Alpine radio en MP3 (in de herhaling)

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gunther
Administrator

Alpine radio en MP3 (in de herhaling)

Bericht door Gunther »

Het dilemma waar meerdere mensen zich me bezig houden:
Hoe behoud ik m'n stuurbediening en display maar kan ik toch via een andere bron muziek (mp3 o.i.d.) afspelen.
Dat ze anno 2000 nog een cassetterecorder inbouwden.. Maar goed, dat zit er nu eenmaal in en de wisselaar.

Ik denk dat ik voor de Renaulist oplossing ga: Op de cd-wisselaar aansluiting de andere geluidsbron aansluiten. Maar wat ga ik als geluidsbron gebruiken.... Voor een mp3 spelertje moet ik een voeding maken maar ik zat ook te denken om er gewoon een radio bij te plaatsen. Daar is tenslotte een mooie ruimte voor onder de Alpine. Daar de line-out doorlussen naar de wisselaar ingang en klaar. Kan ik in ieder geval het volume via het stuur blijven bedienen en ook gewoon de radio van de Alpine blijven gebruiken.

Ook nog dit plaatje gevonden op internet voor de aansluitingen aan de achterzijde:
Afbeelding

Iemand nog een ideetje hoe je de radio kunt foppen zodat ie denkt dat de wisselaar eraan gekoppeld zit? Ik gooi 'm 't liefst helemaal los namelijk. Dan kan ik het stekkertje intact laten.

Iemand nog andere suggesties om stuurbediening en display te combineren met (veel) mp3?
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
mbproductions

Bericht door mbproductions »

nieuwe stuurbediening :lol: nee maar ik denk dat er toch wel een aantal mogelijkheden moeten zijn, ik weet ze niet maar je kan altijd heel veel met radio spul rommelen dus denk vast wel dat er nog wel een paar zijn die wat weten :wink:
DutchmanX

Bericht door DutchmanX »

Ik heb mijn iPod aangesloten op de contacten van de CD wisselaar achterin de kofferbak. Daarna een CD gebrand met een leeg geluidsspoor van een uur en draaien maar ........ :D

Werkt prima .....
Safrane 3.0 V6 24V RXT 1999 230K R.I.P.
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

OK, beetje rondgesnuffeld maar er zijn best wel een paar andere opties:
Diverse merken leveren een interface voor de Safrane voor de stuurbediening en voor het display.

Voorbeeld:
Pioneer DEH-P4100SD MP3 / WMA / USB / SD
CD-RA100-02
CD-RC103/4RN

Maar ook Alpine, Kenwood en JVC bieden mogelijkheden voor de Safrane.

Iemand hier al enige ervaring mee? Volgens mij is Riël er wel eens mee bezig geweest, toch?
Volvo S60 D3 Summum 2011
Safrane 2.2 Vi

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Ik heb ervaring met originele stuurbediening met pioneer radio.
Let wel , die kastjes die er tussen moeten , heb ik nog, maar zijn ergggggg duur.

gemiddeld 80 euro

zal em es opzoeken.. kan typenr wel even vermelden als ik em vind..

groeten rene
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
mbproductions

Bericht door mbproductions »

anders schop je dit er tussen in het bankstel :lol:

http://www.jvc.nl/product.php?id=KD-AVX77E&catid=263

Pro Logic is zeker niet verkeerd dat heb ik namelijk op mijn logitech Z-5500 Digital en werkt echt toppie
Riel

Bericht door Riel »

Ik gebruik een alpine, adaptertje voor de stuurbediening en werkt.
Alleen je scherm werkt niet altijd, voglens mij bij de nieuwere alpines wel weer. Bij mij in ieder geval niet.

Ik heb deze gebruikt toen:
http://cgi.ebay.de/Lenkrad-Fernbedienun ... 286.c0.m14

Je komt trouwens ook wel een radio kwijt in je huidige wisselaarvak :)
Al zou ik toch serieus overwegen die originele radio toch eruit te zwieren, veel toevoeging heeft ie ook niet.

wat mij dan weer aan die Alpine van mij bevalt is het bescheiden LCD scherm (ik zie echt niks in multipixel hi-res radioschermen met zwemmmende dolfijnen), de goeie bediening en de formidabele geluidskwaliteit.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
digitalpunk

Bericht door digitalpunk »

Inmiddels een behoorlijk oud topic, maar ik ben erg benieuwd naar hoe o.a. Gunther het probleem heeft opgelost.
Het aansluiten van bedrading rechtstreeks op de wisselaar en dan een cd branden met een leeg audiospoor lijkt me een prima oplossing, maar toch moet het beter kunnen.
Een tijdje terug had ik een apparaat gevonden op Marktplaats en met jullie gedeeld in een ander topic. (hier)
Zoals door meerderen opgemerkt, is de radio op het plaatje een Philips radio en heb ik (en de meesten van jullie met een wisselaar) een Alpine radio.
Toch ben ik benieuwd naar de aansluitingen van de wisselaar en de mogelijkheden hiervan.
Ik heb daarom besloten om de wisselaar uit de auto te gaan halen en te gaan kijken wat ik ermee kan goochelen.
Mocht iemand ideeën of suggesties hebben dan hoor ik dat graag!
In de tussentijd houd ik jullie op de hoogte.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
digitalpunk

Ik heb ondertussen de wisselaar uit de auto gehaald en voor zover mogelijk gedemonteerd.
Ik was vergeten om de cassette te verwijderen, voor ik de wisselaar uit de auto trok, dat moet ik eerst nog even doen.
Wel heb ik het plaatje dat Gunther had gevonden, aangepast en aangevuld met de kleuren van de stekker die in de wisselaar zit.

Afbeelding
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

digitalpunk schreef:Inmiddels een behoorlijk oud topic, maar ik ben erg benieuwd naar hoe o.a. Gunther het probleem heeft opgelost.
Ik ben uiteindelijk voor deze oplossing gegaan. Nog steeds naar grote tevredenheid overigens.
Volvo S60 D3 Summum 2011
digitalpunk

Ik heb inmiddels de audio uitgangen van de wisselaar gesplitst en een audiokabel van 5 meter eraan gemaakt. Een cd branden met 80 minuten pure stilte en klaar is Kees! Mocht het uiteindelijk niet zo werken als ik had gehoopt, gaan we het anders aanpakken.

edit: Vanavond even foto's erbij en tekst en uitleg voor de liefhebbers!

Eerst even hoe je een "lege" cd brandt.
Vanaf Internet kun je het gratis programma Audacity downloaden. (hier)

Als je het programma hebt geopend, ga je naar Genereren (Generate) en dan klik je op Stilte (Silence):
Afbeelding

Vervolgens stel je het maximum in wat op de lege CD past, die je ondertussen in de brander hebt gestopt: (tip: vul het maximum min 1 tot 5 seconden in, om te voorkomen dat je allemaal moeite voor niets doet, geloof me :wink: )
Afbeelding

Afbeelding

Klik op OK, ook bij het volgende scherm.
Dit laatste scherm is bedoelt voor het instellen van allerlei 'metadata' (tekstgegevens die door meer geavanceerde cd-spelers kan worden weergegeven in de vorm van artiesten en titels)

Hierna ga je naar Bestand (File) en klik je op Exporteren (Export):
Afbeelding

Sla het bestand op als een WAV bestand:
Afbeelding

Nu kun je je cd branden.
Ik heb hiervoor het gratis programma CDBurnerXP gebruikt (hier te downloaden)

Open het programma en kies voor Audio Disc:
Afbeelding

In de verkenner zoek je het bestand op dat je met Audacity hebt opgeslagen en dat sleep je naar het onderste gedeelte van het scherm:
Afbeelding

Nu klik je op Branden (Burn) en kom je in het volgende schermpje terecht:
Afbeelding

Ik adviseer altijd een lage brandsnelheid (dit in verband met stofdeeltjes en bufferproblemen die computersystemen vaak tegenkomen. Omdat het een cd vol met stilte betreft, kan wat storing weinig kwaad en zou je dus evengoed de hoogste snelheid kunnen kiezen. Klik hierna op Schijf Branden (Burn Disc) en klaar is Kees!

Later vanavond zal ik foto's van de wisselaar en het aanpassen plaatsen, maar voor dit gedeelte had ik geen kabeltje voor de camera nodig!

Nu eerst de wisselaar eruit.
De plastic overkapping zit met 2x T20 torxjes vast en de wisselaar zelf zit ook met 2x T20 torxjes aan het frame vast.
De stekker die van de wisselaar naar de radio loopt zit vasgeklikt en moet je dus wel kunnen overwinnen.

Wisselaar eruit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet de aansluiting van de wisselaar eruit vanuit een andere hoek.
De stekker zelf zit met 1 kruiskop schroefje vast aan zijn houder, die op zijn beurt met 2 kruiskop schroefjes aan de wisselaar vast zit:
Afbeelding

Afbeelding

De hele stekker komt dan vrij en kun je mooi bekijken:
Afbeelding

Vervolgens de rode, witte en bruine draden uit de stekker getrokken.
Met een punttang en een pincet kom je een heel eind.
De pincet (met een punt eraan) prik je in de voorkant bij de stekker in de inkeping en vervolgens trek
je met de punttang de draad uit de stekker:
Afbeelding

Hierna heb ik van een RCA-kabel de 3,5mm aansluiting afgeknipt en de draden aan de witte, rode en bruine draden gemaakt:
Afbeelding

Vervolgens plaats je de wisselaar terug in de auto en sluit je het geheel aan.
Als laatste trek je een andere RCA-kabel van de kofferbak naar het dashboard voorin en daar kun je op aansluiten wat je maar wilt:
Afbeelding

Ik heb de "lege" cd in de cassette van de wisselaar in het 6e laatje gestopt, die moet je dan selecteren om naar je eigen mp3 speler of telefoon te kunnen luisteren.

Helemaal top!
Plaats reactie