thermostaat vervangen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

thermostaat vervangen

Bericht door safrance » 10 apr 2013, 13:30

Toen het ging vriezen kwam mijn motortemperatuur niet meer aan het tweede streepje (foto links). Vorig jaar was dat nog niet. Bij controle bleek dat de koelvloeistoftemperatuur maar ruim 80°C was.

Nieuwe Gates-thermostaat gekocht, even gecheckt: gaat open bij 90°, geheel open bij 94°, en weer helemaal dicht bij 87°.
Na vervangen staat de wijzer flink wat hoger (foto rechts), voorheen kwam hij daar alleen bij het filerijden.

Afbeelding

Natuurlijk op het forum gekeken wat er zoal was geschreven over de thermostaat en het vervangen ervan. Geen koelvloeistof verloren door het leeghevelen van het expansievat en het opkrikken van het rechter voorwiel.

De oude thermostaat nog even gecontroleerd: openen begon bij 82°, geheel open bij 86°, begon pas te sluiten bij 81° en was bij 69° pas helemaal dicht. Het was nog de originele Volvo-thermostaat, 12,5 jaar jong. :)

Is toch even wennen, een motor doorlopend op file-temperatuur. :shock:
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4668
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 10 apr 2013, 15:26

De Volvo motoren hebben een wat hogere bedrijfs temp. dan de Renault motoren.
Op zich is dat niet zo erg, het is alleen afwachten als het erg warm wordt, of dat de koeling "stabiel" blijft met z`n temperatuur.
Zoniet, dan de andere thermostaat er weer in....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 10 apr 2013, 18:20

Ja Albert, ik heb die discussie gelezen.
Ik heb me daarover verbaasd omdat uitsluitend 90° thermostaten worden aanbevolen en op de originele Volvo-thermostaat, type 9180811 van 09 99 ook 90° staat.

Aanleiding voor vervanging was dat de temperatuur ging zakken en 80° mij laag voorkwam. Een nieuwe 85° had voor mij ook gemogen, maar die kwam ik niet tegen.

Als ik in een file terecht kwam duurde het altijd even voordat de temperatuur ging oplopen, de koeling lijkt dus goed te werken. Maar inderdaad, het is even afwachten wat er bij 30° in de file gebeurt, maar de koelcapaciteit blijft hetzelfde dus dat zou goed moeten blijven gaan..
Laatst gewijzigd door safrance op 10 apr 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 10 apr 2013, 21:09

Je hebt dezelfde motor als er in mijn wagen zit.
Ik heb een thermostaat gemonteerd die bij 92 graden opent en ben er heel tevreden over.
Door de wat hogere bedrijfstemperatuur heb ik geen last van sludge en zelfs met een caravan(tandemasser van 1350 kg.) is het geen probleem om toch dik 100 te rijden(wat ik echter niet vaak doe.) Koeling zat.
Deze B42 motor van Volvo werd voor het eerst gemonteerd in de Volvo 850 met deze thermostaat, later is men overgestapt over de wat algemenere 90 graden.
Deze Volvo/Porsche motoren hebben een heel groot oliecarter ruim 6 liter !!! Waardoor het lang duurt voor de olie is opgewarmd, en pas boven de 60 graden olie temperatuur verdampt vocht en restbenzine uit de olie waardoor er vaak heel veel sludge(zwarte drab) ontstaat. Hier heb ik in ieder geval helemaal geen last van. Van deze motoren(ook de 2.5) is berucht dat als er veel drab inzit de oliezeef dichtslibt en dat kan tot ernstige motorschade leiden als je langdurig volgas rijdt, de zeef zuigt zich vast op de olieleiding en stopt zo de smering. Volvo heeft toen een modificatie aangebracht, n.l. een bolle zeef die niet hol gezogen kan worden. Ik verkies een wat hoger olietemperatuur om sludge te voorkomen, naast natuurlijk een goede kwaliteit smeerolie. mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 538
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » 10 apr 2013, 22:12

Willem, goed te horen dat ik geen koelproblemen hoef te verwachten. Ik heb jouw opmerking over een 92° thermostaat destijds gelezen, maar 90° leek me genoeg.
Dat een hogere temperatuur ook sludge tegengaat is nieuw voor me, eigenlijk wel logisch en vindt ik mooi meegenomen, hoewel ik daar nagenoeg geen last van heb, nu dus nog minder. :?
Verder was ik in de veronderstelling dat de 2.0 een N7Q-710/711motor heeft, model B54L, maar dat verschil met een B42 hoor ik graag van je.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 22 nov 2015, 10:17

Op mijn temperatuuraanwijzer komt de temperatuur met moeite (meestal zelfs niet) tot het eerste streepje nu het weer wat kouder wordt.

Gebeurt het dat de meter een te lage waarde aangeeft?
Hoe/waar vind ik een passende thermostaat met een hogere openingstemperatuur? (moet passen op het thermostaathuis en in de darm) Zijn er nummers en merken bekend?
Bedankt.

Safrane 1994 2.0 benzine

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3574
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 22 nov 2015, 15:35

Ik zou een nieuwe thermostaat bij een automaterialenzaak halen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 22 nov 2015, 15:39

Dat is niet de reden. Vorig jaar werd er een nieuwe geplaatst.
Ik denk dat ik eerst eens een infraroodmeting ga doen om effectief te zien hoe warm het water is. Hoe warm moet het zijn?

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 23 nov 2015, 11:58

Ik zou eerst eens checken of de huidige thermostaat wel goed werkt.
Als ze wat ouder worden gaat het asje uit het waslichaam er niet meer geheel in en blijft de klep ietsje openstaan.
Demonteren, in een pannetje water opwarmen met een thermometer in het water dan kan je zelf goed zien hoe de staat vd thermostaat is.
mvg WillemS
p.s. op de rand staat bij welke temp. hij opent.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 24 nov 2015, 20:20

Heb intussen de temperatuur van het koelwater gemeten in het expansievat. Dat bedraagt 77°C na een rit van 25km.

Is dit een normale waarde? In mijn Franse handleiding staat dat de thermostaat open gaat bij 73°C en volledig open is bij 85°C.

Voor ik de thermostaat demonteer en even controleer toch de volgende vragen:

1. Is 77° een goede bedrijfstemperatuur? Lijkt me nogal laag.

2. Is deze 77°C de oorzaak dat ik het in de auto niet warm genoeg krijg?

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 24 nov 2015, 22:26

1= nee 2= ja.
Bedrijfstemperatuur is de temp. waarbij de thermostaat geheel geopend is.
Oudere Renault motoren dus 85/87 graden De Volvo motoren 90/92 graden.
mvg WillemS
p.s. heb je geen temp. metertje koop dan bij Blokker een vleesthermometer @ 3,49
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3574
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 24 nov 2015, 22:59

Heb je wel een pakking om de thermostaat zitten?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 25 nov 2015, 09:52

Als 77° te laag is voor een goede motorwerking en ook te laag voor een verwarming dan loopt er iets mis.

AS1 vraagt of er een pakking om zit. Het is een thermostaat die enerzijds in de behuizing zit en anderzijds in de darm. Een pakking is er niet. Waar zou die dan moeten zitten? Je spreekt van een pakking die er om zit? een wikkeling dus?

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:23
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » 25 nov 2015, 10:24

Er zijn twee soorten van montage bij een thermostaat.
1 Je moet de darm verwijderen om de thermostaat te bereiken (zit dan vast met een metalen veer of zoiets).
2 Je moet een plastic of metalen huis demonteren waar de thermostaat tussen twee delen van het huis vastzit dan is er een pakking rond de thermostaat (meestal rubber oldtimers soms met papier of kurk pakking) :roll: dat ik dat nog weet van vroeger ik word oud :cry: :roll: :wink:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 25 nov 2015, 13:23

Bij mij zit de thermostaat in de darm. De ene richting sluit aan op het motorcompartiment, de andere richting op de darm. Om hem te bereiken moet ik enkel een slangklem openen. Zie ik iets over het hoofd inzake een (isolerende) pakking?

Uiteraard is het knobbeltje (sensor) richting motor gemonteerd.

Plaats reactie