Accu op of moet ik het ergens anders zoeken?
Accu op of moet ik het ergens anders zoeken?
Gooit eerst een of andere onverlaat mijn ruit in van de deur aan de bestuurderskant, haal ik mijn bolide op bij de dealer: accu leeg. Dus ik maak nog de grap dat men wel erg veel met het electrische raam heeft gespeeld.
Met een boost startte de Safrane en bleef netjes lopen, geen oplichtende lichtjes. Voor de zekerheid heb ik een extra ommetje gemaakt over de snelweg en was dus na ongeveer 45 minuten thuis. Genoeg lading voor een tweede start, zou je zeggen.
Binnen 30 seconden besloot ik om nog eens te starten: kerstboom licht op, interieurverlichting dimt bij het omdraaien van de sleutel, maar startmotor draait nog geen hele slag.
Voorheen heb ik echt geen problemen of hints gehad die duiden op een slechte accu, dus ik vraag me af waar ik het moet zoeken: Is het echt een kapotte accu, of laadt het apparaat gewoon niet bij (ondanks een goed werkende dynamo)?
Voordat ik 50 euro naar de halfords breng om tot de conclusie te komen dat het toch niet de accu is: heeft iemand een idee?
Met een boost startte de Safrane en bleef netjes lopen, geen oplichtende lichtjes. Voor de zekerheid heb ik een extra ommetje gemaakt over de snelweg en was dus na ongeveer 45 minuten thuis. Genoeg lading voor een tweede start, zou je zeggen.
Binnen 30 seconden besloot ik om nog eens te starten: kerstboom licht op, interieurverlichting dimt bij het omdraaien van de sleutel, maar startmotor draait nog geen hele slag.
Voorheen heb ik echt geen problemen of hints gehad die duiden op een slechte accu, dus ik vraag me af waar ik het moet zoeken: Is het echt een kapotte accu, of laadt het apparaat gewoon niet bij (ondanks een goed werkende dynamo)?
Voordat ik 50 euro naar de halfords breng om tot de conclusie te komen dat het toch niet de accu is: heeft iemand een idee?
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Zijn de accupolen schoon
En gewoon even een voltmeter op je accu aansluiten ,en je ziet gelijk of er genoeg spanning is
En als de motor draait moet de dynamo zeker 13/14 volt leveren om je accu op te laden
En gewoon even een voltmeter op je accu aansluiten ,en je ziet gelijk of er genoeg spanning is
En als de motor draait moet de dynamo zeker 13/14 volt leveren om je accu op te laden
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
- cjibclient
Kan ook best zijn dat de acu het spontaan begeven heeft. Ik kwam laatst even bij mijn ouders om koffie te drinken. Toen ik na een half uur wou starte was de accu helemaal dood. Verder nooit enige voortekens gehad dat er iets mis was met de accu.
Safrane 3.0v6 RT 1993, full option..... alleen handgeschakeld. net 340.000 gepasseerd 
Als je voor de reparatie bij de dealer geen probleem hebt gehad met de accu en het starten, dan zou het wel een groot toeval zijn dat de dynamo stuk is, de 100Ampere en 120Ampere versies gaan zeker 300.000 km of meer mee, de andere tot 200.000, bovendien er zou een lampje moeten gaan branden.
De accu heeft een gemiddelde levensduur van 4 jaar, maar soms gaat er spontaan een cel stuk waardoor het voltage op de opgeladen accu veel minder is dan 12 Volt bv. 10 Volt. De accu – niets op de polen aangesloten - een nachtje opladen aan de acculader geeft dan uitsluitsel.
Eventueel daarna naar de accu-boer, deze kan de accu testen.
De accu capaciteit kan ook teruggelopen zijn, dit merk je dan vooral s’winters want dat gebeurt ook bij kou, dan kun je nog maar heel even starten voordat hij leeg is.
De startmotor gebruikt wel meer dan 100 Ampere/uur.
Als je voor het dealerbezoek geen probleem hebt gehad zou het wel heel toevallig zijn dat nu de accu en/of de dynamo stuk is, maar meten is weten.
Overigens: de accu leegtrekken in 30 sec staat bijna gelijk aan kortsluiting
De accu heeft een gemiddelde levensduur van 4 jaar, maar soms gaat er spontaan een cel stuk waardoor het voltage op de opgeladen accu veel minder is dan 12 Volt bv. 10 Volt. De accu – niets op de polen aangesloten - een nachtje opladen aan de acculader geeft dan uitsluitsel.
Eventueel daarna naar de accu-boer, deze kan de accu testen.
De accu capaciteit kan ook teruggelopen zijn, dit merk je dan vooral s’winters want dat gebeurt ook bij kou, dan kun je nog maar heel even starten voordat hij leeg is.
De startmotor gebruikt wel meer dan 100 Ampere/uur.
Als je voor het dealerbezoek geen probleem hebt gehad zou het wel heel toevallig zijn dat nu de accu en/of de dynamo stuk is, maar meten is weten.
Overigens: de accu leegtrekken in 30 sec staat bijna gelijk aan kortsluiting
Safrane II 2.5 RXE Aut G3
hm... niet helemaal gerustgesteld, maar ik ga eerst een nieuwe accu proberen. Op h-base zag ik dat er 44, 55 of 62 A accu's voor de 2.0 16v worden verkocht. Welke moet ik hebben? Mijn auto staat thuis (met een lege accu
) dus ik kan niet checken wat er in hangt...
Je kunt ook het volgende doen:
probeer de auto te starten m.b.v. buurmans-auto en startkabels, vervolgens rijd je naar bv Euromasters, daar vraag je of ze even naar de accu willen kijken. Ze hebben daar meetapparatuur en zetten er eventueel een passende accu in en ze nemen gratis je oude accu in.
Ik zou wel voor wat een wat hoger amperage kiezen, dan heb je wat meer reserve voor bv de winter of als je per ongeluk een lampje laat branden.
probeer de auto te starten m.b.v. buurmans-auto en startkabels, vervolgens rijd je naar bv Euromasters, daar vraag je of ze even naar de accu willen kijken. Ze hebben daar meetapparatuur en zetten er eventueel een passende accu in en ze nemen gratis je oude accu in.
Ik zou wel voor wat een wat hoger amperage kiezen, dan heb je wat meer reserve voor bv de winter of als je per ongeluk een lampje laat branden.
Laatst gewijzigd door Paulauke op 18 sep 2006, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane II 2.5 RXE Aut G3
Een rondje rijden staat niet gelijk aan een redelijk opgeladen accu. Een dynamo is geen snellader, en de acculader die ik thuis heb doet er een nachtje over om de accu volledig op te laden.ReSa schreef:Kan een electrisch raam zo veel stroom wegtrekken dat in 30 seconden je (redelijk) opgeladen accu leeg is? Ik ga het in ieder geval eens proberen. En natuurlijk de voltmeter eraan vanavond!
Desalniettemin zou de wagen na een half uur rijden gewoon moeten starten.
Nadat een loodaccu leeg is geweest (echt goed leeg) is de kans groot dat hij nooit meer zijn originele capaciteit behaald, en dus eigenlijk 'stuk' is.
Heb je al gekeken of er genoeg sap in de accu zit? Het water moet ong 5 mm boven de platen zitten. Heb je verder ook gezocht naar een mogelijke oorzaak van het leeglopen van je accu? Spelen met het raam is 1 mogelijkheid. Wat ik zelf eens had was een defecte knop in de achterklep waardoor de lampjes in de kofferbak bleven branden. De (oudere) accu die ik in die R19 had zitten raakte daardoor snel door z'n energie heen. En het kost je ook een hoop moeite om daar achter te komen
Safrane II 2.0 RXE
Kapotte schakelaar van de achterbakverlichting had ik zelf ook al bedacht, maar dat is het niet (handig, zo'n in delen opklapbare bank!). Ben gisteren inderdaad bij de euromasters in Rotterdam geweest. De monteur (eigenaar van een Safrane 2.5 RXE full option) heeft de accu doorgemeten. Die bleek inderdaad volledig overleden te zijn. Nieuwe accu erin en klaar!
je kunt ook de achterklep open doen en het schakelaartje indrukken en dan kijken of het lampje aan en uit gaat. Lijkt me iets minder werkReSa schreef:Kapotte schakelaar van de achterbakverlichting had ik zelf ook al bedacht, maar dat is het niet (handig, zo'n in delen opklapbare bank!). Ben gisteren inderdaad bij de euromasters in Rotterdam geweest. De monteur (eigenaar van een Safrane 2.5 RXE full option) heeft de accu doorgemeten. Die bleek inderdaad volledig overleden te zijn. Nieuwe accu erin en klaar!
Anders is het net zoiets als in de koelkast gaan zitten om te kijken of het lampje werkelijk uitgaat
Wat handig, een Safrane eigenaar als monteur. Dan weet je wel dat je wagen met expertise en liefde wordt behandeld!
Safrane II 2.0 RXE
- Lost Viking
Hello,
Vorige week stap ik 's avonds na het werk in de Safrane, wil starten en ......
Noppes, nada, niets.....
Effe een duwtje van 2 collega's en weg was ie...
45 minuten laten draaien en wat rondgereden en wat denk je, na stil te leggen.......niet starten.
2 uur later geprobeerd en hij deed het terug, draaide 2x zwakjes rond en weg was hij.
Zaterdag nog mee weggereden, 45 km autostrade en batterij geen beetje opgeladen...
Na de terugrit idem, na 2x zwak ronddraaien terug starten.
Bedoeling was om hem vandaag op het werk te laten uittesten, maar gisteren was er geen beweging meer in te krijgen...
Vandaag met de Malagutti gaan werken en nieuwe batterij gaan halen.
Een paar €'s lichter, 15 minuutjes werk en hij start weer als vanouds.
Vorige week stap ik 's avonds na het werk in de Safrane, wil starten en ......
Noppes, nada, niets.....
Effe een duwtje van 2 collega's en weg was ie...
45 minuten laten draaien en wat rondgereden en wat denk je, na stil te leggen.......niet starten.
2 uur later geprobeerd en hij deed het terug, draaide 2x zwakjes rond en weg was hij.
Zaterdag nog mee weggereden, 45 km autostrade en batterij geen beetje opgeladen...
Na de terugrit idem, na 2x zwak ronddraaien terug starten.
Bedoeling was om hem vandaag op het werk te laten uittesten, maar gisteren was er geen beweging meer in te krijgen...
Vandaag met de Malagutti gaan werken en nieuwe batterij gaan halen.
Een paar €'s lichter, 15 minuutjes werk en hij start weer als vanouds.
Ses.....Lost Viking