Motor temparatuur V6 24V

Technische informatie over de Renault Safrane
cees
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 mar 2012, 14:01
Locatie: noord-brabant

Motor temparatuur V6 24V

Bericht door cees »

Motor temparatuur loopt behoorlijk op tijdensfile , maar tijdens het rijden koeltie harstikke goed. Volgende week gaat ie naar de dealer indumij te oosterhout voor somercheck voor
euro 9,95 :-) ben benieuwd wat hun ervan vinden.

Gr. cees

hier de filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=jsyZLH0i ... e=youtu.be
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4759
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het klopt dat bij een 24v het koelwater erg snel warm wordt.
Door de enorme warmte onwikkeling van de motor en de beperkte olie van 5,25Ltr koelt hij niet erg af.
In de zomer en tijdens file rijden gaat hij zomaar tussen het 2e en 3e streepje staan.
Zodra de ventilatoren gaan draaien zal ie rond het 2e streepje zakken, en daarna weer iets omhoog gaan.
Als je weer gaat rijden zakt ie vrij vlot tussen de 1e en 2e streep.

Let op bij die "goedkope" zomer checks,... het is nl de bedoeling jouw in de garage te krijgen.
En gegarandeerd dat ze wat vinden !!!!!!
En jij maar betalen omdat het hééééél erg nodig is.

Let erop dat je niet iets onzinngs in je maag gesplitst wordt.
Liever eerst thuis erover nadenken, ipv direct het te laten verhelpen :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
cees
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 mar 2012, 14:01
Locatie: noord-brabant

Bericht door cees »

AlbertP schreef:Het klopt dat bij een 24v het koelwater erg snel warm wordt.
Door de enorme warmte onwikkeling van de motor en de beperkte olie van 5,25Ltr koelt hij niet erg af.
In de zomer en tijdens file rijden gaat hij zomaar tussen het 2e en 3e streepje staan.
Zodra de ventilatoren gaan draaien zal ie rond het 2e streepje zakken, en daarna weer iets omhoog gaan.
Als je weer gaat rijden zakt ie vrij vlot tussen de 1e en 2e streep.

Let op bij die "goedkope" zomer checks,... het is nl de bedoeling jouw in de garage te krijgen.
En gegarandeerd dat ze wat vinden !!!!!!
En jij maar betalen omdat het hééééél erg nodig is.

Let erop dat je niet iets onzinngs in je maag gesplitst wordt.
Liever eerst thuis erover nadenken, ipv direct het te laten verhelpen :wink: :wink:

Gr Albert
Weet haast wel zeker dat ze met 'n waslijst komen , laat ze maar lekker uitvogelen voor 9,95 en met de belangrijke mankementen ga ik gewoon naar bart in raamsdonkveer.

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Gebruikersavatar
lankey
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 nov 2011, 15:02
Locatie: Oud Empel

Bericht door lankey »

Dacht dat Bart alleen gespecialiseerd was in Renault 25??



Een Renault groet,


Lankey
Safrane RXE V6i automatique 12-08-1994 Ph1, Carin 520 nav., PDC, kln.nr 676 472 dkm.
Safrane RXE V6i automatique 31-12-1992 Ph1
R 25 V6i automatique kl.nr. 608, 25-04-1990, 320 dkm is ingeruild voor de Safrane!
Estafette 800 elektr. stuurbekrachtiging+cruise control, kl.nr. 464, 1-02-1979 (1ste eigenaar), 275 dkm.
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4759
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Er zijn 2 Bart`s in R`veer...
Onze Bart van het forum is iid heel bekend in de R25 wereld.
De 2e Bart is de garage eigenaar in de Brasem, en specialist in Renault, Ciroen en Peugeot. :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 feb 2010, 13:49
Locatie: Enschede

Bericht door jrillmann »

Mijn 2.2Vi heeft ook wel last van een hoge temperatuur tijdens stilstand of het filerijden.
'90 Chevrolet Beretta GT 3.1i V6 (gesloopt)
'94 Renault Safrane 2.2Vi RT (verkocht)
'95 Alfa Romeo 164 2.0i TS (verkocht)
Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 jan 2005, 18:35
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Motor temparatuur V6 24V

Bericht door Foeke »

cees schreef:Motor temparatuur loopt behoorlijk op tijdensfile , maar tijdens het rijden koeltie harstikke goed. Volgende week gaat ie naar de dealer indumij te oosterhout voor somercheck voor
euro 9,95 :-) ben benieuwd wat hun ervan vinden.

Gr. cees

hier de filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=jsyZLH0i ... e=youtu.be
Hoi cees.
Volgens het filmpje toch niets bijzonders.
Ik heb wel eens voor hetere vuren gestaan,in een file met caravan in Lyon,een geen kant uit kunnen.
temperatuur liep op naar het hoogste gebied,en mien maar zeuren "stop,motor te heet"
Achteraf kijkend verloor ik koelvloeistof,dit kwam door een heeeel minuscuul gaatje in het
vloeistof reservoir.
Dit ontdekte ik pas maanden later.
Elke keer rook ik de penetrante geur van koelvloeistof,maar kon de oorzaak niet vinden.
Tot ik weer de geur eens rook,na een rit in het donker,pas toen ik een looplamp er bij hield
zag ik het uit het reservoir nevelen,zo weinig dat dit bijna niet te zien was.
Nee hoor over jou meteruitslag zou ik me niet druk maken.

gr foeke
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2427
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Dit is nog geen ramp, maar als de meter goed is, is de temperatuur wel hoog. Ik heb al eens meegemaakt dat de meter uitslag enigsinds afhankelijk was van het stroomverbruik, bv lichten aan of airco aan, dan ging de meter omhoog. Dat kwam door een slechte massa van de sensor bij de radiateur.
Wat je kunt doen, als de meter wel goed is, is het koelsysteem spoelen daarvoor bestemd spul, te krijgen bij garage of automaterialenhandel. Mogelijk beginnen de kanaaltjes van de radiateur wat dicht te zitten, dat spul moet je gewoon in het koelsysteem doen (meestal niet in het expansie vaatje) en een aantal gebruiksuren laten zitten, daarna de koelvloeistof verversen.
Is de koelvloeistof overrigens al eens vervangen :?: Daar staat nl een levensduur voor. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
cees
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 mar 2012, 14:01
Locatie: noord-brabant

Bericht door cees »

Jack de zeeuw schreef:Dit is nog geen ramp, maar als de meter goed is, is de temperatuur wel hoog. Ik heb al eens meegemaakt dat de meter uitslag enigsinds afhankelijk was van het stroomverbruik, bv lichten aan of airco aan, dan ging de meter omhoog. Dat kwam door een slechte massa van de sensor bij de radiateur.
Wat je kunt doen, als de meter wel goed is, is het koelsysteem spoelen daarvoor bestemd spul, te krijgen bij garage of automaterialenhandel. Mogelijk beginnen de kanaaltjes van de radiateur wat dicht te zitten, dat spul moet je gewoon in het koelsysteem doen (meestal niet in het expansie vaatje) en een aantal gebruiksuren laten zitten, daarna de koelvloeistof verversen.
Is de koelvloeistof overrigens al eens vervangen :?: Daar staat nl een levensduur voor. :wink:
2009 is de radiateur vervangen , neem aan dat ook de koelvloeistof vervangen is. Wat me verbaasd is tijdens het rijden koeling buitengewoon verloopt , ongeacht de snelheid . Enkan mij iemand vertellen van waar de 2de streepje en 3de streepje voor staat qua tempratuur bijv: 2de streepje , ik noem maar wat 90 graden ?

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2427
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Die van jou komt dus tussen het 3e en 4e streepje. (het 1e streepje is 0 gr Celsius)
Die van mij staat altijd 1 kwart onder het 3e streepje. Ik dacht dat de thermostaat de motor te koud hield en monteerde een andere thermostaat van 87 gr Celsius. De meter ging daarna tot net onder het 4e streepje. Ik heb gemeten met een infrarood thermometer in het expansievaatje en ik meette daar 92 gr Celsius. Dat vond ik weer net een beetje te warm en heb de originele thermostaat weer gemonteerd, ik denk dat net onder het 3e streepje de temperatuur tussen de 87 en 90 greden Celsius zit.
Maar om het zeker te weten moet je eens meten met een temperatuur meter in je expansivat, het makkkelijkste is een infrarood thermometer, ik heb die van mijn garage gebruikt. Werkt vrij direkt en snel. :wink:
cees
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 mar 2012, 14:01
Locatie: noord-brabant

Bericht door cees »

AlbertP schreef:Het klopt dat bij een 24v het koelwater erg snel warm wordt.
Door de enorme warmte onwikkeling van de motor en de beperkte olie van 5,25Ltr koelt hij niet erg af.
In de zomer en tijdens file rijden gaat hij zomaar tussen het 2e en 3e streepje staan.
Zodra de ventilatoren gaan draaien zal ie rond het 2e streepje zakken, en daarna weer iets omhoog gaan.
Als je weer gaat rijden zakt ie vrij vlot tussen de 1e en 2e streep.

Let op bij die "goedkope" zomer checks,... het is nl de bedoeling jouw in de garage te krijgen.
En gegarandeerd dat ze wat vinden !!!!!!
En jij maar betalen omdat het hééééél erg nodig is.

Let erop dat je niet iets onzinngs in je maag gesplitst wordt.
Liever eerst thuis erover nadenken, ipv direct het te laten verhelpen :wink: :wink:

Gr Albert
Nou , tis de eerste en de laatste keer dat ik bij de renaultdealer (indumij ) ben geweest.
zelfs de airco unit display lampjes wouden ze niet vervangen omdat het misschien zogenaamd iets anders ook zou kunnen zijn en dan dat ze er minimaal 3 kwartier mee bezig zijn en die tijd was niet ingepland bla bla bla. Multieriem was aan vervanging toe , maar dat wist ik al en dat gebeurt ook. :-)

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4759
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

4x torx schroefjes losmaken.
Unit naar achteren halen.
Stekkers losmaken.
Unit mee naar binnen nemen, en de lampjes (1,2W 12v) verwisselen...
Alles terug schroeven en let erop dat die schroefjes niet vallen... :!: :!:

Werktijd........... 20 á 30min. :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Even over die temperatuurmeter; als de wijzer in het midden staat (lange streepje)dan is dat plm. 95 graden Celcius, bij mij staat de wijzer er 2kleine streepjes voor en ik heb een 92 graden thermostaat erin.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
cees
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 mar 2012, 14:01
Locatie: noord-brabant

Bericht door cees »

WillemS schreef:Even over die temperatuurmeter; als de wijzer in het midden staat (lange streepje)dan is dat plm. 95 graden Celcius, bij mij staat de wijzer er 2kleine streepjes voor en ik heb een 92 graden thermostaat erin.
mvg
WillemS
Heb jij ook 'n V6 24V ? of heb je het over 'n ander blok ?

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ik heb het over de temperatuurmeter in m'n 2.0 16v.
Twijfel je echt, meet dan de temperatuur met een infrarood meter op of bij de sensor aan het blok.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie