Koelsysteem niet warm genoeg?! TIP TIP TIP

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
WillemS

Koelsysteem niet warm genoeg?! TIP TIP TIP

Bericht door WillemS »

Beste Safrane rijders en dan richt ik me nu op de PhII 2.0 en 2.5 rijders.
Vaak hoor ik dat de koelvloeistof niet warm genoeg wordt (het wijzertje komt niet tot in het midden).
Welnu deze Volvo-motoren worden door Renault voorzien van een thermostaat die bij 90graden is geopend. Dezelfde motoren zitten in de oude Volvo's 850 en daar hebben ze een thermostaat die pas bij 92graden is geopend(dit scheelt ook brandstof).
Wil je dit veranderen koop dan zo'n 92graden :lol: thermostaat.
Vernet Calorstat levert de Standaard Renault Thermostaat onder no. TH1400.90J en die voor de Volvo motor onder no. TH4561.92J. Je ziet aan het nummer al het verschil.
Ik wens jullie vele warme km's toe, en wellicht van de zomer weer wisselen?!
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Dit is al eens eerder behandeld door ene WillemS. :wink:

Die van mij komt niet veel verder dan een kwart. Het is wel al na 5 minuten warm in de auto.
Ik heb toch kvs verversen op de planning staan komend jaar, dus een mooi moment om een nieuwe warmere thermostaat te plaatsen.
Waar koop je de TH4561.92J ? Via google.nl vind ik alleen maar Oost-Europese sites. :roll:
Anders gewoon maar bij Volvo halen lijkt me.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS

Bericht door WillemS »

Anne, de Volvo-referentie voor de TH4561.92J is 271664 of 271664-5.Kijk bij de dealer even op de thermostaat daar moet dan uiteraard 92gr. op staan.
SUC6
p.s. de temperatuurmeter komt 2@3 streepjes verder, en je kachel werkt nog sneller.
mvg
WillemS
Ad

Bericht door Ad »

heel attent Willem, dit bericht. Dank je wel.
Roest En Narigheid Achtervolgden U Lange Tijd
nu niet meer
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Hoi WillemS

Interessante tip! De temp. van mijn RXE 2.0 is ook laag dus ben naar
de Volvo dealer gegaan.
Gevraagd naar de thermostaat, hebben ze op voorraad.
Onderdeel nr. 271664 of 271664-5 is een 90 graden thermostaat, dus geen 92 graden.
Stond erop aangegeven.
Helaas maar blijf toch doorzoeken.
Renault heeft hem niet.

Groet Wynand.
de k@bouter

Bericht door de k@bouter »

effe een vraag....waarom zou je dit willen veranderen? Komt bij mij ook nooit verder dan een kwart

edit: laat maar (denk ik), rij op gas en gaat al dik 200k goed zo dus...(ik snap er geen reet van en ik vind het wel best zo :wink: )
Ad

Bericht door Ad »

nou, als hij maar op een kwart staat is zo goed als zeker je thermostaat kapot. Had ik ook.
Als je die vervangt (klein simpel klusje) wordt je koelwatertemperatuur (dus ook je kachelwarmte) wat hoger. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat met de kou van de laatste winters toch wel comfortabel vind.
Ik heb me overigens ook wel afgevraagd of dat permanent open staan van je (kapotte) thermostaat bij een LPG-auto minder bezwaarlijk is voor de motor, omdat de verbrandingstemperatuur van LPG wat hoger ligt dan bij benzine. Maar misschien weten de techneuten hier wel antwoord op.
succes!
Ad
Roest En Narigheid Achtervolgden U Lange Tijd
nu niet meer
WillemS

Bericht door WillemS »

De koelwater temperatuur is mede van belang voor de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten!! adh vd temp regelt de ECU (motor te koud dus meer brandstof).
De radiateur van m.n. de 2.0 16v is sterk overbemeten, waardoor de motor niet geheel op de juiste temp. komt.(de Volvo 850 met dezelfde motor had al een 92 gr. Thermostaat).
Ik heb nu dus een 92 gr thermostaat en merk dat mijn brandstofverbruik minder is en het wijzertje komt precies in het midden van de schaal te staan.
Wil je weten welke thermostaat ik erin heb?
Bij de Brezan, Gates TH11292G1.
Ben je zuinig, kijk dan ook eens op de sloop, deze zit in Opeltjes Ascona C, Astra F en G, Kadett D en E, Manta B, Rekord E, en Vectra A, en natuurlijk in de oude Volvo 850 met deze motor.
mvg.
WillemS
p.s. gasrijders, jullie motoren worden al warm genoeg, dus hou die op 90.
de k@bouter

Bericht door de k@bouter »

Kpn
WillemS schreef:De koelwater temperatuur is mede van belang voor de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten!! adh vd temp regelt de ECU (motor te koud dus meer brandstof).
De radiateur van m.n. de 2.0 16v is sterk overbemeten, waardoor de motor niet geheel op de juiste temp. komt.(de Volvo 850 met dezelfde motor had al een 92 gr. Thermostaat).
Ik heb nu dus een 92 gr thermostaat en merk dat mijn brandstofverbruik minder is en het wijzertje komt precies in het midden van de schaal te staan.
Wil je weten welke thermostaat ik erin heb?
Bij de Brezan, Gates TH11292G1.
Ben je zuinig, kijk dan ook eens op de sloop, deze zit in Opeltjes Ascona C, Astra F en G, Kadett D en E, Manta B, Rekord E, en Vectra A, en natuurlijk in de oude Volvo 850 met deze motor.
mvg.
WillemS
p.s. gasrijders, jullie motoren worden al warm genoeg, dus hou die op 90.
Rij op gas.....bij mij is het dus ok dat ie op een kwart blijft steken?
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!
WillemS

Bericht door WillemS »

@ de Kabouter, nee, maar voor gas rijders is wel een opmerking op z'n plaats.
Bij benzinemotoren worden de kleppen "gekoeld" door het langs stromende benzinemengsel. Motoren op gas hebben die "koeling"niet, tenzij je een "flashlube-systeem" gebruikt. Gebruik je dat niet dan is het verstandig de temp. in de cilinder wat lager te houden, anders loop je kans op verbrande kleppen of een lekke koppakking.

Maar twijfel je aan de werking van je thermostaat, (ze gaan langzaam aan slechter werken door veroudering), koop dan gerust een nwe van 90gr. Vraag dan naar een thermostaat zonder bypass klepje.
mvg
WillemS
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

nou, als hij maar op een kwart staat is zo goed als zeker je thermostaat kapot. Had ik ook.
Als je die vervangt (klein simpel klusje) wordt je koelwatertemperatuur (dus ook je kachelwarmte) wat hoger. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat met de kou van de laatste winters toch wel comfortabel vind.
Ik heb me overigens ook wel afgevraagd of dat permanent open staan van je (kapotte) thermostaat bij een LPG-auto minder bezwaarlijk is voor de motor, omdat de verbrandingstemperatuur van LPG wat hoger ligt dan bij benzine. Maar misschien weten de techneuten hier wel antwoord op.

??Bij een kapotte openstaande thermostaat komt de motor helemaal niet op temperatuur!
Dat een motor op bedrijfstemp. moet zijn voor max. prestaties lijkt me evident. Als je temp. meter na een 3-5 km goed staat dan weet je zeker dat de thermost. goed is.
Als de koelcapaciteit v.d. radiator voldoende is wordt de motortemp. bepaald door de thermostaat en niet door de soort brandstof en minder door de belasting.
De verbrandingswarmte van gas is iets hoger maar ook een gedeelte v.d. motorwarmte wordt gebruikt in de verdamper.
Proefondervindelijk heb ik niets gemerkt van temp.verschil tussen rijden op gas of op benzine.
Ik rij nu acht jaar op gas in de RXE 2.0 1999 en heb me altijd afgevraagd waarom de temp.meter net boven de onderste streep blijft hangen terwijl bij mijn vorige Renaults ( R25LPG, R18LPG , R30LPG, R16) de meterwijzer keurig in het midden staat ,zoals ook bij auto's van andere merken?? Zou die twee graden 90->92gr. echt zoveel uitmaken w.b.t de aanwijzing??
Als het gebruik omlaag gaat van een warmere motor wil ik het experiment wel aangaan met de huidige LPG-prijzen!!
Als het echt zo is dat oude termostaten minder goed werken zo ik voor een nieuwe gaan, maar als er toch mensen zijn die kikken op het graven in oude vette autowrakken, hier de maten van de thermostaat: diameter zitting 44mm, diam. klep 35mm, afstand zitting<-> klep 30mm.
WillemS

Bericht door WillemS »

Koop een Gates TH11292G1 en ontdek het zelf !!
Ik heb er nu wel alles over gezegd vind ik.
mvg
WillemS
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik heb de temperatuur gemeten in het overdruk vaatje met een infrarood thermometer. Met een nieuwe thermostaat (omdat ik dacht dat de oude te snel open ging) ging de temperatuur tot 92 á 95 graden, de meter op het dashboard stond dan op 3/4. Met de oude stond de meter tot het 2e grote streepje, dus onder de helft, in het overdrukvaatje was de temperatuur dan tussen 85 en 90 graden, dat laatste vond ik in de zomer toch beter en nu laat ik de oude thermostaat er in de winter ook weer in zitten, ik denk dat het wel goed is en de kachel levert genoeg warmte, zelfs bij de -15 van afgelopen winter :wink:.
Dus een paar graden temperatuur verschil van de koelvloeistof kan de dashboard meter behoorlijk uit laten slaan en dat is ook wel logisch want als de temperatuur van de koelvloeistof naar 100 graden zou gaan zal de temperatuurmeter helemaal bovenin staan en zal de computer een waarschuwing geven :!:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Conclusie: waar maken we ons eigenlijk druk om. :wink:
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Plaats reactie