Piepende remmen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
Sebastiaan H
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 jul 2006, 10:25
Locatie: Dronten (Flevoland)

Piepende remmen

Bericht door Sebastiaan H »

Heren,

Sinds het natte weer heb ik ontzettende last van piepende remmen. Tot een snelheid van 60km/h is het soms gewoon echt niet leuk meer.... :x Nu denk ik dat de remklauw wellicht een beetje vettig is waardoor hij een beetje aanloopt op de schijf....Hoe kan ik zelf de diagnose uitvoeren?? Wat is er te zien aan een remklauw indien er overmatig gepiept wordt?? SVP jullie ervaringen???
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)
Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking »

Hello,

Normaal gezien als je remt en het begint te piepen zijn je remblokken aan vervanging toe.
Het piepen komt normaal door het schuren van ijzer op ijzer.
Hopelijk is het dat maar....
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

Inspecteer dat wel snel, want ijzer op ijzer remmen is zeeeeeer slecht voor je schijven. Het kost niet veel tijd of je kunt meteen nieuwe schijven kopen.
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het "piepen" van schijfremmen wordt veroorzaakt door hoogfrequent trillen van remblokken.
Het is de combinatie van blok/schijf materiaal, en vochtigheidsgraad kan een toevoegende factor zijn.
Dit bij vroegere Mercedes modellen 113/114/123 veel voorkomende euvel kan voorkomen worden door bij montage op de achterzijde van de remblokken Kopaslip (=vet met een heel hoog koper gehalte) te smeren.
Een ander merk remblok kan helpen, en er wordt ook wel met een slijptol schuine groeven erin geslepen.
Soms wordt er door de fabriekant of toeleverings bedrijven klemveertjes geleverd/verkocht om dit vervelende euvel te bestrijden.
Over het algemeen zijn orginele blokken en schijven op elkaar afgestemd om niet te "piepen".
Maandag ga ik Ferodo race blokken en immitatie schijven monteren, en hoop dat deze combinatie niet gaan piepen :( :(

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking »

Hello,

Albert, je hebt overschot van gelijk hoor met je technische uitleg, maar...
Toen het begon te piepen met mijn R15, was het hoog tijd om de remblokken te vervangen.
Idem dito met mijn Opel Commodore 2.5 die ik gehad heb.
Op mijn Mazda 626 Supergold zat al een verklikker (contact) op de remblokken. Als deze de schijf raakte ging er een lichtje branden op het instrumentenbord. Nog voor het begon te piepen...
Bij de BMW 316 was het weer prijs, piepen als ze versleten waren.
Zelfs bij mijnen R25 was het weer prijs....piepen ==> versleten==> vervangen....
Ik had wel geluk, mijn pa was de hersteller van dienst....goedkoop aan stukken geraken, geen werkuren te betalen en mijn handen niet hoeven vuil te maken als ik geen goesting had :lol:
Ik heb nooit piepende remmen gehad als de remblokken niet versleten waren, en er zijn zowel originele als ersatz onderdelen gemonteerd geweest.
En mochten ze ooit zomaar beginnen piepen, kan ik er altijd wat vet opsmeren héé .......grapje hoor.
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ja,ja.....vet, je bedoelt misschien vette humor??? :D :D :D prachtig.... maar vet in de vorm van Kopaslip is zelfs een aanrader, maar dan wel op de achterzijde van de blokken !!!! 8) 8)

Even terug op dat piepen.Als ik het complete verhaal zou schrijven met alle in en outs wordt het een lang en saai verhaal. Vandaar de beknopte vorm die ik meestal schrijf als reactie.
Toendertijd in`69-71 op de autovakschool in Driebergen deden we over remmen theorie een paar maanden, en practiek idem. Om al deze info weer te geven is ondoenlijk, maar daarnaast ook vaak een algemene kennis en niet specifiek Renault gericht en enigermate gedateerd.
De lesstof was wel dermate opgebouwd dat ik tot op heden er mee wegkom, behalve specifieke merk constructie`s.
Maar het principe van zeer veel systemen zijn gelijk gebleven, maar men heeft ze wel verfijnerd.
Vaak zijn nw snufjes uit de oude doos,maar had men toen niet de juiste materialen om het tot een succes te laten worden, of was de productie simpelweg gewoonweg te duur.
Blokken piepen om verschillende redenen;
Aanlopende blokken, verglaasde blokken,fibrerende blokken en metaal op metaal,enz enz
Allen hebben ze een specifie klank, behalve bij metaal/metaal. Bij doorremmen zal ook een gegrom door de hele carroserie waarneembaar zijn,wat je bij licht aanremmenals piepen hoort.(niet per definitie)
Het is de combinatie van horen,kijken en testen om te weten te komen wat er aan de hand is.
Aanlopende rem piept bv ook als er niet geremd wordt, niet de juiste combinatie van schijf en remblok voering piept tijdens aanremmen,piep en grom kan op versleten voering duiden cq metaal/metaal.
Maar dit hoeft niet speciaal. Er kan ook te weinig koolstof inzitten (produceert zwarte stof op en rond de wielen en velgen).
Voor de taxi`s (Mercedes) heeft men speciale witte blokken in de vervangings markt gebracht,omdat de goedkope blokken piepte als een gek en velgen vies zwart werden. Taxi`s rijden overwegend stadsverkeer en voila, het probleem was daar. Deze blokken voldeden redelijk goed, maar of ze voor Safrane momenteel verkrijgbaar zijn weet ik niet.
Er valt nog veel te vertellen, maar zoals ik eerder schreef zou het een langdradig technisch verhaal gaan worden.
Ik beperk me dan ook tot korte aan of opmerkingen en probeer "at the point" te blijven.

Deze "kleine" uitleg loopt nu al uit de hand, maar hoop dat het voldoende is om het te begrijpen wat ik er mee wil zeggen.

Gr Albert

Ps Vele wegen leiden naar Rome, en geeneen is zaligmakend, zo ook de meningen over auto`s :wink: :wink:
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking »

Hello,

Albert, je slaat nagels met koppen. Er was al een vermoeden dat je ergens technisch onderlegd bent.
Je hebt gelijk, er zijn vele redenen dat ze piepen, enz...
Telkens ze bij mij gingen piepen en grommen (had ik niet vermeld), was het weer zover, bijna/of ijzer op ijzer.
En voorts heb ik waarschijnlijk steeds geluk gehad dat het piepen me bespaard is gebleven :lol:
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

De meeste mensen laten bij een Safrane specialist hun stalen ros repareren en onderhouden.
Vele zullen bij voorkeur orginele onderdelen van Renault gebruiken.
In geval van remmen heeft de fabriek allang dit probleem uit de wereld geholpen.
Juist de combinatie van remschijf-staalsoort en voerings-materiaal bepaalt de remkapaciteit, slijtage beeld,
temp. gevoeligheid en ook PIEPEN.
Verander je een van de componenten dan wordt de kans van piepen groter, maar zeker niet per definitie
Thas`s all.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Zoals belooft even een verslagje.

Wel nu, mijn remmen zijn klaar.
De binnenkant blokken waren TOTAAL versleten,zelfs daar waar de blokvoeren ophoud was ie tegen schijf
gekomen. Geen piepen, geen grommen, ........niets.
Ik merkte het in Duitsland op de autobahn, met 4 mensen en een volle kofferbak reeds ik rond de 200Km p/u
toen er een Hollandse sukkel een ook Holl. zo nodig moest inhalen, en hem er gewoon voorgooide.
Nummer 1 reed 110Km en de 2e 113Km., dus toen MOEST ik de rem-ankers op max testen.
ABS werkte prima, maar de rem-kapaciteit daar voelde ik dat kantje boord was.
Ik had dus met deze noodstop het laatste restje voering verbruikt, en natuurlijk dat. het draadje van de melder doorgerot was zodat er ook geen melding was. Wel wist ik dat bij de vorige APK er al een opmerking op het rapport stond. Het was dus niet een echte verrassing, ik was voorbereid.

Reparatie verliep vlot, 1,5 uur werk, en alles zonder vet of wat dan ook gemonteerd.
Wel de staalborstel over die delen gehaald die langs elkaar schuiven.
Geen piepen en grommen meer, maar het remvermogen moet nog komen zodra schijf/voering zich gezet hebben.
Na 2 Km normaal gebruik was er wel ruim voldoende remwerking om veilig de straat op te kunnen.
De plunjers waren met een lijmtang gemakkelijk terug te duwen.
Al met al goed te doen door de doe het zelver !!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2005, 16:38
Locatie: Vlissingen

Bericht door Johan »

[/quote]Maandag ga ik Ferodo race blokken en immitatie schijven monteren[quote]

Wat voor een type ferodo heb je er op zitten ?

Ik neem aan ferodo 2000 of 2500
Ik heb op mijn raceclio ferodo 3000 zitten ,maar die moet je eerst warm trappen (1 a 2 rondjes ) en dus totaal niet geschikt voor straatgebruik
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

In tegenstelling tot eerdere melding zijn het vermoedelijk GEEN race blokken.
Bij het bestellen was daar wel sprake van, maar bij afhalen heb ik er verder niet op gelet,
het was vlak voor 17.00 uur, dus betalen en wegwezen.
Bij nader inzien gelukkig maar, anders had ik inderdaad met warm-remmen te maken gekregen.
Toch zijn de blokken tot op heden, na 200Km niet optimaal, maar wel ruim voldoende in het dagelijkse gebruik.
Gemonteerde blok type is: Ferodo Premier FDB 406.
Vermoedelijk zullen ze na nog een paar honderd Km rustig inremmend pas optimaal werken.
Ik wacht af of dat zo is.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ralph
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mei 2005, 13:50
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Ralph »

Johan schreef:
Maandag ga ik Ferodo race blokken en immitatie schijven monteren

Wat voor een type ferodo heb je er op zitten ?

Ik neem aan ferodo 2000 of 2500
Ik heb op mijn raceclio ferodo 3000 zitten ,maar die moet je eerst warm trappen (1 a 2 rondjes ) en dus totaal niet geschikt voor straatgebruik
3000 is leuk als je echt een trapper bent en je er geen problemen mee hebt om je mooie lm-velgen vol met brandpitten te zetten.Voor sportief straatgebruik is 2500 een prima blok , netjes inrijden en daarna kun je er echt een lekker sportieve rijstijl op na houden.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2005, 16:38
Locatie: Vlissingen

Bericht door Johan »

3000 is leuk als je echt een trapper bent en je er geen problemen mee hebt om je mooie lm-velgen vol met brandpitten te zetten.Voor sportief straatgebruik is 2500 een prima blok , netjes inrijden en daarna kun je er echt een lekker sportieve rijstijl op na houden.
Helemaal mee eens ,De ferodo,s 3000 zitten hierop ,en wat ik al zij totaal ongeschikt voor straatgebruik

Afbeelding
Afbeelding
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
Gebruikersavatar
Sebastiaan H
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 jul 2006, 10:25
Locatie: Dronten (Flevoland)

okee....

Bericht door Sebastiaan H »

Heren,

Bedankt voor de reacties. Maar wat nu als de remmen gedurende rijden blijven piepen?? Ik als A-technisch persoon kom dan toch weer terug op een niet goed werkende klauw, door vet en of smeer.
Hoe kan ik als leek dat zien? is de dikte en dus goedheid van blokjes trouwens goed te bepalen nadat het wiel eraf is gehaald?? Gaarne uw tips.
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)
Ralph
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mei 2005, 13:50
Locatie: Valkenswaard

Re: okee....

Bericht door Ralph »

Sebastiaan H schreef:Heren,

Bedankt voor de reacties. Maar wat nu als de remmen gedurende rijden blijven piepen?? Ik als A-technisch persoon kom dan toch weer terug op een niet goed werkende klauw, door vet en of smeer.
Hoe kan ik als leek dat zien? is de dikte en dus goedheid van blokjes trouwens goed te bepalen nadat het wiel eraf is gehaald?? Gaarne uw tips.
Hallo Sebastiaan,
Door vet of smeer zullen je remmen niet gaan piepen.Probeer eerst te bepalen of het piepen van je voor of achterremmen komt.Van de remmen weet ik dat je de zuiger met een punttang terug in de klauw moet schroeven als het ware.Dit moet vrij soepel gaan omdat de schroefdraad wordt afgeschermd door een rubber ring.Als deze ring kapot is,is het mogelijk dat de schroefdraad gecorrodeerd of vervuild is.Daardoor kan de zuiger het remblok niet op de juiste manier tegen de schijf drukken en zal de remdruk op een andere manier een weg proberen te vinden door het buitenste blok naar zich toe te trekken.Omdat alle remdruk op dit ene blok komt zal het zonder een heel behoorlijke koperpasta wel gaan piepen temeer omdat dit blok ook veel heter zal worden als normaal het geval is.De dikte van het blok is optisch te controleren na verwijderen van het wiel echter de staat van het blok niet.

Succes
Plaats reactie