Afgelopen weekend naar Hongarije geweest en aangezien er een litertje olie bij moest ben ik voor die tijd langs de dealer in de buurt gereden en er een liter bij laten gooien. Waar ik dus echt van schrok was dat ik voor dat ene litertje gewoon € 12.62 moest aftikken. is dit de marktprijs van de olie op dit moment of is de marge op de Koleos en Laguna echt zo slecht
Wat kost vandaag de dag een liter olie???
- Safrane 2.5 rxt
Wat kost vandaag de dag een liter olie???
Ben me afgelopen vrijdag werkelijk rot geschrokken van de huidige olieprijs die de dealer er voor vraagt!!!
Afgelopen weekend naar Hongarije geweest en aangezien er een litertje olie bij moest ben ik voor die tijd langs de dealer in de buurt gereden en er een liter bij laten gooien. Waar ik dus echt van schrok was dat ik voor dat ene litertje gewoon € 12.62 moest aftikken. is dit de marktprijs van de olie op dit moment of is de marge op de Koleos en Laguna echt zo slecht
.
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98
Olie is olie hoor ik vaak zeggen, maar de is helaas niet het geval.
3 types zijn er, de normale minerale olie, de synthetisch olie en de half synthetische.
In de goedkope minerale olieën heb je weer diverse kwaliteiten.
Je kan voor 15,- a 20,- Eurtjes 5 Ltr. kopen. bv bij Kwantun enz.
Voor oudere motoren met een laag vermogen geen probleem.
Wordt er met vermogen gegeven of voor diesels met turbo dan wordt er meer eisen gesteld aan de kwaliteit.
Renault geeft de voorkeur aan synthetische olie. Deze zijn beduidend duurder en
je moet je wel aan het verversing`s schema`s houden.
Daar tussenin heeft men ook nog de half synthetische olie die je ook in de Safrane kan doen als je niet weet wat erin heeft gezeten.
De aanduidingen staan aangegeven met SAE ../W.. en CC. CD.CE.CF
SAE is de viscositeits aanduiding (dikte/temp. range) en C. enz is voor de belastings druk van de olieën.
CC en CD lichte benzine en diesels zonder turbo
CE en CF voor benzine met grotere vermogens en diesels met turbo`s.
Een SAE 5/W40-CF synthetisch is een prima olie voor alle Safrane`s.
Let er wel op dat je er geen zooitje van maakt door afwisselend de olieën
van verschillende soorten en kwaliteiten te gebruiken.
Kies een goede olie en blijf ie gebruiken.
Het is een globaal verhaal waar je grof een inzicht hebt wat olieën zijn.
Het heeft weinig zin er tot ver achter de komma op in te gaan voor de meeste rijders,
want DAT verhaal is net zo dik als de bijbels
Gr Albert
3 types zijn er, de normale minerale olie, de synthetisch olie en de half synthetische.
In de goedkope minerale olieën heb je weer diverse kwaliteiten.
Je kan voor 15,- a 20,- Eurtjes 5 Ltr. kopen. bv bij Kwantun enz.
Voor oudere motoren met een laag vermogen geen probleem.
Wordt er met vermogen gegeven of voor diesels met turbo dan wordt er meer eisen gesteld aan de kwaliteit.
Renault geeft de voorkeur aan synthetische olie. Deze zijn beduidend duurder en
je moet je wel aan het verversing`s schema`s houden.
Daar tussenin heeft men ook nog de half synthetische olie die je ook in de Safrane kan doen als je niet weet wat erin heeft gezeten.
De aanduidingen staan aangegeven met SAE ../W.. en CC. CD.CE.CF
SAE is de viscositeits aanduiding (dikte/temp. range) en C. enz is voor de belastings druk van de olieën.
CC en CD lichte benzine en diesels zonder turbo
CE en CF voor benzine met grotere vermogens en diesels met turbo`s.
Een SAE 5/W40-CF synthetisch is een prima olie voor alle Safrane`s.
Let er wel op dat je er geen zooitje van maakt door afwisselend de olieën
van verschillende soorten en kwaliteiten te gebruiken.
Kies een goede olie en blijf ie gebruiken.
Het is een globaal verhaal waar je grof een inzicht hebt wat olieën zijn.
Het heeft weinig zin er tot ver achter de komma op in te gaan voor de meeste rijders,
want DAT verhaal is net zo dik als de bijbels
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
vanaf begin 1-4-2010
-
RamonVisser
Logisch, is de minste soort die er is, en bovendien 15w40 mineraal. Maar het kan nog slechter schijnt het; De witte flessen (goedkoopste) van Castrol (!!)renaulist schreef:tippievanpeterderenaulist; prijspakker bij aldie 5 liter flacon universele motorolie voor 23 euro ,en je krijgt er een set zuiger veren bij kado !!!
Ik heb gisteren iemand gesproken die in de oliebranche werkt. Die vertelde dat de verkoopprijs aan de detailhandel van alle halfsynthetische motorolie gemiddeld 2,50 euro de liter bedraagt. Hoe worden we getild.....
Ook hoorde ik dat de 10w40 die Kruidvat verkoopt (jaja), van Shell, BP en nog een paar grote jongens vandaan komt! Uit dezelfde tanks als bijvoorbeeld de Helix! Om de Safrane bij te vullen is "Kruidvat Oil" dus sowieso prima.
En daar zit wat in... in mijn vorige auto, een Ford Sierra, had ik dat spul er ook in zitten en ik controleerde regelmatig. En aan die kar hoorde je het echt wel als er troep-olie in zit. Het deed echter niet onder voor duur merkspul.
Gelukkig is de Safrane niet gebonden aan hypermoderne/peperdure 0w30's etc. (bestond toen nog niet eens) Dus vergeleken met bijvoorbeeld de nieuwe volkswagens zijn we altijd voordeliger uit, wat je ook neemt
Beter 1 oude Safrane om in te rijden, dan 1 op de sloop weg zien kwijnen
Uit onbevestigde bronnen heb ik ook vernomen dat oude niet versleten olieën
gerecycled worden.
Je mag dan een niet al te hoge eis stellen de olie dus CB olie kwaliteit.
Wel is mij opgevallen dat bij goedkope olie na de eerste lange warme tocht vaak het
olie pijl behoorlijk laag is, en dat er een Ltr toegevoefd moet worden.
Na weer een zelfde stuk gereden te hebben, is dit niet het geval.
Vermoedelijk is de olie rijk aan verdampbare componenten.
Misschien daarom dat ie zo goedkoop is??
Gr Albert
gerecycled worden.
Je mag dan een niet al te hoge eis stellen de olie dus CB olie kwaliteit.
Wel is mij opgevallen dat bij goedkope olie na de eerste lange warme tocht vaak het
olie pijl behoorlijk laag is, en dat er een Ltr toegevoefd moet worden.
Na weer een zelfde stuk gereden te hebben, is dit niet het geval.
Vermoedelijk is de olie rijk aan verdampbare componenten.
Misschien daarom dat ie zo goedkoop is??
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
Castrol is een gerenomeerd merknaam en zal geen rotzooi verkopen.
Je mag dan ook verwachteen een goede olie te kopen, en vandaar jouw tevredenheid
Gr Albert
Je mag dan ook verwachteen een goede olie te kopen, en vandaar jouw tevredenheid
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
Op olie zit een behoorlijke marge. Zo af en toe zie je vaten van 60 liter in de aanbieding. Ik gebruik meestal 10/40 halfsynthetische. De vaten heb ik wel eens gekocht omdat we hier toch vrij veel aan de R25 V zessen sleutelen. Dus zo'n vat staat niet echt lang 'open'. Diverse merken zoals van de Brezan (heet Brega maar komt natuurlijk van 1 of ander bekende oliemaatschappij) heb ik gehad en een enkele andere. In grote hoeveelheden (aanbieding) ligt deze halfsyntheet zo tegen de 2 Euro per liter. Ik heb zo af en toe ook vaatjes van 5 liter 10/40 van Comma. Die heb ik weer via iemand die ze via de groothandel kan kopen. Wel wat duurder: 14,95 per 5 liter (praat over ca 6 maanden geleden)
Garages hebben meestal 200 liter vaten hangen. Ik verwacht dat deze olie geen schokkende inkoopprijs kent. Wanneer je dan ziet wat ze voor olie rekenen bij een grote beurt....
Voor de simpele 2 liter en 2.2 motoren in de 25 gebruiken we al jaren de goedkoopste 15/40 mineralen olie die we kunnen krijgen. Bij de LIDL tegenwoordig ook weer wat duurder: iets van 9 a 10 euro per 5 liter. Op deze olie lopen de motoren rustig zo tussen de 4 en 7 ton zonder een probleem. Ik zie dus helemaal geen reden om voor deze motoren duurdere olie te gebruiken.
Er valt wel vaker wat te verdienen wanneer je collectief probeert in te kopen. Remmenreiniger bv, gebruiken we veel. 1 bus bv 5 of 6 euro. Ik weet nu door ervaring dat het kan zakken, naar gelang het aantal bussen, naar ruim onder de 2 Euro per bus van het zelfde merk.
Garages hebben meestal 200 liter vaten hangen. Ik verwacht dat deze olie geen schokkende inkoopprijs kent. Wanneer je dan ziet wat ze voor olie rekenen bij een grote beurt....
Voor de simpele 2 liter en 2.2 motoren in de 25 gebruiken we al jaren de goedkoopste 15/40 mineralen olie die we kunnen krijgen. Bij de LIDL tegenwoordig ook weer wat duurder: iets van 9 a 10 euro per 5 liter. Op deze olie lopen de motoren rustig zo tussen de 4 en 7 ton zonder een probleem. Ik zie dus helemaal geen reden om voor deze motoren duurdere olie te gebruiken.
Er valt wel vaker wat te verdienen wanneer je collectief probeert in te kopen. Remmenreiniger bv, gebruiken we veel. 1 bus bv 5 of 6 euro. Ik weet nu door ervaring dat het kan zakken, naar gelang het aantal bussen, naar ruim onder de 2 Euro per bus van het zelfde merk.
Rariteitenkabinet