Handgeschakelde versnellingbak 2.0 ltr. 1998 schakelt stroef
Handgeschakelde versnellingbak 2.0 ltr. 1998 schakelt stroef
De versnellingsbak van mijn '98-er Phase 2 schakelt stroef. Zeker wanneer de auto koud is.
Is dit een veel voorkomend euvel?
Nu las ik op dit forum dat er veel verschillende bakken voor dit type bestaan. Hoeveel verschillende zijn er en waar zijn ze aan te herkennen? Waar staan de eventuele nummers?
Is dit een veel voorkomend euvel?
Nu las ik op dit forum dat er veel verschillende bakken voor dit type bestaan. Hoeveel verschillende zijn er en waar zijn ze aan te herkennen? Waar staan de eventuele nummers?
Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5
Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5
Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Het is een benzinemodel. Uit jouw antwoord maak ik op dat er dan maar één mogelijkheid is: de VM1 Meca. Ik heb de auto sinds april van dit jaar. Bij aanschaf heb ik gelijk de bakolie laten verversen omdat ik hem al niet vlekkeloos vond schakelen. I.p.v. dat het daarna verbeterd was, schakelde hij alleen maar stroever. Ik heb vorige week nog het peil gecontroleerd maar dat was okay.WillemS schreef:Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5
Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
Hoe controleer ik of de koppeling geheel vrij komt?
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Koppelingsvloeistof
Bij mij gaat hij rechtstreeks met een kabeltje, nadeel is dat hij wel een beetje zwaar gaat 
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Het is een `98ers, dus een PhII...toch?
Indien de koppeling zwaar gaat (bekend probleem) dan zou de hele boel vervangen moeten worden.
Ergens in het forum was er iemand die het een beetje anders had gedaan, maar wie dat was weet ik niet meer....
Gr Albert
Indien de koppeling zwaar gaat (bekend probleem) dan zou de hele boel vervangen moeten worden.
Ergens in het forum was er iemand die het een beetje anders had gedaan, maar wie dat was weet ik niet meer....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ik heb het nagevraagd bij de garage en die heeft inderdaad vol-synthetische olie in de bak gedaan.WillemS schreef:Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
De koppeling gaat overigens niet zwaar
Heb je nog voorkeur voor een bepaald merk, Willem?WillemS schreef:De voorgeschreven olie is een multigrade nl;
Tranself TRZ 75w/80w of een olie met specs; API GL4 of MIL-L-2105 C of D.
De VM1 heeft een inhoud van 2,2 liter de PK1 2,3/2,8 liter.
mvg WillemS
p.s. controle van het niveau iedere 60.000 km.
Ik heb de Tranself TRZ 75w/80w opgezocht, maar dat is ook een synthetische olie. Bedoel je wellicht de TRANSELF NFP 75W-80 ??