oliedrukmeter is nerveus.

Renault Safrane's of onderdelen daarvan
Plaats reactie
Sicco
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2010, 12:10

oliedrukmeter is nerveus.

Bericht door Sicco »

Sinds enkele weken is mijn oliedrukmeter nerveus.
Olie is op niveau en vers. De meter slaat keurig uit naar boven als ik contact aanzet.
Bij 120 op de snelweg niets aan de hand, maar rijd ik bijvoorbeeld 80 in z'n 4 of 5, dan zakt de meter tot de helft en begint nerveus heen en weer tegaan. Zakt soms wel eens tot bijna onderaan.
Kilometerstand is 266.000.

bedankt voor eventuele tips.

Sicco
Gebruikersavatar
catsenco
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2009, 15:26
Locatie: Utrecht

Bericht door catsenco »

onze safrane uit 98 met de volvo 2.0 motor heeft dat schommelen van t oliedrukmetertje al sinds aanschaf ruim een jaar geleden. Volgens mij is er niets aan de hand. Alles blijft gewoon normaal functioneren.
Safrane fase 2 2.5 rxt uit 1999
Safrane fase 2 2.0 rxe uit 1998 (rip)
Mazda MX5 2009
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Ja, dat metertje is bij mij al jaren neveus aan het doen, ook bij het aangeven van het oliepeil.
Het ene moment zit het blok vol olie en bij de volgende check is ie inees leeg, om daarna weer vol te zijn.
Niks aan de hand verder, gewoon negeren en het oliepeil met de peilstok in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Ja gewoon doen alsof er niks aan de hand is... en vaak is het inderdaad slechts een electrisch probleem (versleten meter of rotte sensor). MAAR het kan ook lage oliedruk wegen motorische problemen betekenen, en dat is toch iets dat je graag zo snel mogelijk wilt weten.

Monteer een aftermarket oliedruk testkitje en je weet waar je aan toe bent. Die dingen kosten je ook de kop niet. Motorschade vaak wel.

Zelf 2* gehad dat oliedruk waarschuwingssysteem afwijkende waardes gaf (in oldtimers), beide keren was er wel degelijk wat aan de hand. 1* drijstanglager met veel speling, tijd voor blokrevisie dus. En 1* groot spontaan lek met fors olie + drukverlies, gevolg motor compleet vastgelopen, en in dit geval dacht ik ook dat dit kwam door een gaar metertje (dash had meer storinkjes)
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Plaats reactie