thermostaat vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3702
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Mijn Saf heeft boven de automaat een zwart vaatje waar twee grote koelvloeistofslangen samen komen, een uit de motor en een van de kachelradiateur.
Bovenop het vaatje zit een dun slangetje welke naar het koelvloeistof expantievat gaat. Dit is het overloopslangetje. Daar stroomt normaal, als hij warm is of altijd, koelvloeistof doorheen.

Dus de koelvloeistof temperatuur in het expantievat kan heel goed lager liggen dan bij de thermostaat doordat er gekoeld water van de kachelradiateur binnen komt.
Ik heb dit al eerder aangedragen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

beste safrance

Mijn bericht over kokend koelwater (of was het lucht dat naar boven kwam) werd gepost op het moment dat er een 83° thermostaat in zat.

Een andere vraag. Intussen is de safrane tijdelelijk bijgevuld met gedemineraliseerd water. Zou het kunnen dat dit warmer wordt dan koelvloeistofr?
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 588
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Ik heb nooit geprobeerd gedemineraliseerd water met koelvloeistof te mengen. Dat zou je kunnen proberen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
lankey
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 nov 2011, 15:02
Locatie: Oud Empel

Bericht door lankey »

Als de koelvloeistof kookt of bubbels vertoont in het expansievat terwijl de temperatuur géén 100 graden aangeeft dan denk ik dat de koppakking defect is. Een deel van de gassen worden dan via het koelsysteem afgevoerd.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn R25. Daar kon je een flink stuk mee rijden, waarna dan plotseling de computer zich begon te melden i.v.m. een veel te hoge temperatuur van het koelwater. Bij controle zag je dan veel bubbels in het expansievat, die hoorde je ook in het interieur. Voordat dit probleem ontstond had ik de koelvloeistof, thermostaat, kachelradiateur enz. allemaal vervangen.
Safrane RXE V6i automatique 12-08-1994 Ph1, Carin 520 nav., PDC, kln.nr 676 472 dkm.
Safrane RXE V6i automatique 31-12-1992 Ph1
R 25 V6i automatique kl.nr. 608, 25-04-1990, 320 dkm is ingeruild voor de Safrane!
Estafette 800 elektr. stuurbekrachtiging+cruise control, kl.nr. 464, 1-02-1979 (1ste eigenaar), 275 dkm.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Onze Renault's werken met een gesloten koelsysteem dat onder druk staat. Daardoor kan de koelvloeistof tot 105graden(of iets hoger) verwarmd worden voor het kookt.
Is de kvs heet(100+) en draai je de dop van het expansievat dan zal de kvs plots gaan koken met alle gevolgen van dien. Vandaar dat je die dop er ook niet af moet halen wanneer de motor warm is.
Gaat de kvs eerder koken dan kan het zijn dat de dop niet goed meer is. Renault heeft verschillende doppen(kleur bovenop) en die corresponderen met verschillende overdrukken.
Meen dat voor de Saf een bruine top(1,2 bar) is voorgeschreven.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Kunnen de bubbels ook niet komen van lucht dat zich uit het systeem verwijdert?

In elk geval is het een gegeven dat mijn saf nu terug werkt op een 73° thermostaat terwijl ik bij de installatie van een 83° thermostaat (kook)problemen had.

In theorie is een 73° thermostaat de goede gezien deze voorgeschreven wordt. Toch wordt de auto niet warm genoeg.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

rop, als je het koelsysteem hebt gevuld dan duurt het idd lang voor alle lucht eruit is.
Wordt je motor niet warm of wordt het in het interieur niet warm?
Bij het laatste , dan is je kachelradiateur verstopt, dit kan je voelen door in de motorruimte de twee slangen die bij de rembooster naar het interieur gaan beet te pakken ze dienen allebei ongeveer even warm te zijn.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Bij dit zachte weer is alles in orde. Warme lucht uit de radiator van ongeveer 40°. Maar de °temperatuur van het koelwater is maar rond de 75°. Het wijzertje bereikt dan ook maar met moeite het eerste schuine lijntje.

De kachelradiator werd vorig jaar doorgespoeld en daar kwam veel drab uit. het het nu opniuew gedaan en ook nog drab maar veel minder. Intussen heb ik, zoals geschreven, goede warme lucht zodat ik besluit dat de kachhelradiotor naar behoren werkt.

Ik wil dus de motortemperatuur omhoog want in koude omstandigheden zal de motortemperatuur nog zakken.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3702
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Controleer nu de dop van het expantievat. Als hij daar snel overloopt dan zit misschien het overdrukklepje in de dop scheef. Als dit goed is, vervang dan de dop want overlopen moet niet kunnen, afblazen wel.

Daarna de 83 graden thermostaat weer monteren.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Kijk ook eens of de 83 graden thermostaat nog wel open gaat door hem in een pannetje water te leggen en dit aan de kook te brengen :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 021: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 021: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

De 83° thermostaat was net aangekocht, dus die moet goed zijn.
Kan iemand verduidelijken wat de rol is van de dop op het expansievat? Wat zijn de gevolgen als hij niet meer goed sluit?
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3702
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Dan stroomt hij bij een beetje druk al over. Dat ligt dan aan de dop zelf.
Er zit een overdrukklepje in. Als de druk te hoog wordt dan gaat hij door de dop afblazen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Als de dop goed afsluit, krijg je dan warmer koelwater omdat het systeem onder druk staat?
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

rop, we praten al een tijdje over je koelingsprobleem.
Welk type Safrane heb je eigenlijk Het is een 2.0 van 1994 schreef je eerder maar er zijn verschillende uitvoeringen. Kan je het type opgeven of anders de eerste 8 tekens van het chassisnummer. Dan kan ik je wellicht beter op weg helpen.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Ik rijd met een safrane 2.0 benzine van 1994.

Chassisnummer:VF1B5400511531382

De thermostaat die er nu in zit is origineel gekocht bij Renault en heeft als nummer 7700851485.
Hij bestaat uit twee aanliggende cilinderlichaampjes (met verschillende diameter) en een sensor.
Plaats reactie