welke koelvloeistof?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

welke koelvloeistof?

Bericht door d,n hens »

Binnenkort wil ik de thermostaat van m,n ''nieuwe safrane'' 2.5 vervangen
De termostaat heb ik al, 90 graden volvo staat erop, alleen ik weet niet wat voor koelvloeistof
erin zit de kleur is groen en de auto is altijd door de renault dealer onderhouden.
In juli 2009 bij km stand 90000 is de distributieriem en waterpomp vervangen dus is er ook
koelvloeistof bijgevuld, km stand is nu 102000.
Aangezien de km stand wil ik het goed doen om later problemen te voorkomen.
Kan ik gewoon willekeurig een groene vloeistof bijvullen of moet ik deze perse bij de dealer halen :?: ,wat natuurlijk weer veel te duur is :evil:
Ik heb op het forum al gelezen dat de kleuren niet gemengd mogen worden.
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Het moet de rode zijn!
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Volgens mij zit er nu groene in als ik het goed zie :roll:
Je mag de kleuren toch niet mengen :?:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Nee niet mengen en groen is de verkeerde kleur!
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3974
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

je hebt o.a. groen en groen. :-)
Vroeger had ik groene in mijn R21 maar dat was van het type dat elke halve ton ofzo wel vervangen moest worden.
Tegenwoordig heb je koelvloeistof dat 5 jaar of 2 ton kan blijven zitten. Ook die is soms groen.
Ik zou even binnenstappen bij Brezan en om groene longlife kvs vragen.
Bij twijfel kun je de boel eerst met water doorspoelen en dan rode gebruiken.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Het gaat er volgens mij voornamelijk om dat de koelvloeistof geschikt is voor het alluiminium in het blok, en dat is de rode (meer roze eigenlijk) i.i.g.
Ik zou daarom het zekere voor het onzekere nemen en de groene vervangen door de roze.
Laatst gewijzigd door Andjoy op 16 dec 2010, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het gaat erom dat de rode koelvloeistof geen electrolitische werking heeft in bv de kachel radiateur.
Deze is gemaakt van alluminium, en gaat lekken doordat het wordt weggevreten.
Dit was/is een "Weetje van Peetje", (de Renaultlist):wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Ja, alluminium dus! Die groene vreet het weg :shock:
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De koelvloeistof dient te zijn van het type G12, kan rood van kleur zijn of lichtgevend groen bij Renault noemt het Glacéol RX type D, te vervangen iedere 120.000 km of 4 jaar.
Ik gebruik van Kroon type SP 12.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Kleur zegt dus ook niet alles, het lijkt groen in het expansievat ,ik weet nu welke erin moet en ga er van uit dat de dealer de juiste heeft gebruikt.
Bedankt voor jullie meedenken :D
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2658
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Volgens mijn garagist kun je roze koelvloeistof overal bijmengen, blauwe of paarse dus niet vanwege reacties :?:
Groene ken ik niet, volgens mij werd dat vroeger nog wel gebruikt maar vanwege milieu eisen niet meer :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3974
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

ja, groene werd dus vroeger ook al gebruikt maar dat was een wat vettige minerale kvs.
Renault gebruikt tegenwoordig zowel rode als groene en die groene is nu een hele andere soort.
Dus als er nu groen in zit, vraag dan eens om moderne groene kvs bij een automaterialenzaak. Hebben ze dat niet, dan zou ik 'm doorspoelen en rode kvs gebruiken.
Bij mijn Laguna heb ik destijds oranjerode G12 gebruikt (daar zat al rood in).
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De "groene"is de originele koelvloeistof die Renault verkoopt Type D. De kleur is niet helemaal groen maar eerder fluoriserend groen, dus lekkage is op te sporen met een UV lamp.
Wil je een ander merk kopen, let dan op de ANFNOR codering, vraag die even op bij Renault.

Wil je weten wat er bij jouw wagen in moet kijk dan eens op www.kroon-oil.com
Je kunt op kenteken of op merk/type zoeken. Heel veel informatie!!!
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Hier even de text gecopieers....

..................................................................................................

Moderne koelsystemen stellen steeds hogere eisen aan koelvloeistoffen. Kwetsbare en kostbare onderdelen zoals radiator, waterpomp en afdichtingen moeten steeds langer meegaan. Ook de levensduur van de koelvloeistof zelf wordt steeds langer, koelvloeistoffen die de gehele levensduur van de motor meegaan zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Daarnaast hebben fabrikanten in de automotive sector steeds meer de behoefte aan een onderscheidend vermogen om de eigen merkidentiteit te verhogen. Daarom komen er steeds meer merkeigen kleurstellingen en specificaties op de markt. Als antwoord op deze tendens heeft Kroon-Oil in samenwerking met deze fabrikanten, haar hoogwaardige SP-lijn (Special Product) voor koelvloeistoffen ontwikkeld.

Coolant SP 12 is een hoogwaardige, gebruiksklare Long Life koelvloeistof (vorstbeveiliging -40 °C), waarbij gebruik is gemaakt van een gepatenteerde silicaatvrije technologie op basis van carboxylzuren. Door deze technologie biedt Coolant SP 12 een veel langere bescherming tegen corrosie dan standaard antivries-kwaliteiten, zodat kwetsbare onderdelen als radiator, waterpomp en afdichtingen langer meegaan.
Krachtige corrosie-inhibitoren voorkomen de vorming van sludge en aanslag in de radiator waardoor een optimale koeling gewaarborgd is, ook op de lange termijn. Coolant SP 12 is specifiek afgestemd op gebruik in motoren/radiateurs die van lichtmetalen als aluminium, magnesium of hun legeringen zijn gemaakt.


Toepassing
Coolant SP 12 is een lila kleurige gebruiksklare, koelvloeistof speciaal ontwikkeld voor koelsystemen vervaardigd uit aluminium en koper- of aluminiumlegeringen. Coolant SP 12 kan ook veilig gebruikt worden in conventionele gietijzeren koelsystemen. Door gebruik te maken van krachtige corrosie-inhibitoren is Coolant SP 12 vrijwel niet aan veroudering onderhevig en kan het de gehele levensduur van de motor gebruikt worden. Alleen bij een 100% vulling worden de meest optimale resultaten gehaald. Raadpleeg voor optimaal gebruik altijd onze website www.kroon-oil.com of onze Recommendations CD-Rom.


Verpakking
•12 x 1 lt flacon ref.nr. 04214
•4 x 5 lt can ref.nr. 04319
•1 x 20 lt can ref.nr. 14042
•1 x 60 lt drum kunststof ref.nr. 14113
•1 x 208 lt vat ref.nr. 14214
................................................................................


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
frankie
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 mar 2007, 22:57

Bericht door frankie »

ik zou mijn koelvloeistof ook wel eens willen vervangen, maar hoe laat je alles uit het systeem lopen??
Safrane 2.5 rxt handbak -1998- 236000 km G3
Plaats reactie