achter remmen safrane 2.0 16 v uit 1998

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc w
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 jan 2010, 01:44
Locatie: Ulft

achter remmen safrane 2.0 16 v uit 1998

Bericht door Marc w »

Goede morgen allemaal
Ik heb even een vraag
is er toevallig iemand die weet hoe ik de achter blokken van mijn saffie moet vervangen?
gaat dit op de zelfde manier als de voor remmen of is hier een andere techniek voor
voor de keuring is de saf op de remmen en op de lambdasonde afgekeurd
en kan iemand mij vertellen waar de lambdasonde ongeveer in de uitlaat zit?

groetjes marc w
Renault Safrane 1998,2.0 16 v,leer,airco,cruise control,Vert Abysse Nacre
Renault Safrane ph 1 1994 2.2 vi (r.i.p)
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Dit is niet zo moeilijk.
Eerst de handremkabel lossen. Ik gebruik een schroevendraaier om de hendel opzij te duwen en een tang om de kabel te lossen. Dit kan wat moeilijk gaan.
Er zit een pen door de klauw heen welke de remblokken op hun plaats houdt. Deze kun je met een drevel naar je toe tikken via het gaatje aan de achterkant.
In de pen zelf weer een borgpinnetje die je er eerst uit moet trekken.

De zuiger moet je met een punttang terugdraaien. Doe eerst het remvloeistofreservoir open.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Marc w
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 jan 2010, 01:44
Locatie: Ulft

achter remmen safrane 2.0 16 v uit 1998

Bericht door Marc w »

dat is dus bijna op de zelfde manier als de voor remmen
daar moet je ook eerst het vloeistof potje losdraaien om de druk te verminderen
alleen de zuiger moet ik dus terugdraaien die kun je niet gewoon net zo als de voorrem terug duwen begrijp ik?
normaal gesproken haal ik het gedeelte van de remklauw los waar de blokken inhangen en blijft de beugel er op zitten
dan kan ik namelijk gelijk de geleiders schoonmaken en opnieuw invetten met kopervet
en je kunt overal makkelijker bij
Renault Safrane 1998,2.0 16 v,leer,airco,cruise control,Vert Abysse Nacre
Renault Safrane ph 1 1994 2.2 vi (r.i.p)
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

ja, achter is terugdraaien. Er zitten twee gaatjes in de zuiger om een punttang in te zetten.

Er zit bovenaan de remklauw een bout die je moet losdraaien. Aan de onderkant zit alleen een stang waar de klauw op kantelt.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Marc w
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 jan 2010, 01:44
Locatie: Ulft

achter remmen safrane 2.0 16 v uit 1998

Bericht door Marc w »

bedankt voor de informatie ik ga er nu mee beginnen eerst de voor remmen en daarna de achter remmen
het is mooi weer hier dus ik kan dat vandaag mooi doen

groetjes marc w
Renault Safrane 1998,2.0 16 v,leer,airco,cruise control,Vert Abysse Nacre
Renault Safrane ph 1 1994 2.2 vi (r.i.p)
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Kleine correctie, de remklauw dien je los te maken aan de inbus bout onderaan de remklauw!!!
Als je de handremkabel hebt gelost gaat het gemakkelijker maar deze hoeft niet los, en kan je de klauw omhoog kantelen om er beter bij te kunnen.
mvg.
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:Kleine correctie, de remklauw dien je los te maken aan de inbus bout onderaan de remklauw!!!
Uh nee, er zit geen bout onderaan. Daar zit een vaste geleidestang waar de klauw overheen kan schuiven.

Afbeelding
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De inbus zit in een rubber verstopt !!!
mvg
WillemS
p.s. even een spiegeltje erbij en je ziet het zo :wink:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Bedoel je dat je de geleidestang losmaakt?

Ik heb altijd de bout (boven dus) losgedraaid. Werkt prima en klinkt mij het meest logisch in de oren. Volgens mij staat het ook zo in een Laguna vraagbaak.
Heb je ook documentatie waar jouw werkwijze in zou staan?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Anne, het staat in Dialogys en in het Franse boek van RTA op pag. 100 :lol:
Het is ook eenvoudiger, je hoeft minder los te halen, het rubber beschermt de bout tegen roesten.
Je kantelt de klauw omhoog en haalt er zo de oude blokken uit.
SUC6
p.s. De bovenste bout moet met 70Nm en de onderste inbus met 35Nm worden vastgezet.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie