Pagina 1 van 1

Gasklepbediening 2.5, wie wil even kijken?

Geplaatst: 24 jan 2007, 12:07
door Riel
Ik heb een vraagje over de gasklepbediening van de 2.5.

ALs je bij de motor kijkt, zie je de gaskabel over een rolletje lopen. Met cruisecontrol zitten aan dat rolletje voor en achter een stangetje wat over kogeltjes geklikt is. Een gaat naar de cruisecontrol (een rubber blaasbalgje in) en de ander zit aan de gasklep.

Om dit laatste stangetje gaat het. De vraag is als volgt: is dit stangetje gefixeerd qua lengte, of kan het uit en inschuiven? In het 2e geval, zit hier een veer in zodat hij de gasklep mee opentrekt?

Bij mij heb ik dus ca 2cm vrije slag (stangetje schuift uit) en dan trekt ie de gasklep pas open. Dit gebeurt onder een rare hoek, zodat het relatief zwaar trekt. Zowel mijn rechtervoet als de cruisecontrol heeft dan moeite met de gasklep soepel te bedienen.

Indien hier een veerwerking in dit stangetje zit weet ik genoeg, dan is mijn stangetje kapot :)

Wie weet t of wil even checken?

Geplaatst: 24 jan 2007, 20:15
door mathieu
Beste Riel,
Bij mijn Safrane 2.5 van 1999 fase II zit het gasklepstangetje aan de linkerkant van het schijfje waar de gaskabel over heen loopt. Aan de rechterkant zit het staafje van de cruse control. Het gasklepstangetje heeft aan de kant van de gasklep alleen een kommetje dat over de kogel van de gasklep is geklemd. Aan de andere kant, dus bij het schijfje waar de gaskabel over loopt, zit een kommetje met een dikker kunststof pijpje waar in de binnenkant schroefdraad zit. Het stangetje van de gasklepregeling zit daar in geschroefd en is voorzien van een contramoertje. Je kunt de lengte van het staafje dus korter of langer maken door dat stangetje in dat kunststof pijpje te schroeven. Je moet dan wel een van de kommetjes losklikken van de kogel en de contramoer losdraaien. In jouw geval lijkt me dat mogelijk de schroefdraad in het pijpje beschadigd is. Je kunt dat oplossen door in het pijpje twee componentenlijm (epoxi) te gieten en dan daar het metalen stangetje in te steken. Even laten uitharden en het stangetje doet het weer. Alleen het verstellen van de lengte kan dan niet meer.
Succes en groetjes,
Mathieu.

Geplaatst: 25 jan 2007, 10:03
door Riel
Nice, nu heb ik constant variabele lengte, dus dat is kapot!

DuidelijK!

Geplaatst: 01 feb 2007, 10:56
door Riel
mattieu

Ik heb het stangetje vastgezet, vrije slag is nu wel weg, maar de gasklep klemt nog altijd. Als de auto langer rijdt is het het ergste. Optrekken is dan een crime, hij blijft 'plakken' en ineens schiet ie los.

Dat stangetje is goed, ik heb het gasklephuis helemaal schoongemaakt en geschuurd, de kabel gaat soepel (met alle stangetjes los gaat t wel goed), de cruisecontrol is t ook niet.

Snap het niet meer :p

Is er een schroefje waar ik de gasklep wellicht niet 100% dicht laat vallen maar m iets laat kiepen, zodat ie niet klemt?

Geplaatst: 03 feb 2007, 13:13
door Paulauke
Riel,

De katrol heeft een begin afstelling, de kogel moet zeker 0,5 – 1 cm boven de beginaanslag staan omdat hij anders eerst duwt in plaats van aan het stangetje trekt.
Mogelijk moet je het stangetje iets bijstellen, maar misschien ook de gaskabel middels de plastic draai bevestiging, je moet een heel klein beetje speling op je gaspedaal hebben.
De gasklep heeft ook een aanslag, maar verdraai deze niet, dit is de fabrieksbeginstand dit heeft invloed op de stationaire beginwaarden.

Groeten Paulauke

Geplaatst: 04 feb 2007, 02:06
door Riel
Die gasklepbeginstand was wel de boosdoener. Heb hem een halve slag ingedraaid. Stationair toerental blijft gelijk (klep is nog praktisch gesloten), echter hij klemt nu niet meer ;)

Dat stangeetje ga ik nu weer goed afstellen. Danl je!

Geplaatst: 04 feb 2007, 11:28
door Gerben
Nou, daar gaat de ontwikkeling van je rechter been. Dan moet je toch maar weer naar de sportschool om kuiten te creeeren :)
Gefeliciteerd met het oplossen!:)

Geplaatst: 05 feb 2007, 09:16
door Riel
Heeft wel lang geduurt zeg :(

Geplaatst: 05 feb 2007, 12:31
door Gerben
Maar dan heb je ook wat :)