Pagina 1 van 1

Relais brandstofpomp

Geplaatst: 24 jan 2006, 22:17
door tonyvos
Kort geleden wilde mijn Safrane niet starten. Startmotor doorgebrand! Hij startte al enige tijd wat zwakjes, zeker na een paar dagen stilstand, dus dat zat er al aan te komen. Na veel 'klooien' startmotor vervangen (zit bij een biturbo lekker verstopt), maar toen wilde ie nog niet starten. De brandstofpomp kreeg geen stroom, waarschijnlijk relais kapot. Eerst nog even de betreffende zekeringen gecontroleerd en gekeken of deze wel stroom kregen. Nou, dat was allemaal keurig in orde. Alvast een nieuw relais bij de dealer gehaald, dus even vervangen en klaar is Kees. Maar waar zit dat kreng?

Bij de linker veerkoker zit een doos met daarin een aantal relais. Daar zit ie dus niet bij. Het bruine relais, dat ook voor de brandstofpomp nodig is, blijkt te zijn voor de rechter buitenspiegel die bij het inschakelen van de achteruit omlaag gaat, zodat je de stoeprand kunt zien. Onder de zekeringenkast links van de stuurkollum zitten ook nog eens 11 relais, maar ook daar zit die voor de brandstofpomp niet bij. Uren heb ik zitten zoeken, op internet gezocht en alleen een Frans forum gevonden waar iemand dezelfde vraag ooit had gesteld: waar zit het brandstofpomprelais? En daar was geen antwoord op gegeven.

Maar ik weet het nu en als iemand er ooit in de toekomst een keer naar zoekt, dan kun je veel tijd besparen. Dit relais zit in de kunststof doos onder het motormanagementsysteem. die doos zit vanaf de bestuurdersplaats gezien rechts voor onder de motorkap. Doos openen, metalen blok waarin de computer zit omhoog tillen en daaronder vind je twee relais, waaronder dat van de brandstofpomp. Even vervangen en het leed is weer geleden.

Geplaatst: 25 jan 2006, 22:19
door Gunther
Dit zijn nuttige tips! :idea:
Wel een lekkere speurtocht geweest zeg.
Heb je misschien een fotootje? Altijd handig.

Geplaatst: 03 feb 2006, 20:21
door tonyvos
Helaas, heb ik er geen foto van gemaakt. Daar heb ik na zoveel uur puur klooien niet meer aan gedacht. Maar het is heel simpel. Rubberen riem los, doos open en inhoud eruit tillen, dan worden twee relais vanzelf zichtbaar.

Re: Relais brandstofpomp

Geplaatst: 08 jul 2008, 15:28
door Roger
tonyvos schreef:Kort geleden wilde mijn Safrane niet starten. Startmotor doorgebrand! Hij startte al enige tijd wat zwakjes, zeker na een paar dagen stilstand, dus dat zat er al aan te komen. Na veel 'klooien' startmotor vervangen (zit bij een biturbo lekker verstopt), maar toen wilde ie nog niet starten. De brandstofpomp kreeg geen stroom, waarschijnlijk relais kapot. Eerst nog even de betreffende zekeringen gecontroleerd en gekeken of deze wel stroom kregen. Nou, dat was allemaal keurig in orde. Alvast een nieuw relais bij de dealer gehaald, dus even vervangen en klaar is Kees. Maar waar zit dat kreng?

Bij de linker veerkoker zit een doos met daarin een aantal relais. Daar zit ie dus niet bij. Het bruine relais, dat ook voor de brandstofpomp nodig is, blijkt te zijn voor de rechter buitenspiegel die bij het inschakelen van de achteruit omlaag gaat, zodat je de stoeprand kunt zien. Onder de zekeringenkast links van de stuurkollum zitten ook nog eens 11 relais, maar ook daar zit die voor de brandstofpomp niet bij. Uren heb ik zitten zoeken, op internet gezocht en alleen een Frans forum gevonden waar iemand dezelfde vraag ooit had gesteld: waar zit het brandstofpomprelais? En daar was geen antwoord op gegeven.

