Pagina 1 van 2
ratelende klepstoters
Geplaatst: 01 jan 2009, 23:53
door boer
wie heeft er ervaring met ratelende klepstoters van een v6 12klepper en is er wat aan te doen ik heb al dikkere olie erin gedaan maar dat heeft niet afdoende geholpen de km stand is252000 waarvan de laatste 28000op gas
Geplaatst: 02 jan 2009, 10:01
door Laguna
Weet niet hoe goed deze motoren tegen gas bestand zijn maar bekend bijkomend probleem bij gas is het inslijten van de klepzittingen vanwege het gebrek aan smering die benzine normaal voor zn rekening neemt.
Ik heb een Volvo 940 gehad die voor ik hem kocht op gas heeft gelopen, zat een speciale gaskop op gemonteerd, misschien is dit bij deze motoren ook het euvel......
Geplaatst: 04 jan 2009, 17:01
door AlbertP
De V6i heeft geen multi-riem maar een ketting aandrijving als distributie
aandrijving.
De ketting gaat een leven lang mee, maar de ketting spannings geleider zal
zo nu en dan vernieuwd moeten worden.
Het gaskoppen verhaal is inderdaad een mogelijkheid, maar de geleiders controleren zou ik eerst (laten) doen.
Gr Albert
Geplaatst: 06 jan 2009, 10:57
door Riel
28000 op gas is nog niet veel.
Heeft dit ding wel hydraulische stoters? Dat daaraantoe, wantvan ingesleten kleppen gaat hij trouwens niet tikken, daar wordt de speling kleiner van.
Dus:
1) kleppen stellen
Of, als hydraulisch:
2) een scheut ATF bij de olie
3) een reinigingsgoedje voor de hydraulische klepstoters bij de olie
4) flushen met bijv. forté
Dikkere olie werkt zeker NIET. Eerder dunnere.
Geplaatst: 06 jan 2009, 12:02
door Laguna
Als de klepspeling niet in orde is gaat ie wel degelijk tikken
Geplaatst: 06 jan 2009, 18:00
door Matthijs
Als ik me niet vergis heeft de 12V motor kleppen die je kunt stellen, de 24V heeft zelfstellende kleppen is mij verteld.
Geplaatst: 06 jan 2009, 23:00
door martslaats
de v6 heeft hydraulische stoters maar de ketting wil wel graag ratelen.
Geplaatst: 07 jan 2009, 00:03
door AlbertP
Bij een V6i zijn het inderdaad hydraulische klepstoters die zich automatisch op de juiste hoogte afstellen.
Wat je wel vaker hoort is de ketting.
Hier wordt wel een ratelend geluid geproduceerd. Kwaad kan het niet en een nw ketting geleider kan rust brengen.
Kosten weet ik niet, maar erg duur is het niet want er hoeft niet veel gedemonteerd worden.
Er is wel wat tijd voor nodig om het te doen, informeer het eens.
Gr Albert
Geplaatst: 07 jan 2009, 06:09
door Shamrock
AlbertP schreef:De V6i heeft geen multi-riem maar een ketting aandrijving als distributie
aandrijving.
Gr Albert
Albert, volgens mij, heeft de V6i uit 1997 van mijn schoonzoon Marc, een riem en geen ketting.Ik kan me vergissen, ik draag immers niet voor niks en bril........
![dontgetit [smilie=dontgetit.gif]](./images/smilies/dontgetit.gif)
Geplaatst: 07 jan 2009, 09:08
door AlbertP
De V6i is de motor die in samenwerking met Renaualt-Peugeot en Citroen is gebouwd.
In vele auto`s heeft hij zijn toepassing gekregen.
Het is dus een V6i met 12 kleppen en hydraulische klepstotoers en de distributie is met een ketting.
Dit concept heeft men bij de 24 klepper verlaten en is er een distributie snaar gekomen ipv de ketting, het is dus wel hetzelfde blok, maar de koppen en nokkenas aandrijving is gemoderniseerd.
Deze motor zal al in de PhI en de eerste modellen van PhII.
De V6-12 heeft zo`n 170Pk en de 24klepper haast 200Pk en vervruikt iets meer dan de 12 klepper.
De Biturbo heeft de oude 12klepper als basis maar met 2 turbo`s toegevoegd, met een intercooler en 4wheels aandrijving.
Het blok is gelijk gebleven met wel wat aanpassingen natuurlijk.
Hieronder even een Biturbo waar je kan zien dat die verschilt met de 24klepper qua uiterlijk.
[img]
http://www.renaultsafrane.nl/forum_uplo ... 18.jpg.jpg[/img
Gr Albert
Geplaatst: 07 jan 2009, 09:11
door AlbertP
De V6i is de motor die in samenwerking met Renaualt-Peugeot en Citroen is gebouwd.
In vele auto`s heeft hij zijn toepassing gekregen.
Het is dus een V6i met 12 kleppen en hydraulische klepstotoers en de distributie is met een ketting.
Dit concept heeft men bij de 24 klepper verlaten en is er een distributie snaar gekomen ipv de ketting, het is dus wel hetzelfde blok, maar de koppen en nokkenas aandrijving is gemoderniseerd.
Deze motor zal al in de PhI en de eerste modellen van PhII.
De V6-12 heeft zo`n 170Pk en de 24klepper haast 200Pk en vervruikt iets meer dan de 12 klepper.
De Biturbo heeft de oude 12klepper als basis maar met 2 turbo`s toegevoegd, met een intercooler en 4wheels aandrijving.
Het blok is gelijk gebleven met wel wat aanpassingen natuurlijk.
Hieronder even een Biturbo waar je kan zien dat die verschilt met de 24klepper qua uiterlijk

Geplaatst: 07 jan 2009, 09:15
door AlbertP
Geplaatst: 07 jan 2009, 09:16
door AlbertP
Geplaatst: 07 jan 2009, 12:40
door Riel
Laguna schreef:Als de klepspeling niet in orde is gaat ie wel degelijk tikken
Uiteraard, maar dat zei ik ook niet. Er werd gezegd dat de kleppen ingesleten zijn en dat lijkt mij geen oorzaak van tikken.
Maar bij ingesleten kleppen staan ze te strak en tikken ze niet meer, ze raken immers de kop niet meer en er is nooit meer sprake van speling tussen steel en stoter.
ratelende klepstoters
Geplaatst: 07 jan 2009, 12:50
door Hans2
de V6 phase 1 heeft hydraulische klepstoters en twee distributiekettingen. In het eerste bericht las ik dat er dikkere olie in is gedaan. Is toch voor hydraulische klepstoters niet aan te bevelen, omdat ze zich dan moeilijker -zeker bij de koude start- met olie vullen?
Hans2