Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Renault Safrane's of onderdelen daarvan
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3721
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door AS1 (Anne) »

Initiale schreef: 14 aug 2021, 15:01 Wat is de beste koelvloeistof voor de v6 12v? Rood of blauw?
Rood (type D / G12)
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 met ac, cc, leer
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3721
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door AS1 (Anne) »

Initiale schreef: 14 aug 2021, 14:05 De nieuwe radiateur is dicht. Waterpomp is ook dicht. Auto blijft bij een rit van 200 km goed op temperatuur. Toch blijft ie veel koelvloeistof verbruiken...
Zie je witte rook uit de uitlaat? Probeer anders eerst eens een andere dop (met dezelfde kleur) op het expansievat.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 met ac, cc, leer
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4838
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door AlbertP »

Komt mij bekend voor uit het verleden......
Een aantal mogelijkheden;
- Lekkage van het expansievat, Als de druk hoog is verliest die door een héél klein spleetje kvs.
Bij mij was dat nauwelijks te tien omdat de kvs weg spoot richting veerpoot koker.
- Ook een bekend fenomeen is de verdeler ((zwart en cilindrisch) die vlak bij de cilinderkoppen zit, en boven de automaatbak.
- Minder zichtbaar zijn de pijpen die tussen de 2 cilinderkoppen rij zit.
Daar moet de kap voor losgemaakt worden.
- Een waterpomp lekkage behoort ook tot de mogelijkheden, hopelijk niet want die zijn niet meer leverbaar....
Er schijnt nog wel een Duits bedrijf te zijn die ze kan reviseren.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
lankey
Berichten: 250
Lid geworden op: 07 nov 2011, 15:02
Locatie: Oud Empel

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door lankey »

Expansievat is het meest waarschijnlijk.
Zelf net vervangen door een nieuw vat i.v.m. lekkage van koelvloeistof. ( € 40 )
De afgelopen tien jaar nooit kunnen vinden, zelfs de vorige eigenaar niet, Bas Risseeuw. Hij mopperde daar altijd over wanneer ik bij hem was voor onderhoud.
Bleek een kleine scheur in de bodem van het vat. Daar kijk je zelden en/of nooit
Pas toen deze groter werd zag ik een klein beetje koelvloeistof onder het vat.


Job
Safrane RXE V6i automatique 12-08-1994 Ph1, Carin 520 nav., PDC, kln.nr 676 472 dkm.
Safrane RXE V6i automatique 31-12-1992 Ph1
R 25 V6i automatique kl.nr. 608, 25-04-1990, 320 dkm is ingeruild voor de Safrane!
Estafette 800 elektr. stuurbekrachtiging+cruise control, kl.nr. 464, 1-02-1979 (1ste eigenaar), 275 dkm.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3721
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door AS1 (Anne) »

Expansievat heb ik inderdaad ook meegemaakt in mijn Laguna V6 12V destijds. Het was het eerste garantieklusje.
De auto was pas 6 jaar oud met een ton gelopen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 met ac, cc, leer
Clio 1.4 RN 1993
Initiale
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mar 2020, 11:31
Locatie: Friesland

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door Initiale »

Expansievat is droog. Afgelopen week een rit van meer dan 200 km gemaakt, paar keer flink doorgetrokken. Toen ik thuis kwam was de bodemplaat en de wielkast rechts nat van de koelvloeistof. Toen ik wilde bijvullen hoorde ik het er net zo hard weer uitlopen aan de rechterzijde. Zaterdag maar weer op onderzoek uit, maar de rit van 200 km was schijnbaar teveel. Ergens is er onder druk een lek ontstaan.
Safrane 2.0 RTE LPG leder Biturbo velgen 1999 325.000 km.
Safrane 3.0 RT V6 Technic Design 1993 50.000 km.
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 597
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door safrance »

Dan heb ik de indruk dat je geluk hebt gehad dat er nog koelvloeistof in zat toen je thuis kwam.
Als het er meteen weer uit loopt zou je toch moeten kunnen zien waar het lekt.
Overigens, volgens mij ontstaat er net zoveel druk in je koelwatersysteem als je de motor stationair warm laat lopen tot de ventilator aan gaat.
Succes zaterdag.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4838
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gezocht: radiateur Ph1 3.0 V6i 12V

Bericht door AlbertP »

Zou het de waterpomp kunnen zijn die de KVS lekt?
Als de lekkage niet op de hoogte zit als de galerij tussen ze cilinderkoppen, zou de kans op een kapotte waterpomp de oorzaak kunnen zijn.
Je locatie aanduiding was misleidend.
De rechter kant is aan de distributie zijde, en dat is altijd van de bestuurder kant gezien.
Daar waar het stuur recht zit (Engelse auto`s), blijft ook het de distributie zijde dus ook altijd rechts.
Je schreef dat op de andere zijde was, het is dus de rechter zijde waar hij lekt.
Doordat de motor draait, sproeit hij de KVS alle kanten op.
Kan jij de lekkage hoogte aangeven?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Plaats reactie