Brandstof besparen?!

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
WillemS

Brandstof besparen?!

Bericht door WillemS »

Ben je klaar met het onderhoud van je Safje, maar loopt deze na de koude start de eerste minuten niet zo heel lekker? Kontoleer dan eens de werking van de Lambda-sonde.
Deze sensor zit in de uitlaat voor de Kat. Het is een sensor die de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen meet. Dit doet hij bij een temperatuur boven de 300 graden. Om dit snel te bereiken in de opwarmfase zit er een verwarmingselement in de sonde. Houd er rekening mee dat het een slijtage onerdeel is net zoals bougies bv.
De levensduur is zo tussen de 130 en 180.000 km.
Vaak gaat eerst het verwarmingelement stuk, de sensor meet dan alleen bij hogere toeren, de uitlaatgassen zijn dan heet genoeg om het Zikonia element z'n werk te laten doen. Bij lagere temperaturen zal de meting niet correct zijn en de ECU zal wellicht teveel brandstof inspuiten, vandaar een hoger verbruik. Heb je een viergastester dan zal je bij stationair lopen zien dat er een te hoge co-waarde is. Je kunt de sonde eenvoudig meten door bij omgevingstemperatuur de stekker los te nemen en een (liefst) digitale ohm-meter op de witte draden aan te sluiten. De gemeten waarde dient zo tussen de 2 en 6,5 ohm te zijn.
Meet je een veel hogere waarde of geen, dan is ws het verwarmingselement defekt.
SUC6
mvg
WillemS
p.s. de lambda van een 2.5 is anders dan van een 2.0 en de v6.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
digitalpunk

Bericht door digitalpunk »

Hier zou je toch Nobelprijzen voor uitdelen!
Mijne loopt beroerd met een koude motor, net als Albert z'n V6. Mijne heeft dan wel ruim 2x zo veel gelopen, maar dan zouden ze dus allebei aan de beurt kunnen zijn. Enig idee wat zo'n ding kost (nieuw)?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
WillemS

Bericht door WillemS »

Hieronder wat gegevens, de prijzen kunnen wat afwijken hier en daar.
Voor de 2.0 is het de OZA83-R2 van NTK 0167 prijs 87,27 ex.
de 2.5 heeft een Bosch Lambda met no. 0.258.003.896 prijs ??
de 3.0 12v v.a. 1996 de NTK OZA83-R4 prijs 102,00 ex.
de 3.0 24v heeft de NTK OZA660-EE20 prijs 108,75 ex.
Als je het zelf gaat doen let dan goed op: Als je de sonde laat vallen is deze in 90% vd. gevallen kapot. Het Zirkonia dat erin zit is dan gebroken.
De sonde wordt geleverd met montage vet, gebruik hier niet teveel van, en beslist GEEN ander vet gebruiken want dat verbrand en slaat neer op het Zirkonia in de tip vd sonde en dan werkt deze niet goed meer.
Vragen? ik hoor het wel.
SUC6
mvg
WillemS
p.s. de vervangingsinterval is 160.000 km volgens opgave .
WillemS

Bericht door WillemS »

Een geintje dat wel uitgehaald wordt tijdens de APK door sommige keurmeesters voor verkoopkeuringen van 2e handsjes met een oude Lambda die het niet zo goed meer doet:

De eis is dat er bij stationair en bij 2.500 tpm de Lambda een juiste waarde geeft. Bij 2.500 tpm lukt dat nog wel want dan zijn de uitlaatgassen voldoende warm om de sonde te laten werken, maar bij stationair niet. Wat ze dan doen is de motor een paar minuten heel snel laten draaien zo'n 4/5000 tpm., de sonde gaat dan gloeien en ze laten dan het gaspedaal los en de restwarmte in de sonde geeft dan even bij stationair een goede waarde, is dus goed volgens de APK-eisen.
En jij koopt dan zo'n wagen met APK, en een kapotte sonde, scheelt toch geld bij verkoop.
Je merkt het pas bij de volgende APK, want dan wordt hij afgekeurd en is je garantie voorbij :twisted:

Een gewaarschuwd mens, .. :wink:

mvg
WillemS
AlbertP

Bericht door AlbertP »

digitalpunk schreef:Hier zou je toch Nobelprijzen voor uitdelen!
Mijne loopt beroerd met een koude motor, net als Albert z'n V6. Mijne heeft dan wel ruim 2x zo veel gelopen, maar dan zouden ze dus allebei aan de beurt kunnen zijn. Enig idee wat zo'n ding kost (nieuw)?
Bas heeft bij mij wel de lambda sonde gecontroleerd, en die werkte naar behoren.
Dat er een verwarmings element in zit, wist ik niet.
Het zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 24v bij koude motor "zuipt" en een onbedwingbare zin heeft om bij iets gas geven, als een idioot ervan door te willen gaan.

Het is zeker de moeite waard dit nader te bekijken.:wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

gaat het verwarmingselement al aan zodra je de auto op contact zet?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS

Bericht door WillemS »

@ Albert, Doen! de vervangingstermijn is 160.000 km, dus zeker de moeite waard te laten meten of de verwarming nog werkt, zie mijn procedure, wel doen bij omgevingstemperatuur van de sonde, zo tussen de 15 en 25 graden. Als de sonde op temperatuur is dan werkt hij vaak wel normaal, maar het gaat juist om die situaties waar hij nog net niet warm genoeg is, En de ECU maar bijregelen! via jouw portemonne :cry: Vermoed dat Bas een viergastest heeft uitgevoerd bij een goed warme motor, dan heb je een goede uitslag, het gaat mij om de opwarmfase, dus van koud wegrijden de eerste km's de straat en de wijk uit.
@Anne, dat weet ik niet precies maar wel dat hij opgewarmd is binnen zo'n 20 seconden, je kunt hem vergelijken met een gloeibougie bij een diesel maar dan met een Zirkoniakapje er overheen.
mvg
WillemS
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Bas heeft idd de metingen gedaan met warme motor.
Dit zou dé oplossing van het "op hol slaan" kunnen zijn.
Omdat ik de komende maanden 3x per week in Nijmegen moet zijn, zal ik een afspraak gaan maken met Bas.
Het probleem is wel dat de motor dan warm is, en het enige uren duurt voordat ie koud is.
Daar heb ik even nog geen oplossing voor, behalve dat ik de lambda sonde met water zou kunnen afkoelen. :oops: :oops: :oops: :oops:
Of dat voldoende is???

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Het is een interessant onderwerp... de lambda sonde :!: :!: :!:
Met Google eens rond gekeken en daar de history gelezen.
Het geeft aan dat de sonde een héél belangrijk deel is op de verbranding.
En specifiek op de periode vanaf de koudstart.
Voor vele, en ook ik, is het een betrekkelijk onbekend onderdeel.
Nu het e.e.a. erover gelezen te hebben, is mij het wel duidelijk geworden dat er een behoorlijke ontwikkeling heeft plaats gevonden.
En juist bij de koudstart veel "ongemak" kan veroorzaken.

De voorverwarming periode is nu ongeveer 10sec, en men werkt eraan om dit nog korter te maken.
Bij een gasmeting laat men éérst de motor warm draaien, en dus slaat men de zo belangrijke koudstart situatie over.
Dat dit voor een APK meting niet belangrijk is, wil niet zeggen dat je het dan maar achterwegen kan laten.

Met Google kan je daar op het internet veel over lezen....
Ik mag aannemen dat er in een 24v ook zo`n sonde zit met verwarming.
En vermoedelijk zal daar dan ook mijn probleem in zitten...

Hieronder de laatste ontwikkeling.

Afbeelding

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
safrance

Bericht door safrance »

Begin dit jaar heb ik een nieuwe lamdasonde gemonteerd. Hierbij de foto van de oude (witte aanslag) en de nieuwe (korte kabel).

Afbeelding

Na montage heb ik gecontroleerd of de nieuwe goed werkte. Naast de 2 witte (voor 12 V) heeft mijn sonde een grijze en een zwarte draad. Bij deze twee draden heb ik een meetdraad in de stekker gefrommeld en daar een multimeter op gezet.
Bij contact aan geeft de sonde een spanning van 326 mV, na starten loopt dit voltage al snel op en na 10 seconden gaat de waarde pendelen tussen 60 en 960 mV.
Bij lagere snelheden blijft de uitslag zo groot, bij hogere snelheden wordt deze kleiner, 250-750 mV.
Het zorgvuldig aanbrengen van de draadjes bleek het meeste werk.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 430k
Je vindt slechts wat je zoekt.
WillemS

Bericht door WillemS »

@Safrance, De 2.0 heeft idd de korte draad 318mm.
De witte aanslag werd veroorzaakt door bepaalde toevoegingen aan de brandstof, daar gaat de Lambda uiteindelijk aan kapot.
@Albert, Als je bij Bas bent zal hij zeker niet aan een hete Lambda gaan zitten. Hij kan de weerstand meten als de wagen goed is afgekoeld, de 2 wite draden zijn van het verwarmingselement. De grijze en de zwarte zijn van de sonde en moeten pendelen dat weet Bas zeker wel(zie ook de ervaring van Safrance hierboven). Het gaat dus echt om de weerstand tussen de 2 witte, is die 0 dan is het verw.el. stuk, de waarden dienen tussen de 2 en 6,5 Ohm te zijn(Netto).
Ben benieuwd of die van jou nog goed is, zo niet dan zal je het verschil direkt merken nu het al wat frisser wordt 's-ochtends.
mvg
WillemS
p.s. ik hoor wel of er nog meer behoefte is aan info.
safrance

Bericht door safrance »

De toevoeging was in mijn geval een overvloed van benzine en dus ook roet.
Omdat de Injection Simulator stuk was verbruikte hij destijds behalve gas ook fors benzine.
Maar wat ik wilde zeggen is dat je behalve de weerstand ook de werking van de sonde kunt controleren.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 430k
Je vindt slechts wat je zoekt.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Ik heb vanmorgen even Bas hierover gebeld.
Hij is van mening dat de verwarming van de lambda sonde werkt of hij is kapot.
Als ie kapot is dan krijg je hierover een storings melding cq de storing staat gemeld in de ECU.
Geen van beide was het geval.
Ook de verdere meetwaarden waren correct.
Klaarblijkelijk is het verwarmings element altijd actief, en geeft hij dat weer op de clip.
Ook daar was alles normaal.

Het komt er dus hier op neer, de lambda sonde doet zijn werk, inclusief het verwarmings gedeelte............ :roll: :roll: :roll:

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
WillemS

Bericht door WillemS »

@Albert, Bas heeft wel gelijk, maar,.... De weerstand van een nieuw verwarmingselent zal bij een omgevingstemperatuur tussen de 2 en 6,5 Ohm bedragen.
Wordt het element ouder dan kan die weerstand toenemen met als resultaat dat het element langzamer opwarmt, het gaat dus geleidelijk stuk uiteindelijk, en dan krijg je pas een melding.
Ondertussen rijd je mogelijk jaren lang, de eerste km's met een nog niet(goed) werkende Lambda, het motormanagement zal daar op reageren en de motor loopt nog niet lekker. Pas als de temperatuur boven de 300/350 graden is op de tip vd Lambda zal deze gaan pendelen en is alles oke. Garagisten vervangen de Lambda meestal pas als deze echt niet meer werkt, maar het is en blijft een gewoon slijtage onderdeel dat zo'n 160.000 km meegaat.
Ik weet het, het is een prijzig onderdeel daarom is "proberen" minder voor de hand liggend.

mvg
WillemS
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Ok, dit is een duidelijk verhaal.
Tussen goed werken en kapot ligt nog een tussen gebied....... een beetje kapot. :roll: :roll: :roll:
Ik weet niet hoeveel Km`s ervoor staat,..... maar de prijs van een 24v Lambda sonde zal wel rond de 120,= Eurtjes liggen.
Zover ik de revieuw`s heb gelezen, is het aan te raden om er een origine Renault in te zetten.
Dan heb je niets aan te passen en geeft hij de juiste waarden aan de ECU.

Inmiddels staat de teller op 177.500Km, en heb dus in precies 2 en half jaar 30.000Km ermee gereden.
In die tijd is er nw olie en filters ingekomen.
De distributie en WP is kort na aanschaf vervangen.
Eind vorig jaar en nw accu.
En veel benzine :cry: :cry: :cry: , ik kom denk ik gemiddeld op 11/100Ltr.
En rond de 2.500,= Eur wegenbelasting.

Maar........ ik rij tevreden met een luxe 24v. :D :D :D

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Plaats reactie