Nieuw lid met een paar vragen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Animale

Bericht door Animale »

AlbertP schreef:De auto is nu eenmaal het nationale melkkoetje :( :( :( :(

Toch wijs ik erop dat niet altijd goedkoop kopen voordeliger is.
Ik had imitatie voorschijven erop met Ferodo blokken.
Nix mis mee, totdat ik in Duitsland met dik 200Km/u op de klok, heeeelllll diep
in de remmen moest gaan (voor een Hollander die mijn snelheid niet goed inschatte#@%$#$@$#$) en daardoor beide remschijven krom waren.
Daar was niet meer lekker mee te rijden en moest noodgedwongen nieuwe schijven en blokken kopen.

Bij orginele onderdelen had dit niet gebeurt, dus dan was het toch uiteindelijk een dure koop.

Gr Albert
Toevallig heb ik een tijd geleden al ook een set Ferodo's rondom gekocht (DS2500, niet bepaald goedkoop), Brembo geboorde schijven voor en stalen remslangen. Moeten er nog op maar heeft geen haast.
Na echt veel speur- en leeswerk plus informatie van diverse aanbieders om hun opvattingen te vergelijken, heb ik een set gekocht die bij elkaar past.
Het is wel zo dat je schijven echt een beetje moet inremmen om problemen te voorkomen, hoe sportiever de schijf, hoe nauwer het luistert.
Er is zelfs een methodiek voor.

Originele nieuwe schijven trekken ook snel krom bij volle belasting en nauwelijks ingeremd.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
ltjl

Inremmen van nieuwe schijven

Bericht door ltjl »

Vroeger... :wink: .....heeft men mij altijd geleerd, om
: c.a. 1000 km rustig aan te doen met de remmen;
: de rem niet "d'r op" te houden als je stilstaat na een pittig remmanouvre (de remblokken drukken op de schijf waardoor de schijf op die plek minder snel afkoelt en gevoelige remschijven zouden dan krom kunnen trekken).
: "men" zegt dat zodra nieuwe schijven niet meer "grijs" zijn, maar op een "spiegel" lijken, dat ze dan "ingeremd" zijn.

Is dit alles waar?....ik weet 't niet. Feit is wel dat ik m.b.v. deze tips nog nooit kromme schijven heb gehad.

:D
Mergelsberg

Re: Inremmen van nieuwe schijven

Bericht door Mergelsberg »

ltjl schreef:Vroeger... :wink: .....heeft men mij altijd geleerd, om
: c.a. 1000 km rustig aan te doen met de remmen;
: de rem niet "d'r op" te houden als je stilstaat na een pittig remmanouvre (de remblokken drukken op de schijf waardoor de schijf op die plek minder snel afkoelt en gevoelige remschijven zouden dan krom kunnen trekken).
: "men" zegt dat zodra nieuwe schijven niet meer "grijs" zijn, maar op een "spiegel" lijken, dat ze dan "ingeremd" zijn.

Is dit alles waar?....ik weet 't niet. Feit is wel dat ik m.b.v. deze tips nog nooit kromme schijven heb gehad.

:D
1 - blokken en schijven moeten "op elkaar" inslijten, voor ze optimaal contact maken. Dus wat eerder remmen omdat je nog niet de vertraging haalt die je gewend bent.
Vroegah, op de racefiets van je oudere broer, met van die velgremmen, was het beter te zien. Remblokjes die net nieuw zijn hebben een strak glad oppervlak, na een paar weken is het oppervlak van het remblokje gevormd naar de contour van de velg.
In de auto is het precies hetzelfde, het blokje moet vormen naar de contour van de schijf.

2 - In het stadsverkeer valt dit reuze mee, schijven worden wel warm maar niet echt heel erg heet. Na hard remmen op een 80km weg of op de snelweg is het wel aan te bevelen om je remmen even tijd te gunnen de ergste hitte kwijt te raken. Geventileerde schijven hebben hier minder last van.
Als de remblokjes op de schijf blijven dan isoleren ze plaatselijk de schijf, waar door die op de warme plek minder snel afkoelt dan daar omheen. Door het verschil in hoe snel de boel afkoelt kan de schijf kromtrekken en in heel extreme gevallen zelfs barsten.

3 - De doffe laag is een beetje geoxideerd (of gecoat om oxidatie te voorkomen), door te remmen wordt dat geoxideerde laagje (of de coating) eraf geschuurd en houd je een mooi gepolijste schijf over. Overigens heeft het maar een paar keer remmen nodig om de boel mooi te polijsten, echt fonkel nieuwe schijven en blokken zijn dan nog niet 100% ingeremd.
Renault Twingo Privilege QuickShift 5 1.2 16v
RIP: Renault Safrane RN 2.2Vi automaat Phase 1
Plaats reactie