De aanleiding was sinds een jaar slippen van de riem bij volle belasting van de dynamo bij koude motor. Dit vastgesteld door wat vloeistof op de riem te spuiten. Dit is een aanwijzing dat de spanner te zwak is geworden.
Verder met een stethoscoop geluisterd waaruit bleek dat de spanner ratelde. Het is wel zaak alles te beluisteren omdat bepaalde geluiden ook terug zijn te horen in bijv. de dynamo.
De multiriem heeft slechts 24 dkm in 4 jaar gedraaid dus zou niet versleten moeten zijn. Destijds is de distributie door Bas R. vervangen. Ik zal eens vragen of hij altijd volgens de instructies de riemspanning van de multiriem meet. Bij afwijkend resultaat dient dan de spanner worden vervangen.
Demontage:
- accuklem minpool los
- verwijder de rekeneenheid + houder
De stekker van de rekeneenheid gaat heel eenvoudig via een beugel los. Geen geduw en getrek nodig.
Er zit in de houder een regelklepje voor de tankontluchting. Deze even demonteren van de houder.
Het klepje lijkt niet open te kunnen anders had ik 'm gelijk even gangbaar gemaakt.

- voor het ontspannen (of juist opspannen whatever) van de spanner gebruik gemaakt van deze tip en deze verbeterd door er overdwars een gat van 6 mm in te boren zodat je een lange schroevendraaier als hefboom kunt gebruiken. Boor het gat strategisch zodat je hefboomruimte voor de schroevendraaier hebt. De leiding van de stuurbekrachtigingspomp zit in de weg maar het is te doen. Tape de schroevendraaier af zodat de plug er niet afvalt.
PS. mijn schroevendraaier is nu krom

Quizvraag: waar is de blauwe ondergrond van?

- de spanner ontspannen en de riem van de geleiderol af trekken. Je kunt nu de riem verwijderen. Kijk vooraf hoe de riem loopt.

- keienvanger verwijderen
- de geleiderol van onderaf vervangen. Wip eerst het afdekkapje los.
- spanner van bovenaf demonteren. Deze kan alleen van onderaf er uit.
- nieuwe spanner monteren
- de spanner ontspannen en plaats een 4 mm inbussleuteltje door het gat A en B heen.

Op de oude spanner staat Volvo. Ik vraag me of die dan al eens is vervangen?
De spanrol knerste flink. Er was geen voelbare speling maar wel hoorbaar bij schudden. Idem voor de geleiderol.
- nieuwe riem monteren en inbussleutel uit de spanner trekken
- sluit de rekeneenheid aan + accupool en start eerst de motor. Als er niets grandioos misgaat dan is de operatie geslaagd.
- accupool los, monteer houder + rekeneenheid, accupool aansluiten
- bewaar de oude riem in de kofferbak voor noodgevallen

spanner: SKF VKM36120 (EUR 47,50)
geleiderol: SKF VKM 36120 (EUR 37,20)
riem: Gates 6PK1605 (EUR 19,20)
prijzen ex. BTW en van www.seekpart24.com