Gekke computer ziekte?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gerben

Gekke computer ziekte?

Bericht door Gerben »

Vanaf dat ik mijn Safrane heb is het sprekende dashboard een beetje van slag. Als ik het contact aanzet, maar de auto nog niet start, dan vermeld de dame mij dat mijn oliepijl te laag is. Dit heb ik meerdere keren handmatig nagekeken, en het niveau is prima. Ook de meter op het dashboard geeft aan dat er voldoende olie aanwezig is (meter staat recht op). Je zou dus stellen dat de oliesensor in het motorblok in orde is.

Het vreemde is, de melding komt niet altijd. Ook heb ik de auto onder verschillende hellingen laten staan, en een nachtje laten rusten, zodat alle olie naar beneden zakt. Horizontaal, neus omhoog, kont omhoog, in alle standen krijg ik af en toe de melding (vaker wel dan niet overigens). Als afwisseling krijg ik de melding 'start onderbreker actief, starten niet mogelijk. Raadpleeg het instructieboekje'. De auto start prima, dus ze liegt me wéér voor. Als ik het contact een langere tijd aan laat staan, zonder de motor te starten, dan worden de verhalen die ze mij heeft te vertellen al ernstiger. Gister kreeg ik de volgende cyclus:
1 waarschuwing: oliepijl motor te laag, olie bijvullen
2 startonderbreker actief, starten niet mogelijk, raadpleeg instructieboekje
3 startonderbreker defect, raadpleeg de renault dealer
4 er is een storing opgetreden, raadpleeg de renault dealer
5 waarschuwing: brandstoftank bijna leeg <- nog meer dan 1/4 in de tank, dus nog lang niet op reserve

Ik was bijna een glas water gaan halen voor d'r stem, zoveel als ze aan het woord was.
De meldingen tonen overigens niet op het dashboard zelf:
1 oliepijl lampje gaat netjes uit na een paar seconden
2 startonderbreker lampje stopt met knipperen
3 startonderbreker werkt gewoon, heb ik getest door de stekker los te halen van de onderbreker, waarna de wagen inderdaad niet wou starten
4 er gaat geen 'service' of 'stop' signaal branden op het dashboard
5 brandstoftank lampje brandt niet

Het verhaal is nog niet af: Het systeem werkt prima als de motor loopt, en ik heerlijk het asfalt verslind. Uiteraard klinkt de laatste melding wel door natdat ik de motor heb gestart.

Als laatste wordt het volume van de stem extreem zacht zodra ik de motor afzet. De belangrijkste accu-spaar-waarschuwing 'uw lichten branden nog' wordt mij té zachtjes toegefluisterd om goed te kunnen verstaan.

Wie heeft hier ervaring mee, en is de computer misschien te resetten of iets dergelijks? Het is namelijk niet zo dat er iets mankeerd aan de auto zelf, en ik heb er mee leren leven (rijden). Maar is klinkt zo raar als er iemand naast je in de auto stapt, en het gevoel krijgt dat we ons in een zelfmoordmissie storten met al die duistere meldingen
Safrane II 2.0 RXE
cjibclient

Bericht door cjibclient »

hahaha.. Leuk he zo'n vrouw aan boord ;)

Als ik jou was zal ik even alle stekkers met contactspray inspuiten. Mijnes geeft ook allerlij rare meldingen. Maar als verschillende stekkers losgeweest zijn wordt het weer mnder.
Alle contacten worden erg slecht en als je ze even schoonmaakt functioneert het meeste weer...
Gerben

Bericht door Gerben »

Das een puik plan, maar waar zitten de contacten dan? De startonderbreker is netjes, die heb ik gecontroleerd, maar waar de rest zit, geen idee
Safrane II 2.0 RXE
snowy99

Bericht door snowy99 »

Hoi Gerben,

Nou heb ik zelf geen sprekend dame aan boord maar normaal is het zo dat als je min 10 minuten de accupolen lost koppelt dat dan de computer een reset krijgt
Lijkt me het proberen waard

Succes ermee
Renault Safrane 2.0 16v 1997
Gast

Bericht door Gast »

Das ook wel een idee, hoewel ik denk dat ze dit tijdens de grote beurt in april ook al hadden gedaan. Maar wat kan het kwaad :D

Dankje voor de tip!
Gerben

Bericht door Gerben »

...zei Gerben :P
Safrane II 2.0 RXE
braintjuh

Bericht door braintjuh »

snowy99 schreef:Hoi Gerben,

Nou heb ik zelf geen sprekend dame aan boord maar normaal is het zo dat als je min 10 minuten de accupolen lost koppelt dat dan de computer een reset krijgt
Lijkt me het proberen waard

Succes ermee
je kan dan ook nog proberen om de plus en min pool tegen elkaar aan te houden (zonder dat de accu aan gesloten is natuurlijk)
dit werkt ook goed tegen het resetten.
ReSa

Bericht door ReSa »

Ik zag ooit eens een post op den Duitser over een soortgelijk probleem. Daar was de oplossing het schoonmaken/vervangen van de motorkapschakelaar (open of dicht). Onvoorspelbaar, maar zo zijn vrouwen, nietwaar :wink:
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Gast

Bericht door Gast »

dat zou betekenen een nieuwe computer, want hij geeft veel meer dingen aan...
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik ^
Safrane II 2.0 RXE
Gerben

Bericht door Gerben »

Olé, de kink in de kabel is gevonden! Althans, de kink dan: de kabel heb ik zelf moeten aanleggen. Leest wat ik bedoel:

Omdat het een vrij irritante melding was, zette ik het systeem gewoon uit, zodat ik helemaal niets hoorde. Dus wat heb ik te verliezen als ik de computer probeer te repareren, en het hierdoor helemaal stuk maak? Niets dus, dus ik ging op jacht naar de computermevrouw.
Na wat zoeken in het werkplaats handboek kwam ik te weten dat ze onder de voorstoel lag, aan de bestuurderskant. Door de stoel helemaal naar voren te plaatsen kun je de deksel/ventilatierooster zien
Foto1

Tapijtje een beetje optillen en de schroefjes loshalen om vervolgens bij de computer(s) te komen
Foto2

Zoals te zien zit mevrouw met 'r eigen haarelastiek vastgeketend aan de bodem. Renault heeft gevoel voor humor :D
Foto3
Overigens, het kastje met de blauwe draden is de controlecomputer voor de lampen. Als er eentje stuk is, zegt de mevrouw dat. Altijd handig :)

Kastje loshalen is niet lastig, stekkertjes lostrekken ook niet. Zoals te zien liggen er al 2 losse stekkers in. Die horen in een andere computer die weer aan de linkerzijde past. Dit is voor de geheugenmodule van de verstelbare stoelen (die ik niet heb :()
Foto4

De computer
Foto5

Kastje openmaken, printplaat eruit schuiven. Hier zag ik al meteen een mogelijke oorzaak. Linksboven zie je een zwarte plek:
Foto6
Closeup

De andere zijde lijkt er nog wel even erger aan toe, en het lijkt wel een beetje een doorgebrande plek.
Foto8

De zwarte plek is waar een spoortje van de onderkant verbinding moet maken met een spoortje aan de bovenkant. Dit kan nu niet meer, vanwege de rotte plek. Omdat er verder geen component op de printplaat zit, is doorbranden erg gek. Condensators (dat bruine ding) kunnen warm worden, maar als ze zo heet zijn dat ze spoortjes verbranden die er naast liggen, dan moeten ze zelf ook gemolten zijn. En dat is duidelijk niet het geval, dus ik vermoedde dat het 'gewoon' oxydatie is dat 10 jaar lang aan het koper gevreten heeft.

Even de soldeerpen erbij om de condensator iets omhoog te plaatsen, zodat ik er onder kan kijken
Foto9
Foto10
Dit heb ik gedaan zodat ik kan zien waar het spoortje heen loopt. In dit geval vanaf het eilandje, onder de condensator door naar een weerstandje.

Vanaf de onderkant is te zien dat er meer eilandjes op hetzelfde spoortje verbinding maken met de bovenkant. Aangezien deze niet rot zijn, maken deze wel netjes verbinding met de bovenzijde. Ideale plek dus om een kabeltje aan te solderen.
Foto11 (volg rode lijn van rechts naar links)
Foto12

Natuurlijk eerst effe testen of het werkelijk opgelost is, en jahoor! probleem opgelost! :D
Foto13

Alles weer netjes terugleggen op z'n plek, en netjes afwerken. Weer een probleem uit de wereld :)
Kat in het bakkie noemen ze dat:P
Laatst gewijzigd door Gerben op 06 jul 2006, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane II 2.0 RXE
cjibclient

Mooi man..... Moet in de mijne er ook maar even uit halen als de temperatuur wat gedaald is....... Gister het relaisvoetje van de aanjager maar even verwijderd..... De climatcontrol vloog telkens in "service" en dat is niet prettig met dit weer.

Relaisvoetje was compleet gesmolten..... Kabels met stekkers aan het relais vastgezet en het werkt allemaal weer...... Heerlijk airco die werkt met dit weer.....
Gerben

Bericht door Gerben »

Toch gek, dat zo'n relailvoetje smelt....
Safrane II 2.0 RXE
Marc

Bericht door Marc »

Mooi werk, Gerben!

En een goede documentaire.

Heb je weer een "nieuwe'' auto :D
Het is geen rijden, maar glijden
cjibclient

Gerben schreef:Toch gek, dat zo'n relailvoetje smelt....
Die contacten zijn heel slecht... Dat had ik al eerder gezien. Maar ik had er nooit tijd voor genomen om er echt naar te kijken. Normaal hoefde ik alleen het relais er even uit te halen en weer terug te plaatsen en het werkte weer.... Maar van de week dus niet meer...
Plaats reactie