thermostaat vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Afbeelding

Zie de zwarte ring om de rechter thermostaat. Die is nodig anders kan het koelwater langs de thermostaat en verder voorkomt de ring lekken uit de behuizing naar buiten.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
rop

Bericht door rop »

Ik heb een ander model van thermostaat met name
7701348375. Als je deze nummer intikt op google zie je het model.
Luigi

Bericht door Luigi »

Ik denk dat na het verwijderen van de darm een metalen veer moet verwijderen om de thermostaat te verwijderen meestal is er geen pakking omdat de veer een goede afsluiting garandeert.
Natuurlijk is er de wet van murphy en kan er een rubber ring onder de thermostaat zitten voor 100% afsluiten zodat er geen water door kan sijpelen tot de thermostaat zelf opent en het water doorlaat naar de radiator .
Meestal kan je die rubber terug gebruiken als deze niet is verduurt of gescheurd .
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]
rop

Bericht door rop »

Interessante reactie van een eigenaar safrane 1993, phase 1. Ik zelf rijd 1994.

Kan je een figuur zenden hoe dat werkt? Heb nog nooit een veer gezien. Evenmin een rubber. Wie weet daar meer van bij dit model van thermostaat (zie vorige mail met nummer)
Luigi

Bericht door Luigi »

De reactie van mij zijn vooral gebaseerd op auto's van Volkswagen , Opel en ford modellen.
Het genoegen van een Renault Safrane koelsysteem open te gooien heb ik gelukkig nog niet gehad, maar ik neem aan dat koelsystemen een beetje vergelijkbaar zijn.
Een metalen veer bij eentje waar je de darm moet afkoppelen is om de thermostaat op zijn plaats te houden en deze waterdicht af te sluiten al dan niet met een rubber.
Het beste zou zijn dat ze een rubber afdichting gebruiken maar bij bepaalde modellen van Opel waren er die geen rubber pakking gebruikten.
Maar dan had je gegarandeerd problemen van corrosie op de plaats waar de darm op aansloot omdat het buisje waar de thermostaat in zat meestal van aluminium was en de veer van metaal.
Dit is wel een systeem die bij oudere modellen werd gebruikt , nieuwere modellen hebben over het algemeen een plastic huis waar de thermostaat tussen twee delen zit van het plastic huis steeds met pakking en vastgehouden door het plastic huis dit is een beter systeem geen roest .
Maar soms loopt het daar ook mis zoals bij de Audi A4 rond het jaar 2000 waren de dieselmotoren vernieuwt en duurde het langer voor de motor warm was , dit werd opgelost door een gloeikaars in het plastic huis te monteren.
Hebben toen al die plastic huizen moeten vervangen met een zonder gloeikaars want de plastic huizen smolten gewoon (I wonder why :roll: ).
Ik zal eens rondkijken of ik daar nog foto's kan vinden.
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]
rop

Bericht door rop »

Een veer heb ik nog nooit opgemerkt ter hoogte van de thermostaat.
Intussen weet ik het volgende. De thermostaat opent normaal, de fan van de radiator slaat op 90° aan, dit alles als de motor stationair draait in stilstand.

Van zodra ik echter rijd, daalt de temperatuur aanzienlijk en zakt de temperatuur tot 77°.
Is het koelvermogen van de radiator te groot? Kan ik daar iets voor zetten?
safrance

Bericht door safrance »

Dan werkt het bij jou zoals het hoort.
Deze thermostaat opent bij 75 ºC en als je dan rijdt zakt die temperstuur tot dat punt.
Zie http://www.auto-onderdelen24.nl/search? ... 7701348375.
De ventilator bewaakt de bovengrens, blijkbaar op ca. 90 ºC.

Bij mij, en wellicht ook anderen, ligt het anders.
Er zit een andere thermostaat in, die opent pas bij 90 ºC en de fan slaat bij een nog hogere temperatuur aan,
zie http://www.auto-onderdelen24.nl/gates/1238462

Dus als je een hogere werktemperatuur wilt, zul je er een ander type thermostaat in moeten zetten.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
rop

Bericht door rop »

inderdaad, ik zoek een andere thermostaat die op pas op een hogere termperatuur opengaat maar hoe vind ik die, versta dat hij ook passend is?
safrance

Bericht door safrance »

Dat doe je door thermostaat in te vullen in het zoekveld, dan krijg je alle mogelijkheden, en dan zoek je het model met gewenste temperatuur.
Ik heb er drie voor je gevonden:
http://www.auto-onderdelen24.nl/valeo/1106825 83 ºC
http://www.auto-onderdelen24.nl/valeo/1106820 89 ºC
http://www.auto-onderdelen24.nl/gates/1238229 89 ºC
Aan de hand van het typenr kun je het (of een equivalent) overal bestellen.

Maar kijk uit: als je er een thermostaat van 90 ºC in zet en bij 90 ºC gaat ook je fan draaien, dat lijkt me niet handig, dan moet je ook de temp.schakelaar van je fan aanpassen.
AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP »

In het verleden (vele jaren geleden) werd er wel eens een radiateur afschermer geplaatst om al te veel koude lucht tegen te houden en zo de temp. van het koelwater op normaal niveau te krijgen.
In Ned. hebben wij niet zulke barre omstandigheden dat we onder de 20gr vriezen hebben.
Het zou wel een probeersel kunnen zijn om te kijken of daarmee je problemen verbeteren.
Als je kachel dan nog geen goede warmte geeft, is het kachelradiateur verstopt....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
rop

Bericht door rop »

bedankt safrance voor de nummers. Ik zal een thermostaat steken van 83°C en kijk wat het geeft. Ik plaats dan nog wel een berichtje op het forum
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Je wilt warmere koelvloeistof dus kies een van 89 graden.

Verder, als je de temperatuur in het expansievat meet dan zou die zomaar lager kunnen liggen dan bij de thermostaat.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
safrance

Bericht door safrance »

AS1 heeft gelijk.
Je kunt de max temp goed meten door het kleine overloopslangetje van het expansievat af te halen en dat in een glas/potje te laten stromen en daarvan de temperatuur meten. Dit glas gooi je dan geregeld leeg in het expansievat. De dop van het expansievat daarbij natuurlijk steeds er af laten.
rop

Bericht door rop »

Heb intussen een 83° besteld. Ik denk dat bij een 89°C de fan steeds gaat aanslaan wat ook niet de bedoeling is. Ik kijk hoe her verder verloopt. Dank voor de reacties. ik plaats later nog een bericht
WillemS

Bericht door WillemS »

@ AlbertP, ja, vroeger had je een soort rolgordijn dat met een kabel en kettinkje in het interieur onder de dashbord omhoog getrokken kon worden, werkte perfekt in mijn Volvo 123GT motor was binnen no-time warm.
Je kunt zelf zo'n ding fabrieken door een rolgordijntje dat voor de zijruiten gebruikt wordt te monteren en met een kabeltje(remkabel van een fiets oid) via het schutbord naar binnen te geleiden en daar iets te maken waar je het mee vast kunt zetten.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie