Help - Veerschotels niet meer leverbaar?! GEZOCHT

Renault Safrane's of onderdelen daarvan
Elegance

Help - Veerschotels niet meer leverbaar?! GEZOCHT

Bericht door Elegance »

Ik ben vanochtend bij een Renault dealer geweest waar ik een set veerschotels (nr. 7700428378) wilde bestellen. Helaas vertelde de magazijnbediende dat ze niet meer leverbaar zijn [smilie=banghead.gif] Ik heb ook nog gevraagd of ze van andere Safrane bouwjaren wel leverbaar zijn maar helaas ook niet. Ze kunnen ze ook niet speciaal bestellen. Nog wel leverbaar zijn de veerpootlagers (anno 2015 a 27,80 euro ex. BTW - beetje inflatie :lol: )

Hoewel de mijne nog niet dusdanig roestig lijken dat het apk afkeur wordt (mijn Safrane heeft gelukkig een lage kilometerstand en volgens mij ook regelmatig binnen gestaan) wil ik ze preventief laten vervangen.

Passen misschien de veerschotels van een Laguna of Espace? Volvo S70/V70 misschien? Iemand een idee hoe we dit gaan oplossen?

Zijn wij Safranerijders nu aan de goden overgeleverd?! :roll:

Wie het weet mag het zeggen (en niet allemaal tegelijk a.u.b.) :twisted:
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Een paar jaar geleden is hierover veel te doen geweest.
Na vele protesten en correspondentie zijn er weer nw schotels op de markt gekomen.
Of deze voorraad nu weer op is weet ik niet, maar wellicht kan de Renault importeur je meer info verschaffen.
Zij zitten in Schiphol-Rijk .......

Vaak heeft een stealer weinig interesse om moeite te doen voor een klant (hoogmoed gggrrrr).
Informeer in zo`n geval ook bij andere stealers

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Elegance

Bericht door Elegance »

Dan zou ik dus al een brief naar de importeur moeten gaan schrijven of ze alsjeblieft een paar van die krengen kunnen laten maken. Hoe is dat dan in 2011 gegaan (toen was de voorraad toch ook op volgens een oud topic?)?
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Bellen is gemakkelijker...
Om het verhaal te begrijpen moet je die topic lezen, want hierop alle in/pouts te schrijven is me wat te veel.... :oops: :oops:

http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... eerschotel

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Elegance

Bericht door Elegance »

Dat topic heb ik al helemaal uitgekamd maar daar staat niets in over hoe men nieuwe veerschotels heeft weten te bemachtigen.

Anyway, ik ben zojuist bij een andere Renault dealer geweest. Daar is de magazijnmedewerker zo vriendelijk geweest wereldwijd in het voorraadsysteem te kijken (dus niet alleen bij de NL importeur). Nergens liggen de veerschotels nog op voorraad(!) :twisted:

Ofwel ze zijn allemaal verkocht (bevindt zich een scalper in ons midden?) of ze zijn allemaal vernietigd.. Ook deze dealer kon mij wel de andere delen van de ophanging leveren (veerschotel voor boven bijvoorbeeld).

Dit wordt nog leuk zo.. zullen we een wedstrijdje houden welke Safrane het langst blijft rijden? :lol: (zullen we dit topic maar afschermen voor apk keurmeesters?)
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Een voorlopige oplossing... op de sloop ééntje bemachtigen die in redelijk goede staat is?

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Het klopt dat de veerschotels weer op zijn, dat geeft aan dat het veel vaker voorkomt dat ze moeten worden vervangen helaas, in 2011 zijn er een serie gemaakt door de fabriek, deze voorraad is nu dus weer al op, ik weet trouwens niet hoeveel ze er hebben geproduceerd maar het waren er in ieder geval niet genoeg.
Ze schijnen vaker onderdelen te maken waar gebrek aan is maar ze doen dat mijns inziens veel te weinig.De onderdelenvoorziening voor de oudere Franse auto's (uitgezonderd Citroen) wordt steeds moeilijker, dat is een nadeel van de Franse auto :wink: Ze moeten een voorbeeld nemen aan de Duitse fabrikanten maar daar zijn ze te chauvinistisch voor natuurlijk :evil:
Laatst belde me een Renault Dealer op of ik of iemand van het forum nog nieuwe veerpoten in voorraad had, dus niet, uiteindelijk heeft hij 2e hands kunnen bemachtigen en heb ik ook weer een aantal gebruikte liggen waar ik dus zuinig op moet zijn :wink: Waarschijnlijk kan ik ze nog wel eens verkopen. :idea:
Elegance

