Mooie omschrijving....
Nu alleen nog een extra toevoeging om volledig te zijn:
Het "pingelen" wordt veroorzaakt in de verbrandings ruimte, dus tussen de de bovenkant van de zuiger en het bovenste gedeelte van de verbrandings kamer.
Meestal ter hoogte van de in/uitlaat kleppen in de cilinderkop.
Vaak komt het door een combinatie van een rijk brandstof mengsel en spontane verbranding of ook nagloeiende koolresten in de verbrandings kamer.
Tijdens de laatste fase van de compressieslag kan er een spontane verbranding ontstaan, die vrijwel direct gevolgt wordt door de vonk van de bougie.
Hierdoor onstaan er 2 vlamfronten (spontane en bougie) die tegen elkaar aanbotsen
Die "botsing" van beide is zeer heftig en kan o.a. de zuiger,krukas en koppakking zwaar/onherstelbaar beschadigen.
Gr Albert
e 10 benzine
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
De gemiddelde TDI maakt zulke zware agrarische 'knock' geluiden dat je dat bij die motor iig niet gaat horen.WillemS schreef:Ja, en bij lagere snelheid kan je het ook horen.
Maar veel gevaarlijker is de "high-speed knock". Pingeleln op hoge snelheid.
Dat merk je niet, althans, ga je er lang mee door rijden (autobahn b.v.) dan blaas je de motor op.

R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
Ja, en bij die van Renault komt ook wel eens een drijfstang kijken hoe het er buiten uit ziet. Ook drijfstanglagers gaan vaak naar de ratsmodee.
Zo'n motor hoeft niet eens "gechipt" te zijn.
Denk dat Fuego gtx ze ook wel tegenkomt op z'n werk.
mvg WillemS
maar we dwalen af.
Zo'n motor hoeft niet eens "gechipt" te zijn.
Denk dat Fuego gtx ze ook wel tegenkomt op z'n werk.
mvg WillemS
maar we dwalen af.

2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Je hebt gelijk Willem ik ben er al eentje tegengekomen met een extra "ventilatiegat" maar dat was een citroen, toch in dezelfde familie.
Maar of ontopic te blijven, ik zal denk ik niet snel E10 benzine tanken
Greetz, Arno
Maar of ontopic te blijven, ik zal denk ik niet snel E10 benzine tanken

Greetz, Arno
Renault Forever 
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Ik reed steeds ca. 1 op 10 op Euro95 E10 (hoofdzakelijk snelweg).
Vandaag Shell V-Powert getankt en 400 km gereden. Resultaat 1 op 11.
De meerprijs betaald zich terug. Merk verder geen verschil aan de loop van de motor.
Mijn Clio zal ik ook eens testen. Die loopt vooral warm niet mooi. Dit komt misschien door de E10 ?
Vandaag Shell V-Powert getankt en 400 km gereden. Resultaat 1 op 11.

De meerprijs betaald zich terug. Merk verder geen verschil aan de loop van de motor.
Mijn Clio zal ik ook eens testen. Die loopt vooral warm niet mooi. Dit komt misschien door de E10 ?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2427
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Ik tank tegenwoordig ook alleen maar Supreme, V-power of andere vreemde namen, ik heb ook het idee dat de motor dat veel lekkerder vindt 

Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm