Nieuwe Safrane met een spraakcomputer die teveel praat....
-
Nieuwe Safrane met een spraakcomputer die teveel praat....
Hallo Forum,
Even kort voorstellen, sinds vorige week een (her)nieuw(d)e Safrane bezitter, 46 jaar, woonplaats Barneveld.
Voorheen in bezit gehad:
2 Mini's, R14, R20-LPG, Golf D, Buick Century-LPG, BX D, R21-LPG, Safrane-LPI, C5 HDI Break en dan nu weer een Safrane.
In 1999 m´n eerste safrane gekocht uit 1997. Na 7 jaar, met 349K op de teller (waarvan 220K van mij), ingeruild op de C5.
Nou is er natuurlijk niets mis met een C5 HDI Break automaat, rijd perfect, maar eigenlijk altijd wel een beetje heimwee gehad naar de Safrane. (en daarom ook altijd nog een beetje kijken naar Safranes op internet)
Twee weken terug zag ik een mooie staan, weliswaar 12,5 jaar oud maar er stond nog geen ton op de teller.
Proefrit gemaakt en als je het kenteken niet zag zou je zo geloven dat 'tie 3 jaar oud was. Als ik nog eens een safrane wil rijden moet ik het nu doen, gekocht dus.
Sinds vorige week heb ik dan een grijze Renault Safrane 2.0 RXE Automaat, 1998, 95K.
En dan nu mijn (enige?) probleem, de spraakcomputer.
Tijdens de proefrit merkte ik bij toeval dat de verklikker "vergeten verlichting" het niet deed.
Volgens de dealer zit er een spraakcomputer op die daarvoor moet waarschuwen, zou hij nakijken. (zat in mijn vorige RTE niet)
Afijn, spraakcomputer zou kapot zijn, hebben ze losgekoppeld en voor de verklikker "vergeten verlichting" hebben ze een zoemer geplaatst.
Met Gerben afgelopen week al wat PM's uitgewisseld (waarvoor dank!) en die kon mij vertellen waar het apparaat zat en hoe ik erbij moest komen.(met de vraag erbij: "Hebben ze hem niet losgekoppeld om motorstoringen te verhullen?)
Dat gevoel had ik niet aangezien er verder ook geen lampjes branden. (en het lampje [SERV] doet het, want die brandt bij contact aanzetten)
Afijn, vandaag de spraakcomputer weer aangesloten (naast dat de twee stekkers los lagen -maar dat was aangegeven- waren er ook twee draadjes doorgeknipt.....toch iets aan de hand ?)
Twee draadjes weer verbonden en de twee stekkers er ingedaan. Toen, met samengeknepen billen, het contact aangezet.......
En ja hoor, Miep begon "keihard" te praten (hij doet het dus wel!)
Melding 1: oliepeil is te laag - vul olie bij
Melding 2: startblokkering actief, u kunt niet starten
En toen ik het contact weer uitzette, met ingeschakelde verlichting, zie Miep "heeeeeeel zacht" verlichting brand nog)
(meldingen waren wat uitgebreider maar dat kon ik niet bijhouden)
Maar goed:
- volgens de oliepeil-meter zit er meer dan voldoende olie in (meter staat helemaal bovenin)
- en dat 'tie niet wou starten is mij ook niet opgevallen (tikkie lopen)
Melding over startblokkering krijg ik elke keer; melding over de olie heb ik nog 1 keer daarna gehad (5 keer geprobeerd)
Suggesties ?
Toch de spraakcomputer kapot of voelers/meters ?
Ik hoop in ieder geval nog heel veel kilometers te gaan maken met m'n nieuwe Safrane (over twee weken wordt er LPG ingebouwd)
Groetjes
Renaultootje
Even kort voorstellen, sinds vorige week een (her)nieuw(d)e Safrane bezitter, 46 jaar, woonplaats Barneveld.
Voorheen in bezit gehad:
2 Mini's, R14, R20-LPG, Golf D, Buick Century-LPG, BX D, R21-LPG, Safrane-LPI, C5 HDI Break en dan nu weer een Safrane.
In 1999 m´n eerste safrane gekocht uit 1997. Na 7 jaar, met 349K op de teller (waarvan 220K van mij), ingeruild op de C5.
Nou is er natuurlijk niets mis met een C5 HDI Break automaat, rijd perfect, maar eigenlijk altijd wel een beetje heimwee gehad naar de Safrane. (en daarom ook altijd nog een beetje kijken naar Safranes op internet)
Twee weken terug zag ik een mooie staan, weliswaar 12,5 jaar oud maar er stond nog geen ton op de teller.
Proefrit gemaakt en als je het kenteken niet zag zou je zo geloven dat 'tie 3 jaar oud was. Als ik nog eens een safrane wil rijden moet ik het nu doen, gekocht dus.
Sinds vorige week heb ik dan een grijze Renault Safrane 2.0 RXE Automaat, 1998, 95K.
En dan nu mijn (enige?) probleem, de spraakcomputer.
Tijdens de proefrit merkte ik bij toeval dat de verklikker "vergeten verlichting" het niet deed.
Volgens de dealer zit er een spraakcomputer op die daarvoor moet waarschuwen, zou hij nakijken. (zat in mijn vorige RTE niet)
Afijn, spraakcomputer zou kapot zijn, hebben ze losgekoppeld en voor de verklikker "vergeten verlichting" hebben ze een zoemer geplaatst.
Met Gerben afgelopen week al wat PM's uitgewisseld (waarvoor dank!) en die kon mij vertellen waar het apparaat zat en hoe ik erbij moest komen.(met de vraag erbij: "Hebben ze hem niet losgekoppeld om motorstoringen te verhullen?)
Dat gevoel had ik niet aangezien er verder ook geen lampjes branden. (en het lampje [SERV] doet het, want die brandt bij contact aanzetten)
Afijn, vandaag de spraakcomputer weer aangesloten (naast dat de twee stekkers los lagen -maar dat was aangegeven- waren er ook twee draadjes doorgeknipt.....toch iets aan de hand ?)
Twee draadjes weer verbonden en de twee stekkers er ingedaan. Toen, met samengeknepen billen, het contact aangezet.......
En ja hoor, Miep begon "keihard" te praten (hij doet het dus wel!)
Melding 1: oliepeil is te laag - vul olie bij
Melding 2: startblokkering actief, u kunt niet starten
En toen ik het contact weer uitzette, met ingeschakelde verlichting, zie Miep "heeeeeeel zacht" verlichting brand nog)
(meldingen waren wat uitgebreider maar dat kon ik niet bijhouden)
Maar goed:
- volgens de oliepeil-meter zit er meer dan voldoende olie in (meter staat helemaal bovenin)
- en dat 'tie niet wou starten is mij ook niet opgevallen (tikkie lopen)
Melding over startblokkering krijg ik elke keer; melding over de olie heb ik nog 1 keer daarna gehad (5 keer geprobeerd)
Suggesties ?
Toch de spraakcomputer kapot of voelers/meters ?
Ik hoop in ieder geval nog heel veel kilometers te gaan maken met m'n nieuwe Safrane (over twee weken wordt er LPG ingebouwd)
Groetjes
Renaultootje
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
95K -> 310K
Misschien heeft Gunther er nog 1tje liggen, want die heeft een aantal Ph II Safrane`s gesloopt voor onderdelen.
Kijk ook eens op onderdelen op de link bovenaan de website.
Gr Albert
Kijk ook eens op onderdelen op de link bovenaan de website.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
-
- Jack de zeeuw
Hallo Renaultootje join the club and I hope you have fun with the Saf.
Suc6 met de spraakcomputer, hat zijn handige dingetjes maar teveel (misschien) onnodige informatie is ook irritant.
Suc6 met de spraakcomputer, hat zijn handige dingetjes maar teveel (misschien) onnodige informatie is ook irritant.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- de k@bouter
Ik stuur je wel ff een PM.Renaultootje schreef:Daar zou je mij wel mee helpen!!!!!Gunther schreef:Welkom op het forum!
Ik heb er inderdaad nog wel een paar liggen. Dus mocht je er eentje willen proberen, laat maar even weten.
Hoe kunnen we dat regelen ?
Groetjes
Renaultootje
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
-
Het vervolg.....
Het vervolg....
Met Günther afgesproken dat hij er één op zou sturen om te proberen (gezien de afstand Meeuwen-Barneveld).
Voordat ik z'n banknummer in kon typen voor de verzendkosten had hij hem al, dezelfde dag, opgestuurd. Klasse Günther!!!
Vrijdag opgehaald bij het post-depot, zaterdag omgewisseld.
Miep verwelkomde me nu niet met het feit dat het oliepeil te laag was of dat ik niet kon starten. Stil....helemaal stil... Doet 'tie het wel ?
Tijdens de testrit m'n deur open gedaan, riem losgemaakt etc. en "Ja hoor"
Miep waarschuwde mij voor allerlei onheil. Hij doet het!!!!!!
Probleem was dus inderdaad een defecte spraak-computer......
(Gerben/)Günther, dank !!
Afgelopen twee weken ruim 2000km gereden en......,
als jullie een grijze Safrane voorbij zien rijden met een chauffeur met een glimlach.......dan ben ik dat.....
Met Günther afgesproken dat hij er één op zou sturen om te proberen (gezien de afstand Meeuwen-Barneveld).
Voordat ik z'n banknummer in kon typen voor de verzendkosten had hij hem al, dezelfde dag, opgestuurd. Klasse Günther!!!
Vrijdag opgehaald bij het post-depot, zaterdag omgewisseld.
Miep verwelkomde me nu niet met het feit dat het oliepeil te laag was of dat ik niet kon starten. Stil....helemaal stil... Doet 'tie het wel ?
Tijdens de testrit m'n deur open gedaan, riem losgemaakt etc. en "Ja hoor"
Miep waarschuwde mij voor allerlei onheil. Hij doet het!!!!!!
Probleem was dus inderdaad een defecte spraak-computer......
(Gerben/)Günther, dank !!
Afgelopen twee weken ruim 2000km gereden en......,
als jullie een grijze Safrane voorbij zien rijden met een chauffeur met een glimlach.......dan ben ik dat.....
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
95K -> 310K