Remblokken achter vervangen maar hoe?
Remblokken achter vervangen maar hoe?
In tegenstelling tot de voorste remblokken blijkt het vervangen van de achterste toch iets lastiger....
Na het verwijderen van de splitpen , die tussen de beide rembokken "verstopt zit", in de borgpen (t.b.v de remblokken) moet ik nu de remklauw eenzijdig losmaken om zo de blokken te kunnen verwijderen. Maar nu de remcylinder nog terugbrengen in de orginele stand om ruimte te creeren voor de nieuwe blokken.
Het handremmechanisme is hier een "spelbreker" want hoe fix ik dit? Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig of kan ik het ook met bijv een waterpomptang af?
Een draaiende en duwende beweging...als ik goed geinformeerd ben.......?
Ik hoor het graag van jullie sleutelaars...
Gr Roger
Na het verwijderen van de splitpen , die tussen de beide rembokken "verstopt zit", in de borgpen (t.b.v de remblokken) moet ik nu de remklauw eenzijdig losmaken om zo de blokken te kunnen verwijderen. Maar nu de remcylinder nog terugbrengen in de orginele stand om ruimte te creeren voor de nieuwe blokken.
Het handremmechanisme is hier een "spelbreker" want hoe fix ik dit? Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig of kan ik het ook met bijv een waterpomptang af?
Een draaiende en duwende beweging...als ik goed geinformeerd ben.......?
Ik hoor het graag van jullie sleutelaars...
Gr Roger
Laatst gewijzigd door Roger op 16 apr 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
achterremmen /blokjes vervangen
Nuttige tips die ik goed kon gebruiken met het zelf vervangen van de remblokjes.
Ik heb er snel een paar fotootjes van gemaakt ; als volgt

Eerst maar even met de slijptol de bramen / opstaande rand van de schijven geslepen anders gaat de remklauw er niet overheen. (kwam ik later achter...)
Dan de splitpen , borgpen en veertjes uit het (midden) van de remklauw tikken.

Wat lastig om de M8 inbusbouten van de remklauw gangbaar te krijgen , zaten muurvast , met beleid getikt +wd40 deed wonderen.

Oplossen van de remklauw bout bovenkant (dop16) ging een stuk makkelijker.

De tip met de punttang voor terugstellen van de zuiger in de remklauw voldeed prima , ging redelijk soepel , rechts draaien met lichte druk . Het lijkt de eerste slagen of er niets gebeurd en dan zakt de zuiger bij de volgende slagen terug.

en zo is de zuiger van de remklauw terugesteld.

Oud en nieuw...

Nieuwe blokjes monteren , nu is er ruimte gegnoeg na het terugstellen van de zuiger in de remklauw. Vergeet niet een beetje ceramic pasta of kopaslib aan de zuigerkant op de achterzijde van het remblokje te doen. (gaat ie de volgende keer er weer goed vanaf)

Borg en splitpen +veertjes niet vergeten en weer netjes terugmonteren (met een beetje loctide op de inbusbouten) , paar keer remmen zodat de zuigers zich weer stellen. De boel goed schoonmaken met remmenreiniger , alles controleren en testritje maken.
Ik heb er snel een paar fotootjes van gemaakt ; als volgt
Eerst maar even met de slijptol de bramen / opstaande rand van de schijven geslepen anders gaat de remklauw er niet overheen. (kwam ik later achter...)
Dan de splitpen , borgpen en veertjes uit het (midden) van de remklauw tikken.
Wat lastig om de M8 inbusbouten van de remklauw gangbaar te krijgen , zaten muurvast , met beleid getikt +wd40 deed wonderen.
Oplossen van de remklauw bout bovenkant (dop16) ging een stuk makkelijker.
De tip met de punttang voor terugstellen van de zuiger in de remklauw voldeed prima , ging redelijk soepel , rechts draaien met lichte druk . Het lijkt de eerste slagen of er niets gebeurd en dan zakt de zuiger bij de volgende slagen terug.
en zo is de zuiger van de remklauw terugesteld.
Oud en nieuw...
Nieuwe blokjes monteren , nu is er ruimte gegnoeg na het terugstellen van de zuiger in de remklauw. Vergeet niet een beetje ceramic pasta of kopaslib aan de zuigerkant op de achterzijde van het remblokje te doen. (gaat ie de volgende keer er weer goed vanaf)
Borg en splitpen +veertjes niet vergeten en weer netjes terugmonteren (met een beetje loctide op de inbusbouten) , paar keer remmen zodat de zuigers zich weer stellen. De boel goed schoonmaken met remmenreiniger , alles controleren en testritje maken.
Laatst gewijzigd door hilding op 28 jun 2009, 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Heel netjes, overzichtelijk en duidelijk gedocumenteert...
Gerben,..... mooi voor de KN-base???
Gr Albert
Gerben,..... mooi voor de KN-base???
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Zo`n slijtageindicator had ik "vroeger" in mijn PhaseI. Ik heb gelijk de draden doorgeknipt, want het lampje van de indicator op het dashboard bleef maar branden ondanks dat de remmen rondom helemaal vernieuwd waren. Een dergelijke indicator is beslist overbodig, immers je voelt zelf het beste of de remmen aan vernieuwing toe zijn.AS1 schreef:alsof je er wat aan hebt. De draadjes zijn te kort of je krijgt valse meldingen.
Ik heb ze al een aantal maal gerepareerd, maar telkens waren ze weer kapot.
Ik heb de moed opgegeven, en gebruik weer het oude systeem.....m`n ogen
Gr Albert
Ik heb de moed opgegeven, en gebruik weer het oude systeem.....m`n ogen
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
je bedoelt ijzer op ijzer?Shamrock schreef:Een dergelijke indicator is beslist overbodig, immers je voelt zelf het beste of de remmen aan vernieuwing toe zijn.
Gewoon af en toe even kijken in het wiel en let vooral ook op het binnenste blokje want die wil wel eens harder slijten als de boel wat vast zit.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Naar mate de plunjers verder naar buiten gaan, zal het remsysteem steeds MEER remolie vragen.Animale schreef:Je ziet het ook aan de remstof wat op je velgen slaat.
Als het bijna versleten is krijg je opeens veel meer remstof.
Zodra je de plunjers terug drukt, zal het niveau in het rempotje weer stijgen.
Dus niet tijdens het slijtage proces, maar pas als je er nw blokken in wil hebben, moet je de plunjers terug drukken.
En DAT veroorzaakt dat er meer olie in het reserve oliepotje komt.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak