Mijn auto schokt bij 1800-2200 toeren bij constante snelheid op LPG, niet bij accelereren.
Reden om de CLIP er eens aan te hangen.
Na alles te bekeken te hebben blijkt de ontstekingsvervroeging te zwabberen. De ontstekingsvervroeging is van oudsher afhankelijk van het toerental en de belasting (onderdruk in de inlaat) van de motor. Ter illustratie onderstaande beelden.
Van A tot B reed hij op benzine. Dan lijkt het zwabberen minder.
Elders las ik dat schokken ook kan komen door een niet goed functionerende EGR, maar dat lijkt me op de 2.0 niet van toepassing.
Wat is er aan de hand: losse contacten, geen scherp BDPsignaal, verkeerde bougies, versleten ECU, ….
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Als dit zwabberen alleen op Gas plaats vindt dan verdenk ik de bougies.
Gasmengsel is droger dan een benzinemengse,l er is daardoor een hogere ionisatiespanning nodig om de vonk over te laten springen. Probeer eens de kontaktpunt afstand vd bougie iets kleiner te maken.
Standaard staan ze voor de 2.0 op 1,2mm (bij de 2,5 op 0,7mm !!).
Je kunt ook van NGK lpg bougies plaatsen maar die zijn erg prijzig.
Succes en laat het even weten.
mvg WillemS
De contactpunt afstand ga ik eerst eens kleiner maken.
Kan de warmtegraad van de bougie nog van invloed zijn?
Je zou zeggen dat als de benodigde ionisatiespanning op LPG hoger ligt de ontstekingsvervroeging systematisch kleiner zou moeten zijn (ontsteekt later), maar dat beeld blijkt niet. Het lijkt er op dat de ECU 'ziet' dat de ontsteking te laat of te vroeg is en dan gaat compenseren. Of is de ECU écht slim?
De grafieken geven mij geen aanleiding te denken dat er iets mis is met de smoorklep/luchttoevoer, de lijntjes sluiten goed bij elkaar aan. Waarom denk je dat?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Het reinigen van het gasklephuis levert al snel een rustiger loop op, stationair.
De vervuiling komt doordat de carterdampen voor de gasklep in de aanzuigbuis komen.
De ECU is wel slim en reageert op o.a. signalen van de pingelsensor, de vervroeging wordt daarbij afgesteld. Inwendige vervuiling en slechte ontsteking kunnen pingelneigingen veroorzaken en dan grijpt de Elektronica dus in.
succes
mvg WillemS
Het verkleinen van de elektrode afstand van de bougie naar 0,8 mm geeft niet het gewenste resultaat.
De pingelsensor geeft een constante waarde en lijkt me derhalve hierbij niet van invloed.
Vervuiling kan, maar onwaarschijnlijk, de bougies zijn altijd lichtbruin, hij rijdt op LPG en geregeld lange afstanden.
Stationair is er geen probleem, hij loopt mooi stationair en geeft dan ook geen onverwachte ontstekingsvervroegingen.
Wordt vervolgd.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Vialle heeft ook een LPI systeem dat werkt met injectie van vloeibaar LPG. De pomp zit in de tank en gaat plm 150.000km mee, dan is een revisie mogelijk. Injektoren zijn duur en willen wel een gaan lekken.
Maar ik denk dat je nog wel een LPG systeem met een verdamper hebt. G3 is starten op benzine en dan overschakelen op gas.
Soms komt daar een storing in voor bij maximale vraag naar brandstof, verstopping van een filter waardoor er niet genoeg gas naar de motor gaat.
mvg WillemS
p.s. ik ben geen gas specialist maar rijd wel op gas(LPI)
Het "probleem" is nog niet opgelost, na vele metingen en rondvragen nog geen idee.
Maar zojuist kwam ik bijgaande tekst tegen op internet, wat bij elkaar gezet, geordend:
Viergasmeting
De uitlaatgassen van een motor zijn een belangrijke informatiebron.
Ze geven niet alleen duidelijkheid over het verbrandingsproces, maar ook over de werking van katalysator, lambdasonde en het regelsysteem.
De huidige APK-eisen spreken over het maximaal toelaatbaar CO-gehalte in het uitlaatgas (gemeten achter de katalysator) en over de lambda-waarde.
Om de lambdawaarde te kunnen meten moeten meerdere uitlaatgascomponenten gemeten worden. Daarom is een 4-gastester verplicht.
De viergastester meet de volgende uitlaatgascomponenten (met de maximale waarden):
KOOLMONOXIDE (CO) zonder katalysator 0,5 - 2 met katalysator 0,00 - 0,5 (%vol)
KOOLDIOXIDE (CO2) zonder katalysator 13 - 14,5 met katalysator 14,5 -16 (%vol)
KOOLWATERSTOFFEN (HC) zonder katalysator 50 - 400 met katalysator 0 - 30 (ppm)
ZUURSTOF (O2) zonder katalysator 0,2 - 1,5 - met katalysator 0,00 - 0,5 (%vol)
Lambda zonder katalysator 0,90 - 1,05 - met katalysator 0,97 - 1,03
Verder is de viergastester in staat via een gecompliceerde formule uit bovenstaande vier emissies de lambdawaarde te berekenen.
Diagnose
Met behulp van een viergasmeter kunnen verschillende diagnoses gesteld worden. Vaak wordt op het forum gevraagd naar de afgelezen waardes van de viergastester. Deze waardes kunnen een goede hulp zijn bij het vast stellen van storingen.
CO (richtwaarde = APK eis)
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel, een verkeerd ontstekingstijdstip. een carterventilatie probleem of een tankafzuiging / koolfilter probleem.
CO2 (richtwaarde = 15 - 16%)
Hoe hoger het CO2 getal des te vollediger de verbanding is geweest. Afwijkingen naar beneden wijzen op arme mengsels of uitlaatlekkages.
HC (richtwaarde = 20 - 100 ppm)
Onverbrand mengsel in het uitlaatgas veroorzaakt hoge HC waarden. Mogelijke oorzaken:
overslaan van de motor door arm mengsel, te rijk mengsel, olieverbruik, onstekingsproblemen.
O2 (richtwaarde = zo laag mogelijk)
Bij slecht lopende verbrandingen ontstaat een te hoge O2 waarde. Uitlaatlekkages laten het O2 getal ook stijgen.
Het lambda getal dat op de viergastester wordt afgelezen is een berekende waarde.
Hier volgt nog een overzicht van de verschillende uitlezingen van de viergastest.
L=Laag, H=Hoog, G=Gemiddeld
CO CO2 HC O2 Mogelijke defect
H L H H Rijk mengsel met ontstekingsuitval
H L H L Defecte thermostaat of temperatuursensor
L L L H Uitlaat lekkage na de katalysator
L H L H Injector slaat over
H L GL L Rijk mengsel
H H H H Injector slaat over, katalysator werkt niet, combinatie van een rijk mengsel en valse lucht
L L H H Ontstekingsuitval, arm mengsel, valse lucht
L H L L Goede verbranding en een goed werkende katalysator
Misschien gaat deze informatie mij in de toekomst helpen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Zeker, ik ken die tekst !! Komt van het AMT Garageforum.
Als ik me goed herinner van Foklop van Bosch Car Service, hij is daar Diagnose Technicus.
Ik heb daar toen op gereageerd : Printen, lamineren en aan de tester hangen!!!
mvg WillemS