24v koude motor op hol slaan....
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Filmpje op Youtube is geupload!
Youtube Filmpje
Hij duurt 11 minuten, vanaf het starten tot op de snelweg.
Youtube Filmpje
Hij duurt 11 minuten, vanaf het starten tot op de snelweg.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
@ digitalpunk, Er zijn een aantal zaken die mij opvallen:
1) Je rijd weg met beslagen ruiten !?
2) De olie-niveaumeter doet het niet, draadje los/onderbroken, signaalgever defekt?
3) Het motormanagementlampje blijft wel heel lang branden, kan inwendige vervuiling zijn.
4) Het lampje gordel niet om blijft branden.
SUC6
1) Je rijd weg met beslagen ruiten !?
2) De olie-niveaumeter doet het niet, draadje los/onderbroken, signaalgever defekt?
3) Het motormanagementlampje blijft wel heel lang branden, kan inwendige vervuiling zijn.
4) Het lampje gordel niet om blijft branden.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
1) Beslagen ruiten viel eigenlijk wel mee, ik kon er prima doorheen kijken. Ook kon je zien dat ik na niet al te lang, eigenlijk zodra de temperatuurmeter op gang komt, de voorruitontwaseming inschakel waarna het allemaal snel opgelost is.
2) Oliepeilmeter heeft het bij deze auto inderdaad nog nooit gedaan. Ben wel benieuwd waarom dit is, echter ben ik meer van de ouderwetse peilstok en is de meter op het dashboard voor mij overbodige luxe.
3) Voor wat betreft het motormanagementlampje; Ik weet niet hoelang deze zou moeten branden en wat daarbij symptomen en gevolgen zijn.
4) Het lampje gordel niet om gaat wel degelijk uit, ik denk dat je het verward met het indicatielampje voor de stoelverwarming.
Heel leuk dit allemaal, maar het ging eigenlijk om de motor/versnellingsbak tijdens de opwarmperiode.
2) Oliepeilmeter heeft het bij deze auto inderdaad nog nooit gedaan. Ben wel benieuwd waarom dit is, echter ben ik meer van de ouderwetse peilstok en is de meter op het dashboard voor mij overbodige luxe.
3) Voor wat betreft het motormanagementlampje; Ik weet niet hoelang deze zou moeten branden en wat daarbij symptomen en gevolgen zijn.
4) Het lampje gordel niet om gaat wel degelijk uit, ik denk dat je het verward met het indicatielampje voor de stoelverwarming.
Heel leuk dit allemaal, maar het ging eigenlijk om de motor/versnellingsbak tijdens de opwarmperiode.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
ad 1 je kunt de voorruitontwaseming direkt inschakelen, werkt nog beter.
ad 2 je wilt je wagen prima in orde brengen merk ik, daar hoort dit ook bij vind ik.
ad 3 het MM lampje dient te doven zodra de motor loopt.
ad 4 kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik heb goede bedoelingen met mijn opmerkingen
Overigens kan ad 3 ook te maken hebben met het onregelmatig lopen bij koude motor.
SUC6
ad 2 je wilt je wagen prima in orde brengen merk ik, daar hoort dit ook bij vind ik.
ad 3 het MM lampje dient te doven zodra de motor loopt.
ad 4 kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik heb goede bedoelingen met mijn opmerkingen

Overigens kan ad 3 ook te maken hebben met het onregelmatig lopen bij koude motor.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Sinds ik het gasklephuis heb schoongemaakt heb ik geen last meer van een onregelmatig lopende motor, zowel bij de koude start, warme start of na een stuk snelweg of iets dergelijks.
Ik begrijp ook dat ik de voorruitontwaseming direct in kan schakelen, maar ik heb nogal gevoelige huid en vooral als het buiten koud is, vind ik het fijn om even te wachten tot het binnen 21 graden aan het worden is, alvorens de kachelmotor de volle laag te geven
De meter voor het oliepeil op het dashboard heeft me tot op heden niet gestoord.
Ben wel benieuwd of het aan de praat krijgen hiervan een kleinigheidje is.
Hoe dan ook gaat dit topic niet over mijn dashboardlampjes of voorruitontwaseming en ben ik eerder benieuwd naar de reacties van andere V6/24V rijders.
@WillemS: Bedankt voor je opbouwende kritiek!
Ik begrijp ook dat ik de voorruitontwaseming direct in kan schakelen, maar ik heb nogal gevoelige huid en vooral als het buiten koud is, vind ik het fijn om even te wachten tot het binnen 21 graden aan het worden is, alvorens de kachelmotor de volle laag te geven

De meter voor het oliepeil op het dashboard heeft me tot op heden niet gestoord.
Ben wel benieuwd of het aan de praat krijgen hiervan een kleinigheidje is.
Hoe dan ook gaat dit topic niet over mijn dashboardlampjes of voorruitontwaseming en ben ik eerder benieuwd naar de reacties van andere V6/24V rijders.
@WillemS: Bedankt voor je opbouwende kritiek!

'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3678
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
The plot is thickening...digitalpunk schreef:Sinds ik het gasklephuis heb schoongemaakt heb ik geen last meer van een onregelmatig lopende motor, zowel bij de koude start, warme start of na een stuk snelweg of iets dergelijks.
![cooleek3 [smilie=cooleek3.gif]](./images/smilies/cooleek3.gif)
Jij hebt een ECU uit Frankrijk en nu loopt hij goed? En inhouden e.d. is nu allemaal weg?
Nog een interessante constatering: er zijn dus computers uit Frankrijk en Spanje met hetzelfde nummer in omloop, namelijk: 7700 113 506.
Het wordt nu interessant om te weten wie er nog meer geen last van dit probleem heeft.
Volgens de poll is dat er tot nog toe een: wie oh wie is dat? Of was jij dat Dig. punk?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Ik heb "wel eens" last van het op hol slaan.
Toevallig tijdens het filmen hield het ze zich keurig netjes, alsof ze wist dat ik aan het filmen was
De onregelmatig lopende motor heeft mijn inziens niets te maken met het "op hol slaan"
Toevallig tijdens het filmen hield het ze zich keurig netjes, alsof ze wist dat ik aan het filmen was

De onregelmatig lopende motor heeft mijn inziens niets te maken met het "op hol slaan"

'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3678
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
heb jij misschien een niet-originele uitlaat? Ik vind de motor/uitlaat nou niet bepaald stil namelijk.digitalpunk schreef:Filmpje op Youtube is geupload!
Youtube Filmpje
Hij duurt 11 minuten, vanaf het starten tot op de snelweg.
Mijn Laguna V6 hoorde je op snelheid helemaal niet, ook al reed je 200. Maar wellicht werd het overstemd door bandenlawaai.
He Albert, jij hebt ervaring met de 12V en 24V in de Saf. Was de 12V stiller?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Behalve idd dat het MM lampje lang brand en de olie aanduiding geen indicatie aangeeft maar wel omschakeld en het lampje dooft, valt er verder niets op aan te merken.
Wel opvallend is de snelle temp. stijging van de 24v`s.
Dat doen ze allemaal.
Doordat de ventilator wordt aangezet, heb je veel herrie
, maar ook dat is normaal.
Maar hierdoor kan je niet echt een geluids beoordeling maken.
Over het algemeen is de 12v en de 24v gelijk aan het geluidsniveau, maar zodra je even een beetje verder dan 2.000Rpm`s doortrekt, dan hoor je de 24v motor lekker grommen en zijn Pk`s afgeven.
Dit hoor je niet bij de wat rustiger 12v.
Verder is het geluids niveau afhankelijk van het soort banden en het wegdek.
Gr Albert
Wel opvallend is de snelle temp. stijging van de 24v`s.
Dat doen ze allemaal.


Doordat de ventilator wordt aangezet, heb je veel herrie


Maar hierdoor kan je niet echt een geluids beoordeling maken.
Over het algemeen is de 12v en de 24v gelijk aan het geluidsniveau, maar zodra je even een beetje verder dan 2.000Rpm`s doortrekt, dan hoor je de 24v motor lekker grommen en zijn Pk`s afgeven.
Dit hoor je niet bij de wat rustiger 12v.
Verder is het geluids niveau afhankelijk van het soort banden en het wegdek.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3678
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
ik heb goede herinneringen aan inhaalacties.AlbertP schreef:Dit hoor je niet bij de wat rustiger 12v.


R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Clio 1.4 RN 1993
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer