Voorstellen & Vragen!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
BartSafrane

Voorstellen & Vragen!

Bericht door BartSafrane »

Hoi!

Mijn naam is Bart, ben 22 jaar en ben sinds afgelopen woensdag in het bezit van een mooie donkergroene Safrane 2.0i RXE uit 1998! Heeft 215.000 km gelopen, zo goed als nieuwe banden en een vers jaartje APK mét zonder opmerkingen van de keurmeester.

Wel is er een ander achterstallig onderhoud. Zo ga ik de distributieriem vervangen (is voor het laatst gedaan bij 130.000km, maar dat was al in 2003 en ik neem liever geen risico) en ververs ik de olie + vervang ik de oliefilter.

Dit komt volgende week, vandaag heb ik echter al het luchtfilter en interieurfilter vervangen. Na verwijdering van de kap en het oude luchtfilter kwam dit prachtig schouwspel me tegemoet:
Afbeelding
Jawel, de hele bak zat vol bladeren, nootjes en twee (!) dode muizen... Ik wist dat de auto even stilgestaan had, maar dit had ik niet verwacht!

En dit was het filter zelf:
Afbeelding

Daar ben ik dus 60km mee naar huis gereden, de motor kreeg blijkbaar (gelukkig...) toch nog genoeg lucht :) .
Meteen dus maar goed schoongemaakt, en een nieuwe filter erin.

Vervolgens wilde ik het interieurfilter vervangen, en hier volgt dan meteen vraag 1: kan het zijn dat mijn model geen interieurfilter heeft? Ik las hier op het forum iets over een plastic 'toeter' die een houder is voor het filter? Hier een foto van hoe het er bij mij uitziet:
Afbeelding
Ik had al bij de auto-onderdelen-handel een interieurfilter gekocht, maar dat past niet (het ziet er uit als een grote SIM-kaart: rechthoekig met één schuin afgesneden hoek). Welk onderdeel moet ik hebben, of gaat er in mijn Safrane gewoon geen interieurfilter?

Dan vraag 2: er zitten op dit moment NGK BCPR6ET bougies in, die op zich nog in goede staat zijn, maar de lokale auto-onderdelen-handel-computer zegt dat in mijn Safrane NGK 2288 bougies moeten. Weet iemand of dit misschien dezelfde of vergelijkbare bougies zijn?

Na dit onderhoud weggewerkt te hebben hoop ik nog vele jaren plezier te hebben van mijn voiture! :D

Foto's van de Safrane zelf volgen overigens als ik 'm heb gepoetst :lol:
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
de k@bouter

Bericht door de k@bouter »

Hahaha, geweldig dat filterhuis! Lijkt mijn gft bak wel :lol: . Welkom bart, heb zelf ook nog niet zo lang een safrane maar ik ben er al helemaal weg van. Veel plezier met de auto!

ps, puur uit nieuwsgierigheid maar waar woon je?
mbproductions

Bericht door mbproductions »

Over de Interieurfilter

ik weet er het fijne niet van, maar ik geloof dat sommige saf's geen "deksel" hebben op het interieurfilter en andere zoals die van ons wel, maar er zijn dan ook saf's met deksel zonder "filtermateriaal"

1. geen deksel
2. Deksel zonder filtermateriaal
3. Deksel + Filtermateriaal

(pollenfilter geloof ik, dat watten spul)

Correct me if i'm wrong.
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

zijn de veerschotels al vervangen?
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
BartSafrane

Bericht door BartSafrane »

AS1 schreef:zijn de veerschotels al vervangen?
Ik had inderdaad de horrorverhalen over verroeste veerschotels op dit forum gelezen. De veerschotels zijn grondig geïnspecteerd, en het rubber zit nog strak op de plaats dus daar kan geen vocht bij!

@mbproductions: er zit inderdaad wel een plastic bakje in de Safrane, ik zal dan wel een auto zonder interieurfilter hebben. Of kan iemand anders hier nog wat licht op schijnen?

En dank voor de verwelkoming :)

Edit: weet iemand antwoord op mijn vraag over de bougies? Zijn de NGK BCPR6ET de goede bougies, of moeten er andere in?
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

BartSafrane schreef: Edit: weet iemand antwoord op mijn vraag over de bougies? Zijn de NGK BCPR6ET de goede bougies, of moeten er andere in?
als ze er bruin/grijs uitzien en verder de elektrode er niet versleten uitziet, dan zou ik ze lekker laten zitten.

Verder, er zijn modellen zonder interieurfilter (ik heb 'm ook niet). Ik geloof wel dat het mogelijk is om alsnog een te plaatsen.
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Plaats reactie