Aanschaf Safrane

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

sjoerd schreef:Ik heb hetzelfde gesignaleerd. Ik heb destijds van Bas Risseeuw (renault specialist)begrepen dat er geen olieverversingen of toevoegingen aan de bak gedaan hoeven te worden. Ook mijn 2.5 automaat heeft nog schone olie en schakelt zonder problemen na inmiddels 226000. Aan de andere kant is het wel weer zo dat er een oliepeilstok voor de automaat onder de kap zit! Waar dient die dan voor zou je zeggen.
Er wordt opgegeven dat wel ververst moet worden als:
- regelmatig zware belasting zoals rijden met aanhangers en bij taxigebruik.
- als de olie verkleurd is
De olie hoort rood te blijven. Zolang dat zo is hoef je bij deze bakken niet te verversen en zelfs dat is discutabel of je dat niet preventief toch wel zou moeten doen.

Jouw olie is mooi rood. Weet je zeker dat het nooit is ververst?
In principe kan het wel. ATF heeft de eigenschap om tot een bepaalde temperatuur bijna oneindig mee te kunnen. Wordt het echter heet dan gaat het hard. Bij elke x graden warmer, halveert de levensduur. 90% van de kapotte bakken komt door oververhitting.

Bas Risseeuw: het zou niet meer hoeven maar ik doe het toch maar wel.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Plaats reactie