24v koude motor op hol slaan....

Technische informatie over de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4774
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

24v koude motor op hol slaan....

Bericht door AlbertP »

Al vanaf het begin (20.000Km geleden) heb ik een klein probleempje.
Het komt en het gaat, afhankelijk van de buiten temperatuur.
Als de temperatuur hoger is dan rond de 13gr. en ik ga rijden met koude motor, dan reageert hij bij het optrekken vreemd op het gaspedaal.
In éérste instantie gebeurt er niets,.......en dan plotselijk gaat hij er "volgas" vandoor.
Dit fenomeen duurt circa 1Km en zodra er enige warmte in de motor is, kan ik normaal optrekken.
Nu de temperaturen langzaam aan weer zakken, heb ik er geen last van.

Dus als ik voor een stoplicht sta en wil wegrijden, en het rempedaal loslaat, begint hij te rollen.
Zodra er een beetje gas bij gegeven wordt, moet ik wachten tot ie pakt, maar geef ik iets teveel gas, dan slaat ie zogezegd "op hol".

Het gasklephuis reinigen heeft geen verbetering gebracht.

Wie heeft dit feneomeen wel eens gehad/gehoord, en weet waar het probleem zit??

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3678
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

hoe loopt die van jou koud? Ook niet zo mooi zoals bij vele 24V rijders? En zuipt hij dan?
De klacht kan zomaar verband houden daarmee.

Ik heb tot nu toe twee mogelijke oplossingen gelezen:
- even gasgeven direct na starten
- een computer van een Xantia monteren. Zie hier.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Ik weet precies wat je bedoelt.
Tijdens de opwarmperiode trek ik heel langzaam op om niet teveel druk op de koude versnellingsbak te zetten.
Het lijkt erop dat de motor van de choke af komt als die op temperatuur komt en daarbij ineens veel meer vermogen levert.
Ik merk het bij mij in de wijk, omdat ik 3 rotondes vrij snel achter elkaar tegen kom.

En precies wat jij ook meldt, zodra de temperatuurmeter in beweging komt is alles weer in orde.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2438
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Jesper, is die van jou ook slecht te doseren als hij koud is :?:
Tijdens de meeting hier in IJzendijke kwam ik daar ook achter in Albert zijn auto, je hoefde het gaspedaal maar een beetje te roeren of hij wilde er al als een haas vandoor en blijkbaar is dat erger geworden :?: Ik dacht dat dit hoorde bij de (24V)-automaat maar misschien ligt dat toch wel aan de motor. :?
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Met een koude motor (na een nacht stil te hebben gestaan) komt de auto twijfelachtig over.
Ik heb zelf het idee dat het aan de bak ligt en met name de olie, want zodra er een aantal keer tussen 2 en 3 geschakeld is (met het nemen van rotondes) wordt het geheel weer vloeiender.

Misschien een goed idee voor mij om een koude start inclusief de eerste paar kilometers een keer te filmen en hier te uploaden.
Mijn bedrijfsleider rijdt dit weekend in mijn auto (hopelijk krijg ik 'm nog terug :roll: ) en dan wordt 't dinsdag dat ik het ritje kan filmen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4774
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Vandaag was het weer een relatieg warme dag, en jawel.......weer hetzelfde.
Doordat de choke werkte en dus een verhoogt stationair toerental (1200RPM`s) voel je niet echt goed of de motor op alle pitten goed verbrandt.
Een lichte onrust is er wel, maar dat is op een acceptabel niveau.
Bij het optrekken vanuit stilstand moet ik maar net even het gaspedaal aanraken en wachten tot er wat gebeurt.
Zoniet....dan iets meer geven.
Dat kan al teveel zijn, en gaat er als een speer vandoor.
Echt lekker is dat niet voor de koppel omvormer......
Tijdens die periode van 1Km en rijden met 55Km/u in de 4e versnelling is die ZEER onrustig, en lijkt het erop of er soms 1 pit niet meedraait.
Bij het 1e stoplicht afremmend op de motor slaat ie behoorlijk in de versnellingen terug tot die stil staat.
Heb ik de pech dat vlak voor stilstand ik weer gas moet geven, dat knal ie lellerlijk in de 1e of 2e versnelling.

Ik heb ook weleens gewacht met wegrijden nadat ie zo`n 4min. stationair gedraait had, en dat verlichtte wel iets het probleem.

Zover ik weet zit er in het gaskleppenhuis ook een temp. sensor.
Zou die ermee te maken kunnen hebben?
Zou dit probleem uitleesbaar zijn door een computer?
Hij is weleens uitgelezen, maar daar kwamen geen storingen uit, terwijl hij het nog wel steeds deed.

Ook ik heb ooit eens ergens gelezen dat een andere computer (Xantia) de motor beter aanstuurt :wink: :wink: :wink:
Dat zou idd een goede optie kunnen zijn.

Jack, het is nog steeds helzelfde, maar nu de temperatuur lager wordt, merk ik dat inder de 12gr het beduidend minder wordt.

Digipunkt: het gevoel dat de choke werking teveel is heb ik niet.
Juist tijdens de choke fase is het een wildebras die als een idioot ervan door wil gaan.

AS1: zuipen doet ie altijd :cry: :cry: , maar idd tijdens de 1e Km is het echt heftig.

Ik weet niet welke olie erin zit, maar zover ik weet heeft Bas Risseuw hem gereviseerd, en zal er best wel de juiste olie inzitten.
Overigens had Bart ook een 24 Espace automaat, en ook daar had hij zulke fenomenen.

Inmiddels heb ik er na 20.000Km mijn rechtervoet erop aan laten passen. :lol: :lol:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

AlbertP schreef:zuipen doet ie altijd :cry: :cry: , maar idd tijdens de 1e Km is het echt heftig.
Inderdaad, vooral dat eerste stuk staan er gewoon grote getallen in de verbruikscomputer.
25,4L / 100KM is zo'n beetje denkbaar!
Na het schoonmaken van het gasklephuis heb ik er niet zelf mee in gereden en ik heb ook de bedrijfsleider er niet over gehoord.
Morgen gaan we het beleven!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

Jack de zeeuw schreef:..........., je hoefde het gaspedaal maar een beetje te roeren of hij wilde er al als een haas vandoor ...........:?: Ik dacht dat dit hoorde bij de (24V)-automaat maar misschien ligt dat toch wel aan de motor. :?
Die van mij vertoont dit gedrag altijd. Effe aan het gas komen en zij schiet als een pijl uit de boog, zowel bij koude als warme motor. Als je de auto kent is dat geen probleem, maar ik zou niet graag iemand erin laten rijden, die niet met deze auto bekend is....
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Dit is beslist niet normaal hoor.
De motor dient altijd normaal te reageren op het pedaal.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2438
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ze hebben dat dus alle 3 in meer of mindere mate dus het zal een collegiaal probleem zijn :?:
Zoals Albert opmerkte is dit zeker niet lekker voor de automaat maar hoe zoek en vind je de oorzaak.
Als er geen foutmelding is heeft het geen zin hem aan de computer te leggen of het moet zijn om de CO waarden bij koude motor uit te lezen, waarschijnlijk spuit hij relatief teveel benzine in als het gaspedaal wordt aangeraakt. Hebben jullie het idee dat dat alleen tijdens het rijden is of reageert hij ook heftig als je een beetje gas geeft als hij in de P staat :?:
En als je hem eerst 5 á 10 minuten warm laat draaien is het dan anders :?: Misschien is het een manco in het motormanagement, dan kan dat waarschijnlijk via de computer worden aangepast.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4774
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het is bij mij altijd in de Choke fase.
Zodra de motor enigszinds warme heeft afgegeven (binnen 1Km) dan is het erste voorbij, maar nog niet volledig weg.
het lijkt er haast wel op dat de gasklep blijft hangen, en daarna open schiet.... met gevolg dat hij ervan door gaat.
Als ik in die fase héél weinig gas geef en dan wachten, dan kan je meestal hortend en stotend optrekken.
En bij 55Km/u en op cruise control stottert die behoorlijk.

Als de temp. buiten onder de 12gr is heb ik er nauwelijks last van.
Ik vermoed dat het iets is in het gaskleppenhuis.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

AlbertP schreef:Het is bij mij altijd in de Choke fase.
Zodra de motor enigszinds warme heeft afgegeven (binnen 1Km) dan is het erste voorbij, maar nog niet volledig weg.
het lijkt er haast wel op dat de gasklep blijft hangen, en daarna open schiet.... met gevolg dat hij ervan door gaat.
Als ik in die fase héél weinig gas geef en dan wachten, dan kan je meestal hortend en stotend optrekken.
En bij 55Km/u en op cruise control stottert die behoorlijk.

Als de temp. buiten onder de 12gr is heb ik er nauwelijks last van.
Ik vermoed dat het iets is in het gaskleppenhuis.

Gr Albert

Die van mij trekt soepel op, maar bij warme motor blijft het "lanceer"-effect bij het indrukken van het gaspedaal. Op zich niet hinderlijk als je het gedrag van de wagen kent. Het is misschien wel een specifiek karaktertrekje van deze limo. :?: Ik laat er in elk geval niet naar kijken, want dat gaat weer "lappen" kosten met als uiteindelijk resultaat, dat er niks gevonden wordt.
In de "cruise control" loopt ze gewoon perfect; zonder horten en/of stoten.
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

AlbertP schreef:Het is bij mij altijd in de Choke fase.
Zodra de motor enigszinds warme heeft afgegeven (binnen 1Km) dan is het erste voorbij, maar nog niet volledig weg.
het lijkt er haast wel op dat de gasklep blijft hangen, en daarna open schiet.... met gevolg dat hij ervan door gaat.
Als ik in die fase héél weinig gas geef en dan wachten, dan kan je meestal hortend en stotend optrekken.
En bij 55Km/u en op cruise control stottert die behoorlijk.

Als de temp. buiten onder de 12gr is heb ik er nauwelijks last van.
Ik vermoed dat het iets is in het gaskleppenhuis.

Gr Albert
Is het niet een fors aangrijpende koppelomvormer, door koude olie? Ik wil smorgens nog wel eens met winterstand weg rijden, in de kou heeft de automaat gewoon meer fut :p
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Ik gebruik de winterstand ook regelmatig.
Bij het afremmen wil de bak graag terugschakelen naar de 1e versnelling voordat ik stil sta.
Hierdoor voel je de werking van de bak, soms wat harder als anders.
Door bij het afremmen bij ongeveer 30km/h de winterstand in te schakelen, blijft de bak in z'n twee en pas bij stilstand schakel ik de winterstand weer uit om de bak naar z'n 1 te laten gaan.

Ook met koude motor zet ik de bak soms in de winterstand en in z'n twee als ik eenmaal op gang ben.
Daardoor hoeft ie niet te schakelen, tot ik het stuk met de rotondes bij mij in de wijk gehad heb. Daarna komt een stuk waar ik 70 mag en zet ik 'm weer in de D.

Ik heb trouwens vanochtend gefilmd tijdens het wegrijden, zal proberen later vanavond het filmpje te uploaden en hier te plaatsen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2438
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

tot ik het stuk met de rotondes bij mij in de wijk gehad heb
die rontondes zijn wel belangrijk dus, er moeten meer van die dingen komen :P

Als je hem nu eerst eens een poosje warm laat draaien zou je het dan niet hebben ?Daar heb ik nog geen antwoord op. Als ik het verhaal van Albert lees is het een sterk en plotseling verhoogd toerental van de motor, bij de andere lees ik dat de automaat wat nukkig schakelt, dan is het probleem toch niet hetzelfde denk ik.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie