Olieverbruik
-
Masterbrowser
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 20:23
- Locatie: Santpoord=Noord
Olieverbruik
Beste safranisten;
Ik heb de searchfunctie al gebruikt, maar ik kon het niet vinden. Ik heb een vraag over het olieverbruik van mijn 2.5 5 cilinder uit '98. Ik moet ongeveer 1 liter 10w40 olie per 1000 - 1500 km in gooien. Ik heb het gevoel dat dat aan de forse kant is en ik vraag me af of het normaal is. Is het verstandig om eens een andere type olie uit te proberen (15w40 bijv?). De auto lekt geen olie en er is aan het rij gedrag zeker niets te merken.
Oh ja, de km stand is inmiddels 200.000 (oh yeah op naar de 300.000km's).
Graag jullie reacties alvast bedankt!
Ik heb de searchfunctie al gebruikt, maar ik kon het niet vinden. Ik heb een vraag over het olieverbruik van mijn 2.5 5 cilinder uit '98. Ik moet ongeveer 1 liter 10w40 olie per 1000 - 1500 km in gooien. Ik heb het gevoel dat dat aan de forse kant is en ik vraag me af of het normaal is. Is het verstandig om eens een andere type olie uit te proberen (15w40 bijv?). De auto lekt geen olie en er is aan het rij gedrag zeker niets te merken.
Oh ja, de km stand is inmiddels 200.000 (oh yeah op naar de 300.000km's).
Graag jullie reacties alvast bedankt!
Phase II - 2.5 20V RXE 1998 met 170k kms.
Voorruitverwarming, Leer, Cruise-control, Navigatie, 6CD wisselaar, elektrische schuifdak, Laguna velgen
Voorruitverwarming, Leer, Cruise-control, Navigatie, 6CD wisselaar, elektrische schuifdak, Laguna velgen
- Alexander1984
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 mei 2007, 16:16
- Locatie: Utrecht
- Alexander1984
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 mei 2007, 16:16
- Locatie: Utrecht
Eens een keer flushen. 1 liter op 1000 is toch teveel voor deze motor. Kan zijn dat zuigerveren wat vast zitten, dus eens met de Forté erdoor. Even vragen voor zo'n flesje bij de dealer.
Spul even met oude olie gebruiken, dna aflaten en afvullen. 10w is prima, ik rij zelfs 5w40 volsysnteet.
Spul even met oude olie gebruiken, dna aflaten en afvullen. 10w is prima, ik rij zelfs 5w40 volsysnteet.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
-
safrane ice
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 14:05
- Locatie: brugge
denk dat 15w te dik zal zijn voor jouw motor...
busje gebruiken lijk dat ze al hier voorstellen....
compressietest doen...
grtz
ice
busje gebruiken lijk dat ze al hier voorstellen....
compressietest doen...
grtz
ice
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be
Toen ik op benzine reed (dus tot 275.000km) lag mijn olieverbruik op ongeveer 1 liter op 3-4000km. Sinds ik op gas rij ligt het op minder dan 1 liter per 10.000km (t ding staat nu op bijna 420.000km).
1 liter op 1000km is bijna grensgevalletje waarbij je gaat denken aan minder aangename zaken. Hopelijk alleen een lekje, misschien lagerspeling.
1 liter op 1000km is bijna grensgevalletje waarbij je gaat denken aan minder aangename zaken. Hopelijk alleen een lekje, misschien lagerspeling.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Olieverbruik
In de carterontluchtingslang zit een klein filtertje in de aansluiting op de grote inlaatluchtbuis.Masterbrowser schreef:Beste safranisten;
Ik heb de searchfunctie al gebruikt, maar ik kon het niet vinden. Ik heb een vraag over het olieverbruik van mijn 2.5 5 cilinder uit '98. Ik moet ongeveer 1 liter 10w40 olie per 1000 - 1500 km in gooien. Ik heb het gevoel dat dat aan de forse kant is en ik vraag me af of het normaal is. Is het verstandig om eens een andere type olie uit te proberen (15w40 bijv?). De auto lekt geen olie en er is aan het rij gedrag zeker niets te merken.
Oh ja, de km stand is inmiddels 200.000 (oh yeah op naar de 300.000km's).
Graag jullie reacties alvast bedankt!
Die vervuilt snel. Als die verstopt is, krijg je hoog olieverbruik.
Je kunt de carterontluchtingslang gewoon los trekken. Het oranje filtertje kun je eruit halen.
Prik de gaatjes door in het filter (bijv. met een paperclip) en het gaatje in de grote buis.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
sinds ik precies 3 maanden geleden mijn 2.5 RXT (06-2000, nu 164,000km) kocht heb ik 4600 km gereden na de olie+filter verversing (+nieuwe bougies, nieuwe luchtfilter). de oliestand is gezakt, natuurlijk zonder tussentijds bijvullen, van ongeveer iets onder de maximum stand, zeg iets boven 3/4 tussen min en plus op de peilstok, naar iets onder het midden. Volgens mij is dat redelijk. bij precies 5000 ga ik bijvullen en kijken wat erbij moet. alhoewel 1 liter per 1000 km inderdaad grensgeval is (zou kunnen indien heel veel met hoge belasting wordt gereden, caravan trekken, etc.), volgens manuals. immers, als je, puur voor de vergelijking, zo'n olieverbruik afzet op de prijs/verbruikschaal van benzine (m.a.w. indien olie en benzine dezelfde literprijs zouden hebben), dan komt dit neer op een olieverbruik van 1 liter op 200km ivm een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter op 10.1 km(da's mijn gemiddeld verbruik over onveer 4600 km volgens de verbruikscomputer) bij een bezine prijs van 1.60 en olieliterprijs van 8 euro, dus (1.6/8.00)x1000km=200km.
Na aanschaf zette ik er een nieuw luchtfilter in en maakte metteen de dunne slangetjes (benzine en carterontluchting) en het caterontluchtingsfilter schoon die zich aan de achterkant en boven het luchtfilterhuis bevinden. de filterhouder zit a/d achterkant van die dikke luchttransportleiding die naar 'boven' loopt. aan de filterhouder zit een dunne slang die onder het inlaatspruitstuk door met het carter is verbonden. de filterhouder moet je een kwartslag draaien en dan komt-ie vrij en kun je het filtertje eruit peuteren. Bij mij zat dat filtertje, doorsnee zeg 3 cm en met vele kleine gaatjes dus echt helemaal verstopt met verharde koolafzetting leek het wel. met een dunne stopnaald alle troep eruit gepeuterd. ook een zeer dun toevoerslangetje dat op of nabij de filterhouder (als ik het goed herinner) zit gemonteerd zat verstopt. ik kwam het allemaal toevallig tegen en het is goed om te lezen dat het schoonmaken niet onbelangrijk is geweest in deze tijden van hoge olie prijzen.
Na aanschaf zette ik er een nieuw luchtfilter in en maakte metteen de dunne slangetjes (benzine en carterontluchting) en het caterontluchtingsfilter schoon die zich aan de achterkant en boven het luchtfilterhuis bevinden. de filterhouder zit a/d achterkant van die dikke luchttransportleiding die naar 'boven' loopt. aan de filterhouder zit een dunne slang die onder het inlaatspruitstuk door met het carter is verbonden. de filterhouder moet je een kwartslag draaien en dan komt-ie vrij en kun je het filtertje eruit peuteren. Bij mij zat dat filtertje, doorsnee zeg 3 cm en met vele kleine gaatjes dus echt helemaal verstopt met verharde koolafzetting leek het wel. met een dunne stopnaald alle troep eruit gepeuterd. ook een zeer dun toevoerslangetje dat op of nabij de filterhouder (als ik het goed herinner) zit gemonteerd zat verstopt. ik kwam het allemaal toevallig tegen en het is goed om te lezen dat het schoonmaken niet onbelangrijk is geweest in deze tijden van hoge olie prijzen.
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
- Alexander1984
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 mei 2007, 16:16
- Locatie: Utrecht
Uit een van de dialogys manuals heb ik informatie gehaald die je zou kunnen helpen. Overigens wordt 1000km per liter olie, las ik, nog als acceptable gezien volgens het manual voor 2.5 motoren. Hieronder de uitleg bij het plaatje ten behoeve van het schoonmaken van de slangen en T-stuk filtertje tbv het interne oliedampcirculatiesysteem. Ik zal de moderator vragen om het plaatje erbij te zetten want ik weet niet hoe dat moet. Hier komt de vertaalde tekst (mijn technische engels is niet goed genoeg maar ik denk dat het wel o.k. is hieronder).

Toelichting bij plaatje
1 Luchtfilter,
2 Lucht kanaal
3 Gasklephuis
4 Inlaatspruitstuk
5 Olie carter
6 Dekplaat cilinderkop
7 Slang die oliedamp uit bovendeel motor afvoert (de uitlaatslang aangebracht op de cilinderkop heeft een
diameter van 11mm).
8 Slang die oliedamp uit het carter (onderkant motor) afvoert
9 Verbinding die het transport van olie vanuit het reservoir naar de motor mogelijk maakt.
10 Slang die oliedamp ventileert via het motorblok (deze lang is verbonden met een T-stuk/aansluiting)
11 T-stuk/aansluiting. DIT IS DUS HET BELANGRIJKE ONDERDEEL WAAROVER IK HET EERDER HAD. Dit onderdeel wordt rechtsonder in de tekening vanuit een andere zichthoek nader uitgewerkt. Je kunt dit T-stuk dus los maken van die dikke luchtslang die van boven het luchtfilter huis naar achteren, richting schutbord, wegdraait. Door het T-stuk met 1/8 los te draaien, en het vervolgens uit de slang te nemen waarop die gemonteerd zit te trekken, komt het T-stuk vrij. In het T-stuk zit een plastic filtertje waarvan je de gaatjes goed moet schoonmaken. Dit T-stuk (met filtertje) heeft ook als functie om gasmenselvlam-terugslag te blokkeren (The tee also has a flame baffle function) en er zit een wat dikkerslang op gemonteerd die het T-stuk met het carter verbind (slang die door gestippelde lijn in tekening wordt weergegeven).
De functie van het T-stuk is om de oliedampen en het reservoir vacuüm samen te brengen. Om dit te kunnen doen bestaan er 2 ‘ventilatie’ circuits:
1. Het ‘opwaarts’ gerichte circuit, vanuit het gasklephuis. Dit circuit wordt gebruikt voor gemiddelde en hoge hoeveelheden (dwz loads). De dampen worden gerecirculeerd door het vacuüm dat aanwezig is in de luchtslang (zie 2 in figuur). De dampen voeren dan door de binnenkant van het T-stuk dat op de slang is gemonteerd
2. Het ‘neerwaarts’ gerichte circuit, vanuit het gasklephuis. Dit circuit wordt gebruikt voor lage hoeveelheden (loads). De dampen worden gerecirculeerd door het vacuüm dat aanwezig is tussen de gasklep en de motor. De dampen verplaatsen zich door (het filtertje (!!!!)) het T-stuk alvorens terug te keren naar het gasklephuis via een (dun) slangetje (zie 12 in plaatje). Toevoeging van Groen: in dat T-stuk zit dat kleine filtertje en dat moet je eruit peuteren en de gaatjes doorprikken als die verstopt zitten. Kijk ook of die heel dunne slangetjes verstopt zitten, zet slangetje op de mond en blazen maar.). De verbinding met het gasklep huis verloopt via een 4 mm slangetje.

Toelichting bij plaatje
1 Luchtfilter,
2 Lucht kanaal
3 Gasklephuis
4 Inlaatspruitstuk
5 Olie carter
6 Dekplaat cilinderkop
7 Slang die oliedamp uit bovendeel motor afvoert (de uitlaatslang aangebracht op de cilinderkop heeft een
diameter van 11mm).
8 Slang die oliedamp uit het carter (onderkant motor) afvoert
9 Verbinding die het transport van olie vanuit het reservoir naar de motor mogelijk maakt.
10 Slang die oliedamp ventileert via het motorblok (deze lang is verbonden met een T-stuk/aansluiting)
11 T-stuk/aansluiting. DIT IS DUS HET BELANGRIJKE ONDERDEEL WAAROVER IK HET EERDER HAD. Dit onderdeel wordt rechtsonder in de tekening vanuit een andere zichthoek nader uitgewerkt. Je kunt dit T-stuk dus los maken van die dikke luchtslang die van boven het luchtfilter huis naar achteren, richting schutbord, wegdraait. Door het T-stuk met 1/8 los te draaien, en het vervolgens uit de slang te nemen waarop die gemonteerd zit te trekken, komt het T-stuk vrij. In het T-stuk zit een plastic filtertje waarvan je de gaatjes goed moet schoonmaken. Dit T-stuk (met filtertje) heeft ook als functie om gasmenselvlam-terugslag te blokkeren (The tee also has a flame baffle function) en er zit een wat dikkerslang op gemonteerd die het T-stuk met het carter verbind (slang die door gestippelde lijn in tekening wordt weergegeven).
De functie van het T-stuk is om de oliedampen en het reservoir vacuüm samen te brengen. Om dit te kunnen doen bestaan er 2 ‘ventilatie’ circuits:
1. Het ‘opwaarts’ gerichte circuit, vanuit het gasklephuis. Dit circuit wordt gebruikt voor gemiddelde en hoge hoeveelheden (dwz loads). De dampen worden gerecirculeerd door het vacuüm dat aanwezig is in de luchtslang (zie 2 in figuur). De dampen voeren dan door de binnenkant van het T-stuk dat op de slang is gemonteerd
2. Het ‘neerwaarts’ gerichte circuit, vanuit het gasklephuis. Dit circuit wordt gebruikt voor lage hoeveelheden (loads). De dampen worden gerecirculeerd door het vacuüm dat aanwezig is tussen de gasklep en de motor. De dampen verplaatsen zich door (het filtertje (!!!!)) het T-stuk alvorens terug te keren naar het gasklephuis via een (dun) slangetje (zie 12 in plaatje). Toevoeging van Groen: in dat T-stuk zit dat kleine filtertje en dat moet je eruit peuteren en de gaatjes doorprikken als die verstopt zitten. Kijk ook of die heel dunne slangetjes verstopt zitten, zet slangetje op de mond en blazen maar.). De verbinding met het gasklep huis verloopt via een 4 mm slangetje.
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km