Waarschuwing!!!!

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Shamrock

Bericht door Shamrock »

amaris schreef:Door probleem met veerschotels auto net voor vakantie niet door APK. Veerschotels niet op voorraad, levering onbekend. Renault Nederland gebeld met klacht daarover. Geen constructieve oplossing. Toen tweede hands uit Belgie laten monteren.
Slechte zaak dit probleem en dat niet kan worden aangegeven wanneer wordt geleverd.

Anton
Bekend verhaal :!: :twisted: ONTIEGLIJKE SHIT SERVICE VAN RENAULT :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Floris

Bericht door Floris »

Hallo,

Ik heb een half jaar geleden precies hetzelfde probleem gehad. Mijn Safrane is toen linksvoor door de veerschotel heengezakt. Deze was inderdaad compleet doorgeroest.

Ik ben zelf geen begaafd technicus maar ik heb me laten vertellen door de garage dat het gevaar waarschijnlijk beperkt is omdat dit bij uitstek bij zeer lage snelheid zou gebeuren aangezien de krachten op de veerschotel het grootst zijn als je je stuur helemaal uitdraait (bijvoorbeeld bij 'straatje-keren', zoals in mijn geval). Ik hoop maar dat dat klopt.

Het was overigens wel een kostbare reparatie en mijn Safrane moest naar de garage worden gesleept omdat de vering zich in de voorband had geboord..

Floris
Koets: 2.0 RXE aut / bj. mei 1999
shadow2

Bericht door shadow2 »

2 maanden geleden bij mij het zelfde gebeurd, Safrane van Semptember 99, rechter voorpoot, prijs van de schotels vielen mee rond de € 400,-- incl 2 nieuwe voorbanden.

maar het is inderdaad wel schrikken, en roken doet hij ook als de veer tegen tegen de band aan drukt.

groets
Shadow2
NielsN

Bericht door NielsN »

Mijn auto heeft hetzelfde. Twee doorgerotte veerpoten van mijn Safrane 2.0 uit 2000.
Groet Niels
Safrane 2000
RonnyC

Bericht door RonnyC »

Mijn Safrane van 05/2000 is afgelopen zondag door z'n rechter poot gezakt. Oorzaak : schotel weggeroest en afgescheurd. Dacht effe dat het een nieuwe schokdemper ging zijn en wat ging kosten. Maar bij nader inzien leek het me een eenvoudig klusje om die te vervangen. Linker kant gecheckt en ziet er ook erbarmelijk uit. Maar dan begint de zoektocht.
In Belgie geen nieuwe schotel te vinden, in Frankrijk ook niet, in Nederland is het ook afwachten of ze iets binnenkrijgen. Heb er nog eentje in Duitsland gevonden. Ga die vrijdag halen. Dan maar rondkijken voor okkazie veerpoten...... als die ook al niet doorgeroest zijn.
Ben nog niet lang Safrane rijder en ben tevreden over de wagen en van het comfort. Maar bij deze designfout heb ik wel m'n vragen ..... hebben ze die delen dan niet aan corrosie test onderworpen ?!?! Wat voor andere designfoutjes die de rijveiligheid van de wagen in vraag stellen, zal ik nog vinden als ik 'm terug op z'n wielen heb ?!?

Greetz Ronny
Shamrock

Bericht door Shamrock »

RonnyC schreef:Wat voor andere designfoutjes die de rijveiligheid van de wagen in vraag stellen, zal ik nog vinden als ik 'm terug op z'n wielen heb ?!?

Greetz Ronny
Hallo Ronny, op de eerste plaats welkom op dit forum. Je kunt gerust zijn er is verder niks mis met de Safrane wat veiligheid betreft in relatie tot designfouten. Voor het overige is het allemaal een kwestie van inspectie en regulier onderhoud. Zelf rij ik al 10 jaar Safrane en heb nog het volle vertrouwen in deze auto :wink:
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

RonnyC schreef:Mijn Safrane van 05/2000 is afgelopen zondag door z'n rechter poot gezakt. Oorzaak : schotel weggeroest en afgescheurd. Dacht effe dat het een nieuwe schokdemper ging zijn en wat ging kosten. Maar bij nader inzien leek het me een eenvoudig klusje om die te vervangen. Linker kant gecheckt en ziet er ook erbarmelijk uit. Maar dan begint de zoektocht.
In Belgie geen nieuwe schotel te vinden, in Frankrijk ook niet, in Nederland is het ook afwachten of ze iets binnenkrijgen. Heb er nog eentje in Duitsland gevonden. Ga die vrijdag halen. Dan maar rondkijken voor okkazie veerpoten...... als die ook al niet doorgeroest zijn.
Ben nog niet lang Safrane rijder en ben tevreden over de wagen en van het comfort. Maar bij deze designfout heb ik wel m'n vragen ..... hebben ze die delen dan niet aan corrosie test onderworpen ?!?! Wat voor andere designfoutjes die de rijveiligheid van de wagen in vraag stellen, zal ik nog vinden als ik 'm terug op z'n wielen heb ?!?

Greetz Ronny
Gewoon op de sloop een exemplaar van voor 04/98 zoeken. Die verschotels hebben het probleem niet.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Floris

Bericht door Floris »

Hallo allemaal,

Nadat vorig jaar mijn Safrane door zijn linkervoorpoot was gezakt als gevolg van een doorgeroeste veerschotel (zie mijn eerdere post) heb ik de garage rechts laten controleren. Die was in orde zeiden ze.
De brief die ik kreeg via renault met het advies om de veerschotels te laten controleren heb ik dus genegeerd. Nu blijkt dat mijn Safrane niet door de APK komt omdat de rechter schotel toch te ver is doorgeroest. Vervangen dus.

Maar, probleem: de schotel is niet meer leverbaar!

Ik zie in de laatste reactie bij dit onderwerp het advies om een schotel van voor medio 98 te monteren. Mijn Renault dealer zal dat vermoedelijk niet willen doen. Is het zelf te doen?
Of heb je daar bijzonder gereedschap voor nodig? Er staan enorme krachten op, toch?
Ik zie mezelf ook niet zo makkelijk zo'n schotel van een auto op de sloop halen..

Ik lees graag jullie gedachten/advies. Bij voorbaat dank!

Floris
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Floris, waarom zou de dealer dat niet doen als er geen andere optie is ? :? :?
Overigens bij renault dealer Van Ramshorst in Nijkerk stond nog een saf waar ze graag vanaf wilden (in april) maar ik weet niet van wat voor jaar die is.
Je zou kunnen vragen of ze hem daar kunnen verwisselen voor je.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Floris

Bericht door Floris »

Hallo Jack,

Dank voor je reactie.

Ik dacht dat ze dat niet zouden doen omdat ze bijvoorbeeld geen garantie kunnen/willen geven op zo'n tweedehands onderdeel.

Van Ramshorst heeft online in ieder geval geen Safrane meer tussen de occasions. Maar ik vraag me ook af hoe dat zou moeten. Zou ik dan de saf kopen en alleen de veerschotel eraf laten halen?

Zouden Franse dealers er niet nog 1 hebben? Ik kan natuurlijk zelf even flink gaan bellen.
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

Voor wat ik heb begrepen is er overal een tekort aan die dingen.
Zelf is het wel te doen. Je hebt een paar veerspanners nodig en een geknikte ringsleutel no. 21. Met een half dagje werk is het wel bekeken als je niet zoveel sleutelervaring hebt.

Op de sloop zullen ze je waarschijnlijk de complete veerpoot verkopen. Van Renault hoef je geen garantie te hebben op de schotels. Het oudere type schotel heeft nagenoeg geen last van roest. Garantie op de werkzaamheden zal geen probleem zijn.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Bij Van Ramshorst stond hij ergens in een hoekje weg te kwijen, ik denk niet dat hij tussen de occasions staat.
Even bellen en vragen staat vrij. :) :)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
de k@bouter

Bericht door de k@bouter »

Shamrock schreef:
RonnyC schreef:Wat voor andere designfoutjes die de rijveiligheid van de wagen in vraag stellen, zal ik nog vinden als ik 'm terug op z'n wielen heb ?!?

Greetz Ronny
Hallo Ronny, op de eerste plaats welkom op dit forum. Je kunt gerust zijn er is verder niks mis met de Safrane wat veiligheid betreft in relatie tot designfouten. Voor het overige is het allemaal een kwestie van inspectie en regulier onderhoud. Zelf rij ik al 10 jaar Safrane en heb nog het volle vertrouwen in deze auto :wink:
met de veiligheid zit het wel goed :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=S_sOVNmo1mY
HaBo

Re: Waarschuwing!!!!

Bericht door HaBo »

Bij mijn safrane uit 2000 hetzelfde gehad, gelukkig gebeurd bij het parkeren voor mijn huisdeur. Gelukkig toen pas want ik was net daarvoor op de snelweg geweest.

Hans.
Andjoy schreef:Heb een Safrane van '99 gezien waarbij één van de voorste veerpoten compleet was doorgerot!
De eigenaar was nog net niet de snelweg opgedraaid!

Het blijkt dat de er bij nieuwere Safrane's (waarschijnlijk) vanaf '99 maar misschien al wel vanaf '98 een compleet rubberen afdichting om de voorsteveerpoten zit, terwijl bij de serie tot (waarschijnlijk) '98 dit niet zo is; deze heeft alleen een rubber onderaan de schotel. Dit rubber kan los laten waardoor het vocht en vuil er zich achter ophoopt en het ijzer compleet wegvreet! Bij mij is het gelukkig nog ok. Je kunt op een enkele plek al wel het rubber los halen en iets oppervlakkige roest was er al wel te zien, maar nog niks om je zorgen over te maken gelukkig.

Misschien is het exemplarisch, maar i.i.g. wordt Renault nederland hiervan op de hoogte gebracht en misschien komt er dan wel een terugroepactie.
Dit mag natuurlijk nooit gebeuren bij een auto van ruim 7 jaar oud, levensgevaarlijk :!:

Mijn advies is aan iedereen die een Safrane vanaf '99 heeft te checken of er een rubberen afdichting compleet om de veerpoot zit. Als dit zo is bij de veerpoten kijken of de rubberen rand ergens bij de schotel ergens al los te trekken is, en dan erachter kijken hoeveel roest er op het metaal aanwezig is.

André
Hans Bouwman
Safrane 3.0 RXT 24V aut 2000
Edders

Re: Waarschuwing!!!!

Bericht door Edders »

HaBo schreef:Bij mijn safrane uit 2000 hetzelfde gehad, gelukkig gebeurd bij het parkeren voor mijn huisdeur. Gelukkig toen pas want ik was net daarvoor op de snelweg geweest.

Hans.
Andjoy schreef:Heb een Safrane van '99 gezien waarbij één van de voorste veerpoten compleet was doorgerot!
De eigenaar was nog net niet de snelweg opgedraaid!

André

Daar heb je mooi geluk geluk gehad Hans! Interessant dat het op deze website zo gedeeld wordt. :)
Plaats reactie