog niet genoeg want helaas bonkt het rechts enorm. Rechts kon ik ook de stabilisatorstang er niet in 1 geheel meer uit krijgen. Rechts roest altijd harder dan links. Ik schat dat het nog origineel was (want schotels met rubber) dus die hadden het ook al 376.000 km volgehouden.
Moraal van het verhaal:
Ga je de veerschotels vervangen (en ist ook allemaal oud met veel km) bestel/vervang dan direct:
- nieuwe stabilisatorstangen (€40 per stuk)
- veerpootlagers (€25 per stuk)
- schokbrekers (+/- €60 per stuk)
Dat scheelt heel wat werk en je hebt er alles toch onderuit. Kun je weer jaren mee cruisen.
Ik moet dus binnenkort nog een keer mijn rechter schokbreker vervangen (dus links ook).
Wie kan vertellen wat voor merk schokbrekers er origineel onder de 2.5 RXT hebben gezeten (voor)?
Vervangen veerpootlager: tip
Vervangen veerpootlager: tip
Heel vroeger: Renault 25 TXE (1991) -> in stalling wachtend op tijd en liefde
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl