Injector probleem

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Sinds enige tijd meldt Truus zich met inspuit problemen.
Even rijden en dan opnieuw starten los het probleem zich op.
Helaas nu niet meer.
Bij lage toeren loopt ie op 5 cilinders en ploft ie in de uitlaat.
Vandaar dat ik denk aan een injector die druppelt.
Wat is de beste/gemakkelijkste test om erachter te komen welke cilinder/injector loopt te zeuren?
Bij hogere toeren werkt de motor weer normaal......
Of is het weer die Bosch stationair regelaar die vervuilt is?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Fuego_gtx
Berichten: 391
Lid geworden op: 16 okt 2010, 11:58
Locatie: Landgraaf

Re: Injector probleem

Bericht door Fuego_gtx »

Als het aan de injector ligt kun je makkelijkst op het moment dat hij slecht loopt de motor uitzetten en de bougies eruit halen om te zien welke bougie nat of donker is.
Succes, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 597
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Injector probleem

Bericht door safrance »

Wat zegt de clip? X25?
De stationair regelaar lijkt me onwaarschijnlijk, als ie tenminste op 5 cilinders loopt.
Ik ken de V6 niet precies maar ik heb wel eens begrepen dat je nauwelijks bij alle bougies kunt, wel bij de voorste drie, maar niet bij die achter zitten. Ik weet niet of je makkelijker bij de injectoren kunt? Je kunt de voorste nalopen, 50% kans..
Succes, Jan
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Jan,
Dank voor je reactie.
Er is nog geen XR25 of Clip eraan geweest.
Wel weet ik dat er wel vaker na het starten een melding door Miep (Truus) kwam met betrekking op de brandstof.
Soms wel en dan weer een tijdje niet.
De voorste 3 bougie`s kan je redelijk makkelijk bijkomen.
Voor de achterste 3 moet het inlaat lucht systeem eraf om bij de bougie`s te komen.
Die gaan er dan zonder problemen uit.De bougie1s zitten er zo`n 80.000Km in, de Renault schrijft na 120.000Km verwisselen.

Er zit een bobine blok op de voorste galerij die 2 cilinders tegelijkertijd een vonk geeft.
Eén op het ontsteking moment en de andere op het tuimel moment.
Er wordt dus een loze vonk geproduceerd.
Net als bij een lelijke Eend :wink: :wink:

Waar de injectoren precies zitten weet ik niet.
Misschien kan iemand mij die toesturen?

Eén injector kost ......130,= tot 150,= Eur.
Dure grap om ze alle 6 te vervangen (6x 150,= is 900,= Eur). AAUUWW :oops: :oops: :oops: :oops:

Arno,
De bougie`s snel eruit halen kan je vergeten.
Die zitten diep verscholen onder het bobine blok en de achterste 3 moet het inlaat gedeelte er compleet af ggrrrrr
Wel zou je kunnen zien welke bougie er anders van kleur is.

Het is een onaangenaam en duur probleem.
Uitlezen met een XR25 of Clip zou de storing waarschijnlijk wel laten zien, maar of ie dan ook verteld welke injector niet goed werkt?

Wie het weet, mag het zeggen
Wat als ik weet welke het niet goed doet, bespaar ik wel veel geld :D :D :D

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 597
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Injector probleem

Bericht door safrance »

Ik weet niet hoe gedetailleerd je jouw V6 kunt uitlezen, bij mijn 2.0 gaat het niet.
Maar bij de 2.0 kun je de bougies/injectoren relatief gemakkelijk controleren/vervangen/schoonmaken.
Een lekkende injector geeft OBD waarschijnlijk niet weer, wel als die doorgebrand is, maar wellicht heeft het invloed op de ontsteking en dat zou wel weergegeven kunnen worden.
Je zou bij jou de voorste helft eens kunnen bekijken, zonder geluk vaart niemand wel.
En dat wens ik je toe.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Ik heb vrijdag een injector reiniger aan de benzine toegevoegd en daarna 50Km gereden.
Het zal nog wel even duren voordat er misschien een resultaat merkbaar zal zijn.
Ik heb er maar een kleine hoop in dat dit zal gebeuren.
Mocht dat iid niet zo zijn, dan proberen uit te lezen en kijken welke info eruit komt.
Als er geen info komt, dan ouderwets gaan zoeken.
De 24v heeft 3 bobines in één blok zitten.
Op dat blok zitten 3 kabels naar de achterste bougie`s.
Door één voor één de kabel los te maken kan je hopelijk erachter komen of er één is die geen verandering geeft.
Dan weet je dat er een probleem is in de achterste galerij.
Mocht er géén verschil merkbaar zijn, dan zou het in de voorste galerij moeten zitten.
Door het bobineblok eraf te halen kan je de 3 bougie`s bekijken.
Als deze eruit worden gehaald zou je de foute injector gevonden kunnen zijn door de bougie te "lezen".

Ik hoop dat dit tot resultaten kan leiden.......
Ik ga er even van uit dat het maar één injector is die problemen heeft.
Zouden er nl 2 zijn dan loopt de motor niet stationair meer, .... toch?

Enfin. deze week wat Km`s maken......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
§teven
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Injector probleem

Bericht door §teven »

Wat is er mis met een 5-cilinder? :wink:

Zonder gekheid: je eigen idee om de bougiekabels er één voor één af te halen lijkt mij een handige en simpele test waard. Als je dat doet bij een stationair op vijf cilinders draaiende motor moet je in ieder geval de locatie kunnen vinden. Hopelijk lukt dat.
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

De achterste rij kan ik simpelweg op het bobineblok losmaken.
Helaas zitten de 3 voorste direct op het bobineblok.
Als het mogelijk is wil ik de voorste rij de injectoren één voor één los maken.
Of dat gaat lukken weet ik niet :( :( :(

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Injector probleem

Bericht door Jack de zeeuw »

AlbertP schreef: 21 feb 2021, 15:57 Als het mogelijk is wil ik de voorste rij de injectoren één voor één los maken.
Je bedoelt waarschijnlijk de bougiekabels 1 voor 1 losmaken ?

Voordat je ergens aan begint zou ik hem uitlezen, het kan namelijk aan de injectoren liggen maar het kan net zo goed aan de bobine(s) liggen of dat er een slechte bougiekabel ( alleen bij de achterste 3 cilinders als ik het goed begrijp).
Ik vertrouw de juistheid van de meldingen van Miepje niet altijd, het 1 kan ook een gevolg van het ander zijn namelijk.
Bij uitlezen weet je globaal waar je moet zoeken maar zowiezo niet welke bougie of welke injector of welke bobine er precies niet goed is, dat moet dan nog wel worden uitgezocht.
Ik hoop dat je het een beetje makkelijk kan vinden want lastig is het wel en niet echt lekker voor de motor :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Ik heb een afspraak a.s. vrijdag mij Bart van Hulst in Raamsdonksveer.
Hij is specialist voor o.m Franse auto`s en kent mijn 24v.
Hij denkt aan bougie problemen.
Die heb ik nog nieuw liggen :P :P :P
Vandaag op de "plank" in de kelder aan het graven geweest, en daar lag datgene wat belangrijk kan zijn.
Stationair regelaar, bobineblok eerste 3 cilinders en de achterste vonk verzorgers met kabel.
Daarnaast 6x injectoren compleet.
27-2-2021 024.jpg
27-2-2021 024.jpg (1.2 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 025.jpg
27-2-2021 025.jpg (2.03 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 026.jpg
27-2-2021 026.jpg (2.14 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 029.jpg
27-2-2021 029.jpg (1.2 MiB) 1320 keer bekeken

Hopelijk kan met deze spullen het probleem opgelost worden.

Gr Albert
Bijlagen
27-2-2021 023.jpg
27-2-2021 023.jpg (2.42 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 027.jpg
27-2-2021 027.jpg (2.26 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 028.jpg
27-2-2021 028.jpg (2.42 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 030.jpg
27-2-2021 030.jpg (2.03 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 031.jpg
27-2-2021 031.jpg (2.14 MiB) 1320 keer bekeken
27-2-2021 032.jpg
27-2-2021 032.jpg (2.26 MiB) 1320 keer bekeken
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Injector probleem

Bericht door Jack de zeeuw »

Je bedoelt denk ik Bart Lamers ?
Doe hem de groeten :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Bart Lamers was de vorige eigenaar (10j geleden)
Bart v. Hulst is de garage die de Saf van Bart Lamens kent en waar ik voor specifiek werkt naar toe ga.... :P
https://www.autoscout24.nl/autobedrijve ... ice-center

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Injector probleem

Bericht door Jack de zeeuw »

Aha, nu is het mij duidelijk :D
Succes daar en hopelijk gaat het opgelost worden
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4841
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Injector probleem

Bericht door AlbertP »

Vandaag een enerverende dag.
Vandaag in Raamsdonksveer geweest.
Mijn 24v liep slecht, meer op 5 poten dan op 6 ggrrrr
Zo links en recht informatie ingewonnen met bizarre veronderstellingen.
Vroeger zou ik naar Bas Risseeuw gereden zijn, maar dat gaat niet meer.
Een goed alternatief is Bart v. Hulst in Raamsdonksveer.
Dat het niet de injectoren zouden zijn was voor hem duidelijk, maar wat dan wel?
Bougie`s, bobine blok?
Daar kwam een duidelijk antwoord op.
Na het losmaken van het bobine blok was er een shock moment.
De meest linker voorkant bougie stond letterlijk vol met ......OLIE !!!1
Hoe gek wil je het hebben?
Geen wonder dat ie op 5 cil. liep.

Na alle 6 de bougie`s te hebben vernieuwt (en met bougievet) en alle olie te hebben verwijderd, liep die zoals het hoort met alle power weer aanwezig ....pppppffff
Waar kwam ie olie dan vandaan?
Bij die cil. zit ook de olie vuldop er er liep een olie spoor van de dop naar het bobine blok en de bougie.
Tja oorzaak gevonden en opgelost.
Motor loopt weer fantastisch :P :P :P :P
En de carterdruk ...die was normaal.

Helaas zijn die vuldoppen niet meer te koop.
Voorlopig draait hij, maar hoelang en hoe kom ik aan een nieuwe?

Enfin, maar rondvragen of er iemand een oplossing weet......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Injector probleem

Bericht door Jack de zeeuw »

Dan valt het nog mee Albert, bij mijn broer ( de Peugeot 406 coupe ) was het de klepdekselpakking waardoor er daar olie kwam.
Is de dop gescheurd of zit er een rubber ring in die gescheurd is ?
Misschien een foto ? Zo een dop moet toch wel te krijgen zijn, of op de sloop van een 24 klepper, dat wordt wel even zoeken.
Wil wel eens hier en daar rondvragen voor je ?
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie