Pagina 1 van 5
Waterpomp 3.0 V6 (12 V)
Geplaatst: 23 feb 2012, 11:19
door Jack de zeeuw
Problemen met de leverbaarheid van de pomp :
Het een en ander is beschreven in dit topic :
http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic. ... sc&start=0
Geplaatst: 23 feb 2012, 16:25
door Jack de zeeuw
AS1 schreef :
Waterpomp van de 3.0 V6 (12V) niet meer leverbaar
zoiets als een waterpomp is altijd wel beschikbaar.
Zie :
http://seekpart24.com/renault/safrane-i ... ump-100091
Reaktie zeeuw :
Zie ik ook, maar dit is niet de goede, deze kom je overal in alle programma's tegen. Volgens mijn garage die er een hele dag mee bezig is geweest en ook al zo'n waterpomp binnen heeft gehad, parreerd volgens het programma het nr van de motor met de pomp maar past de pomp niet (moet een kleine geribbelde poelie zijn ipv een grote gladde). In het verleden is er waarschijnlijk eens een fout gemaakt met omnummeren, deze past echt niet. En de goede is niet meer leverbaar.
En poelie is blijkbaar niet over te zetten, waarschijnlijk gelast.
Geplaatst: 23 feb 2012, 18:00
door AlbertP
Toevallig ben ik vandaag bij hem geweest, en ernaar gevraagd.
Ik heb er niets meer van omdat mijn harddisk een half jaar geleden gecrashed is.
Hij zou kijken of er nog wat van zijn verhaal terug te vinden is.
Het komt erop neer dat hij via Van Tol in Oud Beijerland een waterpomp heeft gekocht, maar niet de juiste tandriem poelie erop.
Deze was iets groter, een poelie met een aanduiding iets met 8 ipv 6.
Zoals ik begreep zou die dus 8 tands zijn.
Daardoor zou ie iets langzamer draaien, maar dat zou niet zo`n probleem zijn.
Wel moet er voldoende ruimte worden gemaakt om de poelie met snaar rond te laten draaien zonder dat ie aanloopt
Gr Albert
Geplaatst: 23 feb 2012, 18:08
door AlbertP
Oeps.... hij stond er al
Geplaatst: 22 jan 2014, 01:29
door Jack de zeeuw
Ik zoek weer een waterpomp voor een V6 12V, maar ik ben er niet zeker van dat bovenste pomp op deze site de goede is
http://www.rexbo.eu/renault/safrane-i-b ... ump-100091.
Het is al eerder fout gegaan, toen werd een pomp van een 24V opgestuurd, deze heeft dacht ik een kleinere poelie.
Bij Renault vinden ze het een moeilijk item, ze hebben er dus nog geen gevonden
Wie heeft er toevallig nog 1 op de plank liggen

Geplaatst: 22 jan 2014, 01:59
door boer
zit nog in mn oude saf kreeg hem toen niet los
Geplaatst: 23 jan 2014, 12:49
door AS1 (Anne)
Op mijn oude Laguna V6 motor die op het terras van mijn broer ligt zit nog een vrijwel nieuwe waterpomp.
Hij kon de poelie voor wat anders gebruiken dus geprobeerd los te trekken.
Resultaat: poelie en trekker aan gort en de motor in de vijver.

Geplaatst: 23 jan 2014, 14:57
door Ashvan
Jack de zeeuw schreef:Ik zoek weer een waterpomp voor een V6 12V, maar ik ben er niet zeker van dat bovenste pomp op deze site de goede is
http://www.rexbo.eu/renault/safrane-i-b ... ump-100091.
Het is al eerder fout gegaan, toen werd een pomp van een 24V opgestuurd, deze heeft dacht ik een kleinere poelie.
Bij Renault vinden ze het een moeilijk item, ze hebben er dus nog geen gevonden
Wie heeft er toevallig nog 1 op de plank liggen

Zou de goede moeten zijn aan de motorcode te zien.
Een 24v heeft motorcode l7x.
Als ik op mister auto de 2 waterpompen vergelijk zie ik dat de 12v 20 tanden heeft en de 24v 28 tanden. Misschien dat dat wel de goede waterpomp is. Het is wel een onbekend merk voor mij.
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... g1260.html
Geplaatst: 24 jan 2014, 00:02
door Jack de zeeuw
Mister-auto had ik ook al bekeken maar deze waterpomp is niet de goede. Zij geven als renault bestelnr. : 7701466850 en 7701468802 en hij schijnt ook op Saab te zitten.
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 11784.html
Volgens de garage is 7701466850 het goede nr. maar bij mister-auto staan dus 2 nrs. als je er 1 besteld krijg je het 2e nr en dat is niet de goede.
De 1e is echt niet meer te krijgen, vorig jaar hetzelfde meegemaakt, na retourzending van het foute exemplaar met veel geluk nog een juiste exemplaar gevonden bij een Renault dealer ergens in een hoekje van Noord Holland. Deze zat in een erg stoffige/vergeelde doos en was misschien al 10 jaar oud maar ongebruikt.
We gaan nu de waterpomp ( de nieuwe dus) die we vorig jaar hebben gemonteerd op de Ini van'97 gebruiken dus het probleem is wel opgelost.
Ik heb overigens de "kapotte pomp" aan een nader onderzoek onderworpen en volgens mij lekt hij niet langs de as en poulie maar heeft hij bij de ontluchtingsnippel gelekt daar zit ook heel veel corrosie. Bij de poulie en waterpomp huis is het mooi droog, geen vette troep en geen aanslag. ook volstrekt geen speling op de as dus heeft de desbetreffende monteur een verkeerde diagnose gesteld helaas en voor niets de pomp gedemonteerd
De "kapotte kan (na reparatie van de ontluchtingsnippel) in het schap.
Ik heb ook nog een motor los op zolder liggen waar er ook nog 1 in zit, daar moeten we dan ook maar zuinig op worden.
Zelf ben ik niet gecharmeerd van het gebruiken van gebruikte waterpompen maar nood breekt wet
Ik heb inmiddels wel een foto van de gedemonteerde waterpomp, de behuizing van de thermostaat zit er vast op, de leiding die achterlangs loopt zit er met een o-ring aan en is te demonteren. Volgens mij zit de behuizing van de pomp met nr. 7701468802 er niet aan vast en paste daarom niet.
Morgen zal ik de achterkant ook eens posten.

Geplaatst: 24 jan 2014, 10:52
door AS1 (Anne)
Jack de zeeuw schreef:
Zelf ben ik niet gecharmeerd van het gebruiken van gebruikte waterpompen maar nood breekt wet
Het probleem is dat een nieuwe riem funest kan zijn voor een oude pomp.
Die van mij ging lekken kort nadat ik bij 250k voor het eerst de riem verving.
Riem dus zo slap mogelijk zonder slippen zetten.
Geplaatst: 24 jan 2014, 18:51
door AlbertP
Geplaatst: 24 jan 2014, 23:12
door Jack de zeeuw
Klopt Albert, dit is hem, en zoals je zegt, niet meer nieuw te krijgen

dus moeten we het noodgedwongen met 2-de-hands doen.
Geplaatst: 03 feb 2017, 21:27
door AS1 (Anne)
Mijn waterpomp begint nu lekkagesporen onder het asje te vertonen.
Vermoedelijk door mijn rigoreuze schoonmaak van het koelsysteem met citroenzuur ontstaan.
De capaciteit van de radiateur is van 50% naar op 90% gegaan dus ik ben blij dat deze niet vervangen hoeft te worden.
Maar nu dus wel de pomp welke niet meer leverbaar is en de imitatie heeft allemaal de verkeerde poelie.
Ik had een mogelijke oplossing in gedachten namelijk de poelie overzetten op een imitatiepomp.
De poelie heeft zelfs een eigen nummer:
waterpomp (1) 7701 466 850 - 150 Euro
poelie (3) 7700 260 984 - 50 Euro
Ondertussen van "boer" begrepen dat Bas Risseeuw dit al eens gedaan heeft.
Als ik
hier kijk dan zijn die pompen heel anders dan de foto's verder boven op deze pagina.
In deze pompen kunnen geen thermostaat. Zou het kunnen dat dit een los deel is?
Geplaatst: 03 feb 2017, 22:49
door boer
Was volgens Bas niet makkelijk maar t ging wel
Geplaatst: 03 feb 2017, 23:06
door Jack de zeeuw
Ik denk niet dat je daar op dialogys de goede waterpomp hebt, de thermostaat zit niet in maar boven de waterpomp. Weet je zeker dat je goed zit
De thermostaat zit tussen onderdeel mr 12 en 9.
Ik moet nog ergens een losse waterpmp hebben liggen maar waar
Maar een waterpomp is meestal te reviseren, vroeger deed men niet anders al moet je weten waar ze dat doen. Mocht je hem vervangen door een andere, gooi hem in ieder geval niet weg
