2.5 blok loopt af en toe op 4 pitten

Technische informatie over de Renault Safrane
Plaats reactie
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

2.5 blok loopt af en toe op 4 pitten

Bericht door mishmash »

Ik heb weer eens een nieuw probleem met de Renault...

Het blok loopt af en toe op 4 pitten.. Hij had een tijdje (lees 2 weken) stil gestaan, daarna was de accu leeg (sowieso raar). Na het starten met een starthulp liep hij op 4 pitten.

Echter, daarna uitgezet, 10 min gewacht, weer gestart en een stukje mee gaan rijden. Nu loopt hij weer op 5 pitten..

Dit is niet de eerste keer dat het gebeurd. Hij heeft dan ook aan dat de brandstof inspuiting defect is..

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik vermoed niet de bobine, dat zouden andere symptomen kunnen zijn. Uitlezen bij de renault garage kan nu niet aangezien de computer nu geen storing aangeeft.

Alvast bedankt!

*edit*

Ik heb ook gemerkt dat het toerental bij stationair wisselt tussen de 600 en 1000rpm. Daar schommelt hij telkens tussen.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Vervuilde injectoren :?: :?: (injector claener gebruiken) Wisselend stationair toerental :?: Heb ik soms ook wel eens, stoort me niet, luchtmassameter :?: :?: Of zou dit met hetzelfde te maken kunnen hebben (injectoren)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

Jack de zeeuw schreef:Vervuilde injectoren :?: :?: (injector claener gebruiken) Wisselend stationair toerental :?: Heb ik soms ook wel eens, stoort me niet, luchtmassameter :?: :?: Of zou dit met hetzelfde te maken kunnen hebben (injectoren)
Heb er nog niet zo lang (lees, bij de vorige APK) een flesje cleaner er doorheen gegooid en vpower getankt. Dat is een klein half jaartje geleden..

Vergeten te vertellen, ik rook ook een redelijk sterke benzine lucht toen hij op 4 pitten liep, ik vermoed eigenlijk eerder de ontsteking dan de inspuiting.. Of heb ik het hier fout?
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

Je kunt hem zeker uitlezen? Of je dan wat vindt is een tweede :)

Heeft de auto eens een grote beurt gehad (bougies, kabels, etc) en heeft ie het dan nog?
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Wanneer heb je voor het laatst de bougies vervangen?
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

WillemS schreef:Wanneer heb je voor het laatst de bougies vervangen?
Bougies zijn vervangen tijdens de laatste beurt, dat was 6 maanden geleden. Bougiekabels / rotor / rotorkap zijn tot op heden nog niet vervangen..
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

controleer dan eerst de verdelerkap eens op versleten contacten. Als die goed is dan in het donker met een plantenspuit de bougiekabels testen. Vuurwerk is niet goed. :twisted:
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

AS1 schreef:controleer dan eerst de verdelerkap eens op versleten contacten. Als die goed is dan in het donker met een plantenspuit de bougiekabels testen. Vuurwerk is niet goed. :twisted:
toevallig ergens een visueel voorbeeld van een versleten verdelerkap of hoe een goede eruit moet zien?

Mocht hij versleten zijn, moet ik dan ook de rotor vervangen?

Let op, ik ben hem aan het repareren zodat ik hem kan verkopen, ik ga dus niet alles nieuw kopen :P. Hoe goedkoper ik hem kan maken, hoe beter
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Oude verdelerkappen/rotors worden meestal weggegooid omdat anders de verleiding te groot is om ze weer ergens te monteren :P :P Dus is het moeilijk om een visueel beeld hier te krijgen van een slechte.
Maar als de (in jou geval 5 vlakken die in verbinding staan met de bougiekabels in de verdeler kap behoorlijk ingebrand zijn, of het koolstof pennetje is ver afgesleten of helemaal weg moet je de kap vervangen.

Hier een slechte :

AfbeeldingAfbeelding

en hier een goede, lees betere :

AfbeeldingAfbeelding

Maar ook de slechte deed het nog goed, zelfs zonder koolstof stift op de plaats van de bobinekabel.

De rotor hoef je niet echt te vernieuwen maar is wel beter in verband met opnieuw inbranden van de verdelerkap.
Als de afstand tussen rotor en bobine nl te groot wordt gaat het spulletje sneller inbranden.

Suc6 met de beslissing.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Vernieuw nu maar zowel de kap als de rotor.
De rotor kan ook "doorslaan".
Het kan natuurlijk ook een kabel of de bougiedop zijn.
Als je tijdens het lopen op 4-poten 1 voor 1 de bougiekabels lostrekt weet je snel genoeg welke kabel/dop/bougie het niet doet(blijft dan op 4-poten lopen).
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

Goed, zonder dat ik ook maar iets gedaan heb loopt de motor weer op 5 pitten. Echter heb ik nu een nieuw probleem.. Het stationair toerental schommelt tussen de 200 en 600 rpm. Je hoort de motor ook bijna afslaan en dan weer terug komen.

Kan dit een vacuum probleem zijn?
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

heb je de stappenmotor al gereinigd met remmenreiniger oid ?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

AS1 schreef:heb je de stappenmotor al gereinigd met remmenreiniger oid ?
Kan je dat reinigen met remmenreiniger? Mijn stappenmotor is zo'n bosch die helemaal dicht zit.

deze dus:

Afbeelding

en nee, dat daar onderop zijn geen schroefjes helaas :( lijkt wel alsof het helemaal gesealed zit...
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Ik heb er laats wat wasbenzine ingegooit en een beetje schudden .....doet wonderen :)
Het metalen binnenwerk gaat steeds soepeler op en neer en er komt een hoop zwarte drap uit.
succes
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Plaats reactie