Pagina 1 van 1

electrische storing ?

Geplaatst: 22 dec 2019, 23:17
door Jane22
Al vele jaren bezitter van de fantastische Renault Safrane II 2.5 RXT automaat. Prima auto, gelukkig wel de Volvo 5-cilinder (eerder de 2.2Vi gehad, wat een problemen). Wel de dorpels laten lassen.

Nu een typisch frans problem: de centrale deurvergrendeling doet het niet meer. Licht licht wel 1x op, maar geen open of sluiten. Knop op bedieningspaneel geeft geen aktie. Na enige tijd later: op knopje achteruitverwarming drukken doet de deuren op slot. En nu weer na een tijdje: bij versnelling in de achteruit gaan de xenonkoplampen knipperen (maar geen problem als de lichten ingeschakeld zijn).

Oftewel eerst dacht ik centrale deurvergrendelingsprobleem, niets gevonden, nu denk ik electrische storing of computer (Bosch) storing.

Wie weet hulp of richting waar ik moet zoeken ?

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 22 dec 2019, 23:45
door AS1 (Anne)
Dit is vrijwel zeker een storing in een massacontact.
Ik had vergelijkbare verschijnselen bij mijn R25 toen ik vergeten was een massadraad in de kabelboom in de middentunnel weer aan te sluiten. Bij bedienen cv ging de ruitenwisser achter aan en ook de koplampen flitsten even.

De massadraden in het interieur moeten gecontroleerd worden. Begin bij de middentunnel.

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 29 jan 2020, 22:39
door Jane22
Analyse bij de voormalige Renault werkplaats leert: het problem is dat de regel-unit (linksonder dashboard, achter zekeringkast) deels is doorgebrand. Zie foto. Dat levert de bijzonder franse typische verschijnselen:
- deurvergrendeling lampen lichten wel op maar er gebeurt niets
- op knop achteruitverwarming drukken dan gaan soms de deuren op slot
- bij Reverse gaan de koplampen knipperen
- bij lampen aan gaan de achteruitrijlampen permanent ook branden
en wie weet wat nog meer voor onverwachte dingen die nog gaan optreden.

Regel-unit is een gedecodeerd kastje.
Maar de regel-unit en de inspuitcomputer (en de sleutels / code) schijnen van elkaar afhankelijk te zijn, dwz alle 3 te vervangen. Maar geen onderdelen meer te krijgen, ook niet via onderdelenzoeker.

Weet iemand raad ? Heeft iemand dergelijke "drie-eenheid" of anders een donor Phase II 2.5 RXT met deze 3 onderdelen ?

Alternatief zou zijn nieuwe / andere regelunit met een aparte universeel kastje (tbv centrale deurvergrendeling) ?
Of als iemand dit beter snapt dan ik, dan hoor ik dat graag ...
Safrane regelunit.jpg
Safrane regelunit.jpg (302.04 KiB) 5427 keer bekeken

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 29 jan 2020, 23:07
door AS1 (Anne)
Verrassend. :shock:

Ik heb mijn 2.5 RXT gesloopt en die onderdelen waarschijnlijk wel liggen.
Ik had een automaat. Als jij een handbak hebt dan heb je misschien een andere inspuitcomputer. Geef dat nummer even door.

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 29 jan 2020, 23:26
door boer
Massa idd erg belangrijk beter 1 teveel dan te weinig

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 04 feb 2020, 15:05
door Jane22
Klinkt goed ! De mijne is ook Automaat. XT HV 54.
Ik zal t nummer van de inspuit unit opvragen, of weet je zo genoeg ?
Zover jij kan beoordelen, klopt de uitleg van de Renault garage, ook tav de onderlinge afhanekelijkheden / koppelingen tussen regel-unit - inspuitunit - sleutels ?
Dank alvast,


@boer - wat bedoel je met jouw opmerkign over massa ?

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 04 feb 2020, 19:11
door AS1 (Anne)
Die afhankelijkheden klopt wel. Heb je het verbrande kastje met eigen ogen gezien? Ik kende dit verschijnsel nog niet.
Ik zie dat er meerdere bakcomputers voor de automaat in omloop zijn dus graag wel het nummer opvragen.

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 16 feb 2020, 23:49
door Jane22
Ben bezig met mijn ex-Renault garage de typenrs van de inspuit unit te krijgen.

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 21 feb 2020, 23:06
door boer
Evt aachterhalen via type ? In dialogys?

Re: electrische storing ?

Geplaatst: 03 mar 2020, 09:39
door FreddieOetman09
Wat vervelend zijn dit soort storingen toch. En wat jammer dit dit altijd weer het stereotype van Renault bevestigd.
Ik hoop echt dat die Fransen het ooit voor elkaar krijgen en de technologie in dit mooie merk eens consequent laten functioneren op alle modellen,