Pagina 2 van 6

Geplaatst: 01 nov 2011, 21:05
door WillemS
Het is een lastige zaak maar de wagen dient gewoon goed te lopen en rijden vanaf het starten.
Ik heb iets dergelijks gehad, maar praat natuurlijk over de PHII 2.0 met Aisin Warner bak.
Voor mijn werk moest ik de wagen vaak op een hellend vlak parkeren, als ik dan s'avonds naar huis ging waren de eerste paar honderd meter geen pretje, klappen bij schakelen, maar de motor liep altijd meteen goed rond (volvo heeft patent op snel opwarmende motoren). Heb toen zelf de bak olie ververst en voor het vullen een tube Forté Automatic Transmission Treatment toegevoegd, daarna afgevuld tot het voorgeschreven niveau.
De bak schakelt nu bijzonder soepel en gladjes, een heel enkele keer als je bij zeer koude motor te veel gas geeft wil hij wel eventjes te laat schakelen, maar dat komt door teveel gas bij steenkoude motor.
Verder heb ik de addaptieve mengsel correctie gereset, door 20 min. de min los te nemen en vervolgens een gevarieerde rondrit van dezelfde duur te maken waarbij de toeren niet boven de 3.000 kwamen.
SUC6

Geplaatst: 01 nov 2011, 21:27
door AS1 (Anne)
haha! Ik werd onlangs beticht van verkopen van waterpompen (na 2x dat advies gegeven bij vervangen disriem), maar volgens mij ben jij grootaandeelhouder van Forté. :lol:
We vinden intussen 25+ resultaten.

Over de bakolie, die zal nauwelijks zijn opgewarmd na 1 km. Als iemand nou eens een Xantia computer probeert, dan worden we een stuk wijzer.

Geplaatst: 01 nov 2011, 22:29
door Jack de zeeuw
Kun je die xantia comp dan zomaar overzetten denk je :?:

Geplaatst: 01 nov 2011, 22:55
door AS1 (Anne)
"Bart V6 24V" heeft het met succes gedaan.
Zie hier

Geplaatst: 02 nov 2011, 10:34
door digitalpunk
Ik ga het anders proberen uit te leggen.
Tijdens het wegrijden met koude motor, lijkt het erop alsof de motor heel hard moet werken om de auto vooruit te krijgen.
Dit is ook te zien aan de verbruikscomputer, die snel richting de 20L / 100KM gaat.
Zodra de motor ook maar iets op temperatuur lijkt te komen (dit zie je doordat de temperatuurmeter van zijn plek komt) en kom je, zoals ik, net van een rotonde, dan heb je ineens heel veel meer vermogen.
Omdat je voor de rotonde nog weet hoever je het gaspedaal in had gedrukt, en daarna weer verder wilt gaan.
Alsof de motor/bak van zichzelf schrikt en ineens een hoop vermogen vrijgeeft, zonder dat je daar eigenlijk om vraagt.
In het filmpje dat ik heb gemaakt was motor/bak rustig en ging het allemaal heel vloeiend.
Het is trouwens een filmpje van bijna 500MB, was van plan om het gisteravond te doen, maar dat ging allemaal veel te laat worden.
Jullie houden 'm nog even tegoed van mij!

Geplaatst: 02 nov 2011, 13:42
door AS1 (Anne)
Mijn theorie: de motor loopt te rijk (= abnormaal hoog verbruik volgens de meter). Daardoor loopt de motor niet mooi, schokt en houdt in. Geef je genoeg gas bij dan wordt het brandstofmengsel weer goed en schiet je vooruit. Oorzaak: de mengselregeling van de computer. Het computer van een Xantia-geval is een sterke aanwijzing in die richting.

Is er uberhaupt hier een Saf V6 24V rijder die de klachten niet herkend? Als iedereen het hier heeft dan is dat nog een sterke aanwijzing.
Uit het "Gas gaat zwaar en snokkerig" topic blijkt dat een Laguna of Espace wel goed loopt.

Geplaatst: 03 nov 2011, 01:29
door AlbertP
AS1 schreef:Mijn theorie: de motor loopt te rijk (= abnormaal hoog verbruik volgens de meter). Daardoor loopt de motor niet mooi, schokt en houdt in. Geef je genoeg gas bij dan wordt het brandstofmengsel weer goed en schiet je vooruit. Oorzaak: de mengselregeling van de computer. Het computer van een Xantia-geval is een sterke aanwijzing in die richting.

Is er uberhaupt hier een Saf V6 24V rijder die de klachten niet herkend? Als iedereen het hier heeft dan is dat nog een sterke aanwijzing.
Uit het "Gas gaat zwaar en snokkerig" topic blijkt dat een Laguna of Espace wel goed loopt.
Ik kan mij goed erin vinden dat het een te rijk mengsel is, vandaar het hoge verbruik.
Door teveel brandstof zonder genoeg lucht heb je geen goede verbranding.
Als je gas erbij geeft lijkt het wel of de gasklep "open" springt, en daardoor meer lucht krijgt.
Met als gevolg..... een betere verbranding met nog brandstof in het inlaat gedeelte.
Zo voelt het bij mij aan.

Ik heb niet het gevoel van... hij wil niet van zijn plaats af .....of het gas gaat zwaar.

Ergens zijn er 2 componenten die elkaar tegen werken, en door gas te geven wint er één daarvan.
Bv de choke functie enerzijds en het lucht/brandstof mengsel anderzijds.
Zodra de choke (1200RMP) werkt heb je dit probleem, maar als het stationair zakt naar 500/600RPM`s is het wegsprinten grotendeels voorbij.
Naarmate de temp. meter verder oploopt worden de symtomen steeds minder.

Het probleem van het stoplicht naderen en vlak voor stilstand weer verder rijden blijft altijd, het lijkt erop dat de bak nog moet zoeken in welke versnelling (1e of 2e) hij verder moet rijden.
Die tijd MOET je de bak geven anders KNALT hij erin ....

Gr Albert

Geplaatst: 03 nov 2011, 09:09
door AS1 (Anne)
Bart V6 24V in 'Gas gaat zwaar en schokkerig' schreef: Mocht ik gisteren op de autosloperij (die ik goed ken) een Rekeneenheid lenen van een Xantia v6 24v dus met de zelfde motor,Aangezien deze computer een ander nummer heeft en uit frankrijk komt terwijl onze computer's afkomstig zijn uit spanje (Merk Bosch).
Gisteren hier een poll neergezet om eens te peilen of dit een typisch probleem van de V6 24V in de Safrane.

Is de computer een beetje goed bereikbaar? Als jullie allemaal zouden kunnen controleren welke je hebt zou heel mooi zijn. Bij Renault kunnen namelijk heel goed verschillende versies van onderdelen binnen hetzelfde model in omloop zijn.

Geplaatst: 03 nov 2011, 12:58
door WillemS
Wellicht beschikt Renault ook nog over een software-update voor dit type Saf.
mvg
WillemS

Geplaatst: 04 nov 2011, 01:01
door AlbertP
Hier heb ik nog even foto`s van de locatie van de computer gemaakt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De computer is dus vrij goed bereikbaar.

Is een software update van die computer gratis bij een stealer.... vermoedelijk niet.
En zou het winst kunnen brengen.....vermoedlijk niet eens merkbaar
Dan zou ook de software van de automaatbak geupdate moeten worden....
Aangezien hij van 2000 is zou de software redelijk update behoren te zijn, want na een productie stop zullen ze er geen energie meer is gestopt hebben om nieuwe software te ontwikkelen...

Gr Albert

Geplaatst: 04 nov 2011, 08:48
door AS1 (Anne)
Albert, staat er bij jou made in France of Spain op?

Geplaatst: 04 nov 2011, 10:08
door AlbertP
Één dezer dagen zal ik eens kijken.
Maar hoezo het fabricage land??
Kan daar verschil in zitten, en zo ja...welke?

Gr Albert

Geplaatst: 04 nov 2011, 10:51
door AS1 (Anne)
hierom:
Bart V6 24V in 'Gas gaat zwaar en schokkerig' schreef: Mocht ik gisteren op de autosloperij (die ik goed ken) een Rekeneenheid lenen van een Xantia v6 24v dus met de zelfde motor,Aangezien deze computer een ander nummer heeft en uit frankrijk komt terwijl onze computer's afkomstig zijn uit spanje (Merk Bosch).
Het idee is dat de computers uit Spanje de issues met koude motor geven en die uit Frankrijk niet.
Uit bovenstaand is mij niet duidelijk of het merk van de Spanje-computers ook anders is of dat het verder wel allemaal Bosch is.

Geplaatst: 05 nov 2011, 01:00
door AlbertP
Vermoedelijk is dat mijn 24v Safrane waarmee hij dit experiment heeft gedaan :wink: :wink:
Of het zou de 24v Espace geweest moeten zijn.
Morgen even een foto maken van de ECU.

Gr Albert

Geplaatst: 05 nov 2011, 09:25
door Shamrock
8) Bij mij zit er een unit in van Spaanse makelij [smilie=yup.gif]