Weigerende achteruitrij lampen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gerben

Weigerende achteruitrij lampen

Bericht door Gerben »

Er zit weer een project aan te komen lijkt wel.
Vanavond wilde ik wegrijden uit de parkeerplaats, en ik kijk dan altijd even in de ruit van de buren of alle lampen werken (weerspiegeling) (ja, de boardcomputermevrouw zou het ook moeten zeggen).
Tot mijn verbazing ontbraken twee witte lampen die mij begeleiden tijdens het achteruit rijden. Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen dat dit gister nog niet was, want het valt me nu pas op! Het volgende heb ik net al gecheckt (in het donker):
- Lampjes (duh), deze werken allemaal
- Zekering (is in orde)
- Vocht (niet aanwezig)

Ik vermoed dus dat het m zit in de schakelaar die geactiveerd wordt zodra je de pook in de R-positie duwt. Nu kan en ga ik niets meer doen om 0:00 's nachts in het pikke donker, en veel zin om de boeken in te duiken heb ik nog niet. Heeft iemand ervaring hiermee of weet waar deze sensor zit? Dat scheelt mij namelijk een hoop zoekwerk :P
Alvast bedankt
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

In het algemeen zit er op de versnellingsbak een schakelaar die aangaat zodra de bak in zijn achteruit versnelling geschakeld wordt. (zowel hand alsook bij automaten)
Als het massa (MIS) schakelend is, is er maar 1 draad. Bij SIS schakelingen 2 draden.
Ik denk dat er 2 draden zitten die de doorverbinding verzorgen.

Zoek deze draden op en met contact aan en in de achteruitversnelling zetten, kijken of ze dan branden
Let op; Dit is het algemene verhaal, hoe het precies bij de Saffie`s is.........

Sterkte ..... Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gerben

Bericht door Gerben »

Dankje voor je antwoord.
Alleen ik zit juist met het "zoek deze draden" verhaal. Ik heb al in de documentatie gezocht, maar daar heb ik niets kunnen vinden. Wel van de phase I, maar daar lijkt ie wel op een hele andere plaats te zitten (naast 1 van de schakelarmen) en daar zit bij mij niets.
Effies dieper in de versnellingsbak (als je van boven kijkt) komt er wel een draad uit, die naar een zwarte harde dop gaat. Ik gok zo dat dit eerder een temperatuursensor is.

Wie o wie kan me vertellen waar deze sensor zit. Ik heb nog tot volgend jaar april om het te repareren, want dan is de apk :P maar ik wil het liever zo snel mogelijk fixen :)
Safrane II 2.0 RXE
Gast

Bericht door Gast »

Gerben schreef:Dankje voor je antwoord.
Alleen ik zit juist met het "zoek deze draden" verhaal. Ik heb al in de documentatie gezocht, maar daar heb ik niets kunnen vinden. Wel van de phase I, maar daar lijkt ie wel op een hele andere plaats te zitten (naast 1 van de schakelarmen) en daar zit bij mij niets.
Effies dieper in de versnellingsbak (als je van boven kijkt) komt er wel een draad uit, die naar een zwarte harde dop gaat. Ik gok zo dat dit eerder een temperatuursensor is.

Wie o wie kan me vertellen waar deze sensor zit. Ik heb nog tot volgend jaar april om het te repareren, want dan is de apk :P maar ik wil het liever zo snel mogelijk fixen :)
Hi,
ich hatte einen Kabelbruch im Kofferaumdeckel.

Gib mir deine e-Mail Adresse und ich schicke Dir ein Foto

Norbert
Gerben

Bericht door Gerben »

hi Norbert, ich habe auf kabelbruche überprüft. Alle Leitungen scheinen fein, damit nicht das problem ist. Dank für Ihren Rat!
Safrane II 2.0 RXE
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik ben inmiddels een stap verder: de sensor is gevonden, en deze meet inderdaad niet door wanneer er ik de pook in zn achteruit zet. Als ik de draden doorverbind, gaan de lampen netjes branden.
Probleem is nu, ik kan er zeeeer slecht bij. De sensor is uit te schroeven met een sleutel 22, maar ik kan de sleutel er net aan insteken, hou dan nog minimaal draai cirkel over.
Ohja, dan moet m'n arm + hand er ook nog bij, om kracht te zetten. Die combinatie is teveel gevraagd.
Nu heb ik ook m'n twijfels over het eruit schroeven van deze sensor. Allereerst natuurlijk een open gat naar m'n versnellingsbak, waardoor er allerlei vuil in kan donderen. Ten tweede: hoe neemt die sensor het op? Ik neem aan dat het een palletje is dat ingedrukt wordt zodra de achteruit wordt ingezet. Als de sensor wordt terug geschroeft, maar niet diep genoeg, niet onder de juiste hoek etc, loopt m'n versnellingsbak dan niet in de soep?

Lastig lastig lastig. Wie weet hier meer van?
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Ik denk dat het een gewoon soort drukschakelaar(mechanisch dus) is, anders zou je met de- en montage alles kapot draaien.
Mij lijkt het beste een nieuwe te kopen (als de prijs redelijk is) en in hun computer meekijken en vragen of die "gewoon" uitdraaibaar en uitwisselbaar is.
De jongens aan de onderdelen balie weten vaak hoe het precies zit en zijn gewoonlijk niet te beroerd om info te geven.

Vraagje: was het inderdaad zoals ik vermoedde dat er een paar draadjes uit de bak komen die de verbinding verzorgd?

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Gerben

Bericht door Gerben »

Jep, je had gelijk.
Er komen boven uit de bak (VM1 versnellingsbak) 2 draden die aan een drukschakelaar verbonden zijn. Als ik het electrische schema mag geloven (uit de franse handleiding wel te verstaan) gaat het om een normaly open contact dat door een stuk metaal wordt ingedrukt. Dit is mogelijk het opgeschoven tandwiel van de achteruitversnelling. In mijn geval krijg ik oneindig Ohm als ik de sensor doormeet, ongeacht de versnelling. Als ik daarentegen het andere eind van de stekker (dat de motorruimte verlaat, en de auto ingaat) doorverbind, dan gaan de lampjes netjes branden. Duidelijk verhaal dus.

De sensor zit er op geschroefd, voor zover ik kan zien. Ik krijg ook m'n steeksleutel er omheen, maar draaien wil niet best. Roest, lastige positie, etc zorgt ervoor dat het niet los wil. Althans, niet gemakkelijk. Ik laat wel eens wat foto's zien wat ik precies bedoel. Morgen neem ik de wagen mee naar m'n werk en spuit ik de hele motorruimte schoon van zand en ander loszittend vuil, en behandel de sensor daarna met kruipolie. Eens kijken of daar vooruitgang mee geboekt wordt.

ps. Albert: ik ben begonnen aan je lumineuze idee: de airco-gekoelde bekerhouder! Omdat ik het wel in een keer goed wil doen ben ik begonen met een blok Frans (!) eiken te verlijmen, om hier de juiste vormen uit te frezen. Het eiken heeft meteen een luxe uitstraling, en het feit dat het Frans is, is natuurlijk ook wel leuk :) Ik zal proberen er meteen 2 te maken :D foto's volgen
Safrane II 2.0 RXE
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Hé Gerben en Albert, wat is dat met die Airco gekoelde bekerhouder???
Daar heb ik ook wel interesse in!
Wat is het idee precies en wat zou het gaan kosten om er voor mij evt ook één te maken?

Groet,
André
Gerben

Bericht door Gerben »

Een aircogekoelde bekerhouder klinkt misschien spannender dan het is. Ik vond het al vreemd dat een Safrane geen nette bekerhouder heeft. Waarschijnlijk bedacht Renault dat de chauffeur een soort supermens was, en hierdoor geen dorst krijgt. Das al reden genoeg om zelf een houder te fabriceren.
Albert kwam afgelopen zondag tijdens een mini-meeting (van wel 2 safranes :P) met een idee dat hij had opgedaan uit z'n Lincoln. Blikje cola + airco erop mikken = koud blikje cola. Wat een amerikaan kan, kan een Fransmobiel ook. Zoals je weet zit er onder de armsteun een ventilatiekanaal voor de passagiers op de achterbank. Als daar nu eens een bekerhouder achter gemaakt wordt, die de blikjes in de kouder lucht houd, dan moet 't goed gaan!

Aangezien ik veel houtbewerkingsmachines tot mijn beschikking heb (en enige kennis hoe ermee om te gaan :P) leek het me leuk om het geheel uit eikenhout op te bouwen. Het idee is dan dat er 2 blikjes inpassen, de voorkant past voor de ventilatieroosters, en de achterkant/onderkant ga ik bekleden met thermoreflecterende folie (uit het zicht uiteraard). Deze folie zorgt er natuurlijk voor dat alle kou die het blikje heeft behouden wordt, of in terug gestraald wordt

Wat de kosten zijn weet ik nog niet. Ik doe alles tussen de bedrijven door, dus de komende tijd ben ik nog niet klaar. Zodra de eerste af is weet ik meer kwa prijs.
Safrane II 2.0 RXE
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Heel goed :idea: heren :D

Het enige probleem lijkt me dat je een beetje te ver naar achteren moet rijken om je drankje uit de houder te halen, en daardoor de verkeersveiligheid in gevaar brengt en/of gaat morsen.
Maar ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en de prijs, en hoop er dan ook één te kunnen bestellen.

André
Sebastiaan G.

Bericht door Sebastiaan G. »

Ik heb zelf een bekerhouder gekocht voor een paar euries bij een auto materialen winkel, die maak je vast aan je luchtroostertje en voila (past op je dashboardluchtrooster) gekoeld drinken. Ik heb weleens met het idee rond gelopen om een koelvakje te maken in de midden armsteun, Met de steun zelf als deksel natuurlijk. Gaatje boren in de luchtbuis eronder beetje schuim overal langs en kouddrinken in voorraad.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

[
ps. Albert: ik ben begonnen aan je lumineuze idee: de airco-gekoelde bekerhouder! Omdat ik het wel in een keer goed wil doen ben ik begonen met een blok Frans (!) eiken te verlijmen, om hier de juiste vormen uit te frezen. Het eiken heeft meteen een luxe uitstraling, en het feit dat het Frans is, is natuurlijk ook wel leuk :) Ik zal proberen er meteen 2 te maken :D foto's volgen[/quote]

Hai Gerben,
Hartstikke goed dat je er ZO snel aan begonnen bent.
In dit kader komt gelijk een 2e probleem, en dat is het volgende;
Vaak heb ik een blikje Cola naast mij tussen de L.voorstoel en de handrem.
Op de lange rechte stukken en autowegen nix aan de hand, totdat ....... er stevig geremd moet worden.
Resultaat; het blikje ledigd zichzelf in het middel console (gelijk onder de handrem).
Daar dit al enkele malen gebeurt is, zoek en heb er een idee over.
Jij bent met hout bezig een houder te maken(airco-koeler project :lol: .).
Stel dat je zoals de airco-koeler er aan de achterzijde een aluminium plaat naar boven uitsteekt, die de kromming van het console volgt tot aan het rechter plaatje bij de versnellingspook cq automaat handel.
Vervolgens dit plaatje direct naar beneden buigen met een scherpe hoek, zodanig dat hij tussen de console bekleding en het plastic plaatje klem ertussen geschoven kan worden.
Er kan een houder voor 2 blikjes gemaakt worden met hetzelfde soort hout als de airco-blikjes.
En het metaal (mat)zwart verven, dan zal dat niet storend werken

In hoeverre heb jij de mogelijkheid om het hout te politouren??
Zoals de houten sierranden in je auto?
Bij m`n Ini is nl. het hele midenconsole van hout, vandaar.....

Gr Albert Airco :o :D
vanaf begin 1-4-2010
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Sebastiaan G. schreef:Ik heb zelf een bekerhouder gekocht voor een paar euries bij een auto materialen winkel, die maak je vast aan je luchtroostertje en voila (past op je dashboardluchtrooster) gekoeld drinken. Ik heb weleens met het idee rond gelopen om een koelvakje te maken in de midden armsteun, Met de steun zelf als deksel natuurlijk. Gaatje boren in de luchtbuis eronder beetje schuim overal langs en kouddrinken in voorraad.
Zou jij er eens een toto van willen maken, misschien sparen we daar een hoop werk mee, alhoewel..... een noten-houten houder die gelijk ook voor de achter passagieren gebruikt kan worden lijkt mij wel heel erg mooi

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Sebastiaan G.

Bericht door Sebastiaan G. »

Plaats reactie