Bericht door Elegance »

Jack de zeeuw schreef:De onderdelenvoorziening voor de oudere Franse auto's (uitgezonderd Citroen) wordt steeds moeilijker, dat is een nadeel van de Franse auto :wink: Ze moeten een voorbeeld nemen aan de Duitse fabrikanten maar daar zijn ze te chauvinistisch voor natuurlijk :evil:
Laatst belde me een Renault Dealer op of ik of iemand van het forum nog nieuwe veerpoten in voorraad had, dus niet, uiteindelijk heeft hij 2e hands kunnen bemachtigen en heb ik ook weer een aantal gebruikte liggen waar ik dus zuinig op moet zijn :wink: Waarschijnlijk kan ik ze nog wel eens verkopen. :idea:
Ik weet uit ervaring dat het bij Duitsland's grootste autofabrikant ook wat tegen valt met betrekking tot de onderdelenvoorziening en kwaliteit voor auto's van ca. 10 jaar en ouder. Mechanische en elektrische onderdelen zijn meestal wel goed leverbaar, alleen wel tegen woekerprijzen. Interieuronderdelen daarentegen zijn vaak niet meer leverbaar. Bovendien is die grote fabrikant ook niet te beroerd om doodleuk een onderdeel met een bekende productiefout te verkopen (denk aan luchtmassameters, deursloten, kettingspanners etc.) :twisted:

Anyway, als je nog een veerschotel hebt liggen, die niet in staat van ontbinding verkeert, dan ontvang ik graag een pm :)
Elegance

Bericht door Elegance »

Ik heb zojuist een brief getypt met daarin de vraag of Renault (namens alle Safrane eigenaren) de veerschotels weer in omloop wilt brengen. Die gaat straks op de post en dan is het fingers crossed :)
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Als jouw schotels nog goed zijn dan kun je ze ook demonteren, ontroesten en lakken. Misschien zelfs wel laten poedercoaten.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Elegance

Bericht door Elegance »

Vandaag heb ik met de klantenservice van Renault Nederland gesproken (mijn brief hebben ze ontvangen). Helaas zijn de veerschotels onder niet meer leverbaar. De voorraad is definitief wereldwijd op. Ook kan/wil Renault de veerschotels niet meer opnieuw in productie nemen omdat de fabrikant hiervan dat niet meer kan.

Afgelopen week heb ik van mijn auto een veerpoot laten vervangen door een roestvrij exemplaar van een phase I. Nu heb ik twee nette veerschotels en ze getectyleerd. Hopelijk komt mijn Safrane zo weer door de apk heen. De veerschotel aan de bestuurderskant is al eens vervangen en die aan de passagierskant was dusdanig rot dat de monteur daar met een schroevendraaier doorheen kon steken :lol:

Anyway, case closed, we zijn bij deze overgeleverd aan de demontagebedrijven of handige metaalwerkers.
AS1 (Anne)
Administrator

Voor een ieder die nog een veerschotel nodig heeft: ik heb alle veerpoten van een fase 1 met goede veerschotels beschikbaar.
Michiel-S

Bericht door Michiel-S »

Hoi AS1,

Je reactie is al weer van 5 maanden geleden, maar ook hier behoeft aan een (linker) veerschotel voor een PhII. Ik lees dat de PhI ook past, dus als je nog eentje heb houd ik me aanbevolen.

gr. Michiel
Als ik zin heb, dan rij ik gewoon door!
AS1 (Anne)
Administrator

De veerschotels zijn verkocht.

Ik heb nog wel veerpoten voor achter en een set bovenste rubbers voor voor en achter.
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op 09 feb 2016, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Michiel-S schreef:Hoi AS1,

Je reactie is al weer van 5 maanden geleden, maar ook hier behoeft aan een (linker) veerschotel voor een PhII. Ik lees dat de PhI ook past, dus als je nog eentje heb houd ik me aanbevolen.

gr. Michiel
Voorkant :?:
Safrane 3.0 V6 Init.Paris '97 2007 (inmiddels donor)
Safrane 3.0 V6 Baccara '93 2011 (donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 026: 101 dkm
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 026: 235 dkm
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie