Melding markeringslichten defect.

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:23
Locatie: Westerlo Belgie

Bericht door Luigi »

Mijn broer is mecanieker bij een Renault garage en zegt dat Trees (Miep voor jullie)soms te gevoelig kan zijn en een melding maakt als er teveel weerstand in een lampje is (ouderdom).
En soms ook een slechte massa (net wel net niet kontakt) kan een melding geven :roll:
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
Locatie: Barneveld

Re: Melding markeringslichten defect.

Bericht door Renaultootje »

Renaultootje schreef: Helaas is mijn multimeter overleden dus kan even niet meten. Iemand een suggestie.....
Gemeten met multimeter. Goede massa, geen 12V. Ik heb geen idee waar ik kan gaan zoeken. 12V van het rechter lampje doorverbinden naar de linkerkant of gaat Miep daarvan over de rooie???
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Zoals Foeke in het begin ging zoeken , zou jij dat ook kunnen doen.
Nl. op het punt waar de kabelboom vanuit de carroserie naar de klep gaat.
Daar kan een kabelbreuk inzitten.

Om het lampje stroom van de andere zijde te nemen,...het lampje zal wel werken.
Maar Truus (Miep is overleden=mijn Ini) zal die meting van de kapotte zijde nog steeds blijven zien.
En of een dubbele lamp de meting verstoord ...?
Zou best weleens kunnen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
Locatie: Barneveld

Bericht door Renaultootje »

Hoi ALbert,
"Zoals Foeke in het begin ging zoeken , zou jij dat ook kunnen doen."

Had ik al bekeken, zie mijn opmerking in de eerste melding:
"Nav de tip hierboven, overgang van klep naar auto, ziet er gewoon goed uit."

Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

ja, maar heb je ook gemeten?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
Locatie: Barneveld

Bericht door Renaultootje »

AS1 schreef:ja, maar heb je ook gemeten?
Je bedoelt, overgang tussen klep en auto los(kapot?)trekken, draad zoeken, speld erin en meten ?
Nee, dat niet.
Komt op mij niet erg zinvol over. Alles ziet er nog strak uit. Verwacht niet dat ik daar dan wel 12V ga meten.

Weet iemand waar die kabelboom (in de auto) naartoe gaat ?
Zijn er elektrische tekeningen ?
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Breuk in een vd draden in de kabelboom is een Safrane kwaal.
De kabelboom loopt van de dakdoorvoer linksboven achter de plastic kap binnen naar beneden over de schokbrekertoren naar achteren en komt uit ter hoogte van het lampje van de kofferbak verlichting achter de bekleding daar. Daar zit een grote geborgde stekkerverbinding.
De breuk(en) treden het meest op in het stuk waar de kabel door de carrosserie gaat. Daar zit een rubberslof om de kabelboom heen. schuif die er een stuk af en kontroleer de verschillende kabels er is er vast een gebroken. Die draden zijn tegenwoordeig niet meer van koperdraad maar van verkoperd aluminium en dat kan slecht tegen regelmatig buigen.
Ik vervang ze daarom door draden die ik uit een oud strijkijzer snoer haal, die zijn nog van koperdraad met heel veel dunne draadjes en zijn gemaakt om veel te buigen.
Nou lang verhaal en succes. mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
Locatie: Barneveld

Bericht door Renaultootje »

Willem, dank voor de beschrijving.
Ga volgend weekend kijken.

Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
Puzzie
Berichten: 271
Lid geworden op: 30 jan 2009, 14:12
Locatie: Vught

Bericht door Puzzie »

Brandt het andere achterlicht (in de carrosserie) wel? Dan kan het inderdaad een kabelbreuk zijn.
Als die ook niet brandt kan het zijn dat de er in de controle eenheid verlichting (geeft verlichtingsproblemen door aan Miep) iets is doorgebrand. Dat heb ik ook gehad. Nieuwe unit, en probleem was verholpen.

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Gebruikersavatar
willem1962
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 okt 2011, 00:17
Locatie: Spijkenisse

markeerlichten

Bericht door willem1962 »

ook ik krijg het lazerus van de kleine lampjes vervangen elke maand wel 1 maar ja blijft een franse perekist he.
en inderdaad de koplampen van mijn Phase II worden door Miep niet gemeten vreemd maar waar
Renault Safrane 2.0 1999
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ik heb ook een Saf van 1999, als er bij mij een klein lampje in het dashbord stuk is vervang ik ze allemaal, ze zijn even oud en hoef ik de boel maar 1keer open te maken.
Net als de koplampen, stadslichten voor en achter, 1 stuk, allebei vervangen en de andere voor reserve in een doosje.
mvg
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie