Noodloop op de terugweg van Spanje
Noodloop op de terugweg van Spanje
Rijd ik dinsdag in mijn V6 van Spanje naar Nederland, schiet de auto na zo'n 300km in de noodloop. Niks aan de hand dacht ik. Ik rol een parkeerplaats op en start de auto opnieuw. Bij het schakelen naar zijn 4, opnieuw in de noodloop. De wagen reed nog zo'n 110km/u dus dacht ik, als hij het zo blijft doen komen we er ook.
Helaas begonnen de bergen en in de noodloop ging het gevaarlijk langzaam naar boven. De auto weer aan de kant gezet en opnieuw gestart. D3 geactiveerd zodat hij niet meer naar zijn 4 kon schakelen. Enorme rook ontwikkeling was het gevolg.
Op een parkeerplaats bleek dat we olie verloren. Voorzichtig zijn we naar een garage gereden waar men constateerde dat de versnellingsbak olie lekte. De auto kon niet meer verder en staat nog in Frankrijk. Binnen 10 dagen brengt een berger hem weer thuis.
Weet iemand op dit forum wat de reparatie gaat inhouden. De bak lijkt nog heel, ratelt niet en maakt geen rare geluiden.
Help !!!!!
Helaas begonnen de bergen en in de noodloop ging het gevaarlijk langzaam naar boven. De auto weer aan de kant gezet en opnieuw gestart. D3 geactiveerd zodat hij niet meer naar zijn 4 kon schakelen. Enorme rook ontwikkeling was het gevolg.
Op een parkeerplaats bleek dat we olie verloren. Voorzichtig zijn we naar een garage gereden waar men constateerde dat de versnellingsbak olie lekte. De auto kon niet meer verder en staat nog in Frankrijk. Binnen 10 dagen brengt een berger hem weer thuis.
Weet iemand op dit forum wat de reparatie gaat inhouden. De bak lijkt nog heel, ratelt niet en maakt geen rare geluiden.
Help !!!!!
Safrane 3.0 V6 24V RXT 1999 230K R.I.P.
- Safrane 2.5 rxt
Heel heel heel erg kort door de bocht zou ik zeggen gauw inruilen op een ECHTE automaat. Spijt me voor de v6ers die (waar ze het vandaan halen geen idee) nog wel geloof hebben in de Renault automaatbakken maar is ellende na ellende. Denk zelfs dat je voor de reperatiekosten er een Volvo hart met echte automaat in kan laten lepelen...........
Groeten en heel veel succes,
Nic
Groeten en heel veel succes,
Nic
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98
- AS1 (Anne)
- Administrator
misschien eerst zeker weten waar je over praat voordat je een rant begint...
Er zit geen Renault automaat aan de V6 24V maar een niet zo degelijke Duitse ZF.
Verder nog maar eens herhalen, de Renault automaat aan de 12V wordt door revisiebedrijven als sterk bevonden. Het zijn vooral elektrische storingen bij die bak.
Er zit geen Renault automaat aan de V6 24V maar een niet zo degelijke Duitse ZF.
Verder nog maar eens herhalen, de Renault automaat aan de 12V wordt door revisiebedrijven als sterk bevonden. Het zijn vooral elektrische storingen bij die bak.
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Naarmate je minder olie in je bak hebt, wordtr de olie die je overhoudt heter. Als er iets slecht is voor het inwendige van een bak, dan is het hitte.
Zeker in de bergen heeft een automaat het wat zwaarder te verduren.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
Zeker in de bergen heeft een automaat het wat zwaarder te verduren.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- Safrane 2.5 rxt
Toch erg fijn dat de bakken door revisiebedrijven als erg sterk bevonden worden. Dat maakt het geheel toch een stuk prettiger als je 1200 km verwijderd van huis bent en pas 10 dagen later je auto terug gebracht word. Links om of rechts om 1 ding staat als een paal boven water. Een combinatie van een jaren `90 Renault met een v6 gekoppeld aan een automaat staat synoniem aan dure reparaties.AS1 schreef: Verder nog maar eens herhalen, de Renault automaat aan de 12V wordt door revisiebedrijven als sterk bevonden. Het zijn vooral elektrische storingen bij die bak.
Groet,
Nic
Nana, zou Riel schrijven
Even wat genuanceerden denken boysssszzzz
De V6 met een zogenaamde probleembak zijn de V6 12V met een AD8 bak.
Daar zijn inderdaad storingen mee, meestal van electrische aard.
Vaak helpt het al door de aalsluitstekker enz enz los te maken en de contacten schoon te krabben en daarna met contactspray (WD40) ruim in te spuiten.
Door deze behandeling rijden daarom Rene en Foeke nog steeds rond zonder reparatie.
Zelf het ik het soms door te snel vooruit/achteruit/vooruit te schakelen dat het noodloop progamma wordt ingeschakeld.Door even het contact uit te zetten en weer te starten, zijn mijn problemen weg.
Daarnaast geeft mijn pulssensor soms problemen, dan valt de snelheidsmeter weg, en kort daarna ook de snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging.
Zodra de sensor weer een puls geeft werkt alles weer gewoon.
Dit alles is niet voor jouw, helaas....want een V6 24V heeft een andere bak erin.Daar heb ik geen ervaring mee...
, maar Shamrock des te meer (nu met vakantie)
Wel een algemene opmerking over alle automaat bakken;
Zodra hij in noodloop gaat, schakelt de bak in de 3e versnelling.
Dus ook het optrekken en bergen rijden doet hij steeds in de 3e versnelling, en dus heb je een enorme slip in de bak bij belasting, en raakt over verhit en komt er veelal een alarm van je transmissie op het dashboard.
Bij afkoeling verdwijnt ie dan weer.
Heb je door lekkagete weinig ATF olie in de bak, dan wordt ie ook te heet, zowel in de bak alsook in de koppelomvormer.
Gevolg is dan ook dat de olie kan gaan verbranden.
Als de Safrane weer thuis is, probeer te achterhalen waar de lekkage zit, misschien een olie -as keerring lekkage, dus deze dan vervangen...
Daarna de ATF olie vervangen, en hopen dat alles weer normaal werkt.
Eventueel de bak aan een computer hangen, en laten uitlezen...
Een bak revisie is een dure grap.....
Gr Albert
Even wat genuanceerden denken boysssszzzz
De V6 met een zogenaamde probleembak zijn de V6 12V met een AD8 bak.
Daar zijn inderdaad storingen mee, meestal van electrische aard.
Vaak helpt het al door de aalsluitstekker enz enz los te maken en de contacten schoon te krabben en daarna met contactspray (WD40) ruim in te spuiten.
Door deze behandeling rijden daarom Rene en Foeke nog steeds rond zonder reparatie.
Zelf het ik het soms door te snel vooruit/achteruit/vooruit te schakelen dat het noodloop progamma wordt ingeschakeld.Door even het contact uit te zetten en weer te starten, zijn mijn problemen weg.
Daarnaast geeft mijn pulssensor soms problemen, dan valt de snelheidsmeter weg, en kort daarna ook de snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging.
Zodra de sensor weer een puls geeft werkt alles weer gewoon.
Dit alles is niet voor jouw, helaas....want een V6 24V heeft een andere bak erin.Daar heb ik geen ervaring mee...
Wel een algemene opmerking over alle automaat bakken;
Zodra hij in noodloop gaat, schakelt de bak in de 3e versnelling.
Dus ook het optrekken en bergen rijden doet hij steeds in de 3e versnelling, en dus heb je een enorme slip in de bak bij belasting, en raakt over verhit en komt er veelal een alarm van je transmissie op het dashboard.
Bij afkoeling verdwijnt ie dan weer.
Heb je door lekkagete weinig ATF olie in de bak, dan wordt ie ook te heet, zowel in de bak alsook in de koppelomvormer.
Gevolg is dan ook dat de olie kan gaan verbranden.
Als de Safrane weer thuis is, probeer te achterhalen waar de lekkage zit, misschien een olie -as keerring lekkage, dus deze dan vervangen...
Daarna de ATF olie vervangen, en hopen dat alles weer normaal werkt.
Eventueel de bak aan een computer hangen, en laten uitlezen...
Een bak revisie is een dure grap.....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
dat suggereert dat je gegarandeerd dure reparaties krijgt. Dat is grote bullshit. Dus inderdaad aub wat genuanceerder.Safrane 2.5 rxt schreef: Links om of rechts om 1 ding staat als een paal boven water. Een combinatie van een jaren `90 Renault met een v6 gekoppeld aan een automaat staat synoniem aan dure reparaties
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Nou, Albert, de RSCL vetrekt donderdagochtend om 06:00 uur richting Valence om vervolgens de volgende dag door te rijden naar San Carlos de la Rapita.....maar, ehh, tja ervaring met de automaat. Ik heb ervaren dat techneuten het heel vaak zelf niet weten. Er wordt dan van alles uitgeprobeerd, hetgeen enorm veel tijd en geld kost. Uiteindelijk begeeft de bak het helemaal(ging in noodloop en maakte na een nieuw start een krijsend metaalachtig geluid. Er was geen sprake van olielekkage) en staat de limo maar liefst zes weken stil omdat mijn garagist de bak uitbouwde, op transport zette naar Star Transmission in Renswoude; na 2 weken de bak terugkreeg; inbouwde en......meteen een storing had, die men zelf niet kon oplossen. Vervolgens werd besloten om de complete limo op transport te zetten naar Renswoude. Dit transport heeft nota bene twee weken in beslag genomen doordat de garagist "het wel goed vond" en het niet nodig achtte om de transporteur achter zijn vodden aan te zitten en als ik toen niet enorm "over de rooie was gegaan" had ie waarschijnlijk nog een aantal weken gestaan. Het euvel was in Renswoude in een uurtje opgelost(elektronica). Ik ben de Saf zelf gaan halen in Renswoude om te voorkomen dat het transport weer zo lang op zich zou laten wachten. Ja, ja dat waren "gestresste" en peperdure tijden.AlbertP schreef: Dit alles is niet voor jouw, helaas....want een V6 24V heeft een andere bak erin.Daar heb ik geen ervaring mee...![]()
, maar Shamrock des te meer (nu met vakantie)
.......Een bak revisie is een dure grap.....![]()
![]()
![]()
![]()
Gr Albert
Een groot voordeel bij al die ellende: ik lig er letterlijk nooit wakker van. Ondanks alles heb ik er geen slapeloze nachten aan overgehouden; ik heb me in de loop van de tijd aangeleerd om "de schakelaar om te zetten" als ik naar bed ga.
Er kunnen allerlei theorieen op losgelaten worden of een automaat van renault slecht
zijn of niet.
Wanneer ik naar sommige mensen geluisterd had ,had ik op zeer kosten van een revisie
kunnen zitten of had de auto (grote kans)op de sloop te recht gekomen.
gelukkig zijn er ook mensen die goede raad geven en tips geven maarja wie zijn dat?
zelf heb ik daar mijn conclusie al uitgetrokken,want ik wil niemand te kort doen en
zeker niet afkraken,zelf de opmerking van Nic niet.
Zijn opmerking op de auto op te ruimen is bij mij al vele malen opgekomen.
Maar mede door tips van mensen van het forum rijd ik nog steeds rond.
Vanuit een noodloop situatie dat ik de straat nog niet uit was,ben ik door enkele aanpassingen (tips zonder veel kosten)met de caravan naar spanje en terug geweest.
Het vertrouwen is weer terug,zou dat niet het geval zijn OPRUIMEN.
Maarja met dit verhaal is de Dutchman niet geholpen,mijn advies lekkage zien te achterhalen,en laten maken.
De kosten kunnen tegenvallen/meevallen er zal iets moeten worden uit/ingebouwd en dat
kost geld.
Niet laten maken optie sloopprijs.
Foeke v6je
zijn of niet.
Wanneer ik naar sommige mensen geluisterd had ,had ik op zeer kosten van een revisie
kunnen zitten of had de auto (grote kans)op de sloop te recht gekomen.
gelukkig zijn er ook mensen die goede raad geven en tips geven maarja wie zijn dat?
zelf heb ik daar mijn conclusie al uitgetrokken,want ik wil niemand te kort doen en
zeker niet afkraken,zelf de opmerking van Nic niet.
Zijn opmerking op de auto op te ruimen is bij mij al vele malen opgekomen.
Maar mede door tips van mensen van het forum rijd ik nog steeds rond.
Vanuit een noodloop situatie dat ik de straat nog niet uit was,ben ik door enkele aanpassingen (tips zonder veel kosten)met de caravan naar spanje en terug geweest.
Het vertrouwen is weer terug,zou dat niet het geval zijn OPRUIMEN.
Maarja met dit verhaal is de Dutchman niet geholpen,mijn advies lekkage zien te achterhalen,en laten maken.
De kosten kunnen tegenvallen/meevallen er zal iets moeten worden uit/ingebouwd en dat
kost geld.
Niet laten maken optie sloopprijs.
Foeke v6je
Inderdaad en aangezien mijn wagen op dat moment pas 6 jaar oud was met 175K op de teller, ik niet genoeg geld had om een gelijkwaardige auto aan te schaffen, was de keuze snel gemaakt. Daarnaast vind ik het nog steeds zo`n voortreffelijke auto dat ik hem gewoon wil houden, kost wat het kost. Nu is ie inmiddels onbetaalbaar, ongeveer € 11.000,- aan reparaties, dus ik kan hem gewoonweg niet van de hand doen........Foeke schreef:Niet laten maken optie sloopprijs.
Foeke v6je
- Safrane 2.5 rxt
Mijn bericht begon ook met "Heel heel heel kort door de bocht" En natuurlijk hoop ik van harte dat het euvel rust op een kleine goedkope reparatie. Maar ga me nou niet zeggen dat die automaat bakken ozo betrouwbaar zijn. In een eerder bericht heb ik al opgesomd dat er bijna evenveel 2.5 automaten zijn verkocht als v6. je hoort en zien bina geen klachten over die automaat. En ga eens bij Volvo kijken, een 2.5 met 5k,6k op de klok is echt niet uniek hoor. Hoeveel v6 automaten zijn de laatste jaren niet op marktplaats voorbij gekomen tussen de 150k en 200k met leuzen als noodloop of schakelt niet soepel???? Echt geen toeval hoor. Probleem deed zich 15 jaar geleden al voor, je kwam de meest mooie exemplaren van een 25 v6 op de sloop tegen.
Succes in ieder geval als de auto terug is. gezien de leeftijd en uitvoering zou het zonde zijn als daar hele dure reparaties aan zitten.
Groet,
Nic
Succes in ieder geval als de auto terug is. gezien de leeftijd en uitvoering zou het zonde zijn als daar hele dure reparaties aan zitten.
Groet,
Nic
Bij jou in de buurt kan ik je Speetjens Transmissie zeker aanbevelen, Niel is een ontzettende perfectionist en een echte vakman.Shamrock schreef:Ik heb ervaren dat techneuten het heel vaak zelf niet weten. Er wordt dan van alles uitgeprobeerd, hetgeen enorm veel tijd en geld kost.
Ja, daar heb je weer zoiets, Ik wist van het bestaan van Speetjens af, ik ging vroeger, toen Speetjens-senior in Stein-"city" zijn garage had wel vaker daar voor onderhoud, maar "mijn" garage was niet "weg" van Speetjens. Zo zie je dat je steeds weer overgeleverd bent aan de willekeur van de betreffende garage... Maar goed, mocht ik ooit weer problemen krijgen.....you never can tellSjak Brak schreef:Bij jou in de buurt kan ik je Speetjens Transmissie zeker aanbevelen, Niel is een ontzettende perfectionist en een echte vakman.Shamrock schreef:Ik heb ervaren dat techneuten het heel vaak zelf niet weten. Er wordt dan van alles uitgeprobeerd, hetgeen enorm veel tijd en geld kost.
Laatst gewijzigd door Shamrock op 15 aug 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoveel mensen zoveel meningen. Maar Speetjens Jr is een van de zeer weinige mensen aan wie ik mn wagens zou toevertrouwen zonder dat ik er bij blijf. Ik ben binnenkort daar om m wat boeken te brengen, kom anders ook ff langs.
We dwalen af volgens mij
We dwalen af volgens mij