CC Storing: fan gaat niet aan?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

CC Storing: fan gaat niet aan?

Bericht door Riel »

Bericht vanuit Stockholm, yeah hotels met WiFi zijn ok, dus ik kan zelfs medesafranerijders om hulp vragen:

mijn CC schakelt in, maar fan wil niet draaien (AC pomp slaat wel in en klepjes worden bedient). Maar geen luchtstroom dus. En ja, na een minuutje ofzo
"Waarschuwing! Klimaatregeling uitgeschakeld, raadpleeg uw renault dealer."

Eigenaardig, geen defect. Sterker, heeeeeel soms start de fan wel. Maar de daaropvolgende keer weer niet, geen touw op te trekken.

Ik hoor wel het relais op de fan inzetten zo 2sec na inschakelen van systeem. Dat is wel normaal.

Ik wil er best even naar kijken als iemand zoiets herkent. T is regenachtig hier en de ontwaseming ga je missen. Helaas is Airco hier momenteel minder belangrijk ;)

PS op een gescheurde achterband na (ergens in gezeten denk ik) zijn ook ritjes scandinavie geen probleem voor de saf :)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ik had een storing met m`n CC waarbij ie niet de magneet koppeling van de pomp aan wilde sturen.
De oorzaak lag hem in de druksensor op de radiateur.
Op het display knipperde het AC maar er kwamen geen melding van Miep :roll: :roll:
Die sensor kan worden gedemonteerd zonder dat het koelsysteem leegloopt. :D :D

Verdere storing was dat er een lekkage op het expantie blok zat, en dus druk verloor.
Zou dit bij jouw ook kunnen zijn????
Door te lage druk wordt de CC ook uitgeschakeld, idem bij mij, alleen gaf Miep ook
hiervan geen melding.
Misschien heeft Renault hier op latere tpes een aanpassing gemaakt???

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

De airco werkt: als ik hem reset, wordt gaat het systeem aan, en zie jeook dat de fan een of meer streepjes krijgt. Hij gaat echter niet blazen. Door de instromende buitenlucht voel ik wel duidelijk dat de airco werkt: de pomp draait en hij koelt. echter, na een minuutje springt het op storing (ik weet nog niet waarom maar het hangt natuurlij samen met het niet draaien van de blower).

Ik heb toen meteen diagnostische codes gechecked, en ik krijg:
links alles b
rechts 3d en 7d!

die sensor (3) zit bij de kachel neem ik aan? kan ik die faken met ern weerstand zolang?i
maar wat is nummer 7?
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
renaulist
Berichten: 439
Lid geworden op: 28 feb 2008, 22:18
Locatie: gewoon,bij m,n moeder

Bericht door renaulist »

9 van de 10 ker is dat de stekker op de aanjaagmotor. probeer eens direct na het contakt aanzetten de stekker heen en weer te bewegen dus voor dat het display in zijn storingsmode komt .doet hij het dan wel dan zijn de stekkers ingebrandt.
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

Stekker ziet er picobello uit, idd het frobelen ermee heeft geen nut gehad.

Ik denk dat de motor zelf gewoon naar zijn grootjes is nu, hij maakte altijd al een boel kabaal. Ik kan echter aan de electronica erin niet veel ontdekken...

Hoe werkt die aansturing? Veel kabels namelijk :)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Meef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2009, 22:37
Locatie: Oirsbeek

Bericht door Meef »

Wat mij ooit geholpen heeft bij een af en toe weigerende aanjager is het schoonblazen en volspuiten met contactspray zodat alle rotzooi en aanslag eruit droop. Ging gelijk weer jaren mee.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Heb je eigenlijk de stekker aan de rechterkant (A-stijl) al gecontroleerd.
Behalve de stekker op de ventielator, wil ook die stekker erg graag doorbranden.

Er is een vervangende kabel set voor, of je kan de draden 1 op 1 aan elkaar solderen.
Normaal gesproken zal je dit allang gechecked hebben, en zal dit bericht overbodig zijn :oops: :oops: :oops:
Maar voor het geval........... :roll: :roll: :roll:

In de vent. motor zit een electr. component die ook wel door wil branden, daar weet Peter de renaulist het preciese ervan.....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
renaulist
Berichten: 439
Lid geworden op: 28 feb 2008, 22:18
Locatie: gewoon,bij m,n moeder

Bericht door renaulist »

tenminste ,dat denkt hij .de motor werkt met transistoren die het veld verplaatsen zonder tussenkomst van borstels die dit mechanisch doen . vandaar een borstelloze motor. de transistoren kunnen vanuit het display aangestuurd worden om sneller te draaien en niet met schakelweerstanden die in de koellucht hangen. de transistoren hangen onder de motor en een beetje vocht kan alle velden tegelijk open zetten met als gevolg dat de motor in de hens en kwalijke dampen in het interieur die niet uitsluitend positieven gevolgen voor de gezondheid hebben. je kunt nog proberen de transistoren door te meten deze kosten een paar euro en zijn gewoon bij de electronica handel te krijgen.
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

zowel andere motor als ac unit mochten niet baten....?
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Welke storings code gaf ie???

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

3d 7d rechts
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Diagnose
1e.....3d rechts = Engine coolant temperature sensor - open circuit
2e.....7d rechts = Engine cooling fan controle

1e
Vermoedelijk is de sensor die op de radiateur zit defect, bij mij is ie al 2x vervangen :( :(
hij zit aan de rechterkant, die je met een grote steeksleutel los kunt maken.
Hij is lastig te zien, maar gisteren heb ik jouw de locatie al aangewezen.
Zodra de CC zijn checks gaat doen, komt bij die sensor en krijgt geen goede waarde, en springt dan in storing.
Ze zijn zelf niet nameetbaar, en de kans op een defecte 2e handsje te kopen is groot :( :(
Als het goed is zit er wel dezelfde sensor in die 2.5 in Veldhoven.
Nieuw zijn ze dacht ik rond de 80,= Eur.
Jammer dat ik nu pas weet welke melding je hebt, anders waren we gisteren veel meer te weten gekomen.
Any way,now you know :P :P :P

2e
Dit wijst erop dat er ventielator problemen zijn die aan de voorkant op de radiateur zitten.
De sensor zit wederom op de radiateur, maar nu aan de linkerkant aan de zijkant, halve hoogte.
Als je de stekker eraf haalt, zie je 3 pennencontacten zitten.
Als je 2 van de 3 pennen doorverbind met bv een paperclip dat zal die moeten draaien.
Een andere combinatie zal die sneller of langzamer draaien.
bij 1 comp. doet ie niets, en dat is goed.
Volg je de kabel, dan gaat ie onder de radiateur door,en zal je uiteindelijk bij 2 schakel relais komen.
Deze kunnen defect zijn :idea: :idea:

Hier even wat foto`s ter verduidelijking..........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hopelijk dat je nu het probleem kan achterhalen.
Het alternatief is hem aan de XR25 te hangen, deze kan perfect dit probleem tracen :D :D

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

Thanx Albert, dan ga ik vandaag eens op gericht onderzoek uit!

Ik hou je op de hoogte ;)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ok, ben erg benieuwd...
Hier nog even een foto van de ventielator sensor op de radiareur (linker zijde) met de 3 pinnen.
Bij het verwisselen loopt wel je radiator leeg!!! :( :(

Afbeelding

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

AlbertP schreef:Ok, ben erg benieuwd...
Hier nog even een foto van de ventielator sensor op de radiateur (linker zijde) met de 3 pinnen.
Bij het verwisselen loopt wel je radiator leeg!!! :( :(

Afbeelding

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Plaats reactie