Maar ik weet het nu en als iemand er ooit in de toekomst een keer naar zoekt, dan kun je veel tijd besparen. Dit relais zit in de kunststof doos onder het motormanagementsysteem. die doos zit vanaf de bestuurdersplaats gezien rechts voor onder de motorkap. Doos openen, metalen blok waarin de computer zit omhoog tillen en daaronder vind je twee relais, waaronder dat van de brandstofpomp. Even vervangen en het leed is weer geleden.
Bovenstaande uitvoerig zitten lezen. Ik moet zeggen dat is een aardig stukje naslagwerk voor de sleutelaars onder ons!
Maar nu even de vraag:
Ik heb een Safi met LPG G2. 1999 Motorcode:N7Q H7.
De auto start normaliter op benzine om na enige meters rijden over te schakelen naar LPG.
Dit is jaren goed gegaan maar gisteren had "mijheer" geen zin meer in te starten.
Na het nodige te hebben geprobeerd, waaronder ook het aanslepen, weigerde de Safi enige medewerking te geven om te starten!
Bij het starten hoor ik normaliter de brandstofpomp benzine oppompen maar dit is nu niet meer het geval. Is het mogelijk dat dit het relais kan zijn en...kan ik deze doormeten of deze nog correct werkt?
Of kan de brandstofpomp te geest hebben gegeven?
Omdat ik deze momenteel ook niet kan contoleren kan ik dan de pomp op een andere manier testen/controleren?
IK HOOR HET GRAAG.
Gr Roger

Geplaatst: 08 jul 2008, 23:22
door Roger
Relais gecontroleerd maar deze is goed.Als je het contactslot draait geeft hij kortstondig stroom naar de brandstofpomp. Dus ik denk dat de brandstoftank echt de geest heeft gegeven.
Is deze pomp overigens te reviseren? (revisie setje ?)
Wat kost zo'n pomp eigenlijk ?
Gr Roger

brandstofpomp of startblokering

Geplaatst: 09 jul 2008, 02:11
door oldtimer
Hallo, ik heb dit ook gehad. Na veel speurwerk bleek het de startblokeringsmodule te zijn. Wanneer ik de sleutel omdraaide om te starten hoorde ik geen pomp. De pomp direct vanaf de accu getest en die werkte gewoon goed. De motor kreeg geen benzine. Startrelais controle en ook die kreeg stroom tijdens de start. Nu is het opgelost. De module onder het dashbordkastje (phase 1) bleek kapot te zijn. Zoals hier al eerder beschreven een spoel in je contactslot die de sleutel leest en de juiste code doorgeeft aan die module. De module geeft je inspuitkast weer een signaal voor de injectie en tevens het signaal aan de brandstof pomp. Zo werkt het systeem van Safrane. Dus als je pomp rechtstreeks getest wel werkt. denk dan aan dit verhaal. Ik heb me eerst lam gezocht naar de oorzaak. Ik reed toen op LPG 2 waar ik ook de schakelaar doorverbond. (noodoplossing)

Geplaatst: 09 jul 2008, 13:30
door Roger
Benzinepomp gecontroleerd door deze rechtstreeks door te verbinden vanaf de accu. Geen enkele reactie van de pomp dus vandaag maar een nieuwe besteld!
Da's jammer maar ja,...... benzine is ook voor een LPG Safi essentieel.
Bedankt voor de reactie's en de uitgebreide tips.
Prima forum met mooie oplossingen en zelfs nog meer info dan je eigenlijk verwacht.
Ga zo door "Guys"
Gr Roger

Geplaatst: 25 jul 2008, 10:01
door bt
probleem van tony ken ik wel.
heb ik 2-3 jaar geleden ook gehad.
even relais vervangen en klaar.

Geplaatst: 25 jul 2008, 17:48
door Roger
Nee heren,.... dit keer was het toch echt de brandstofpomp. Na het verplaatsen van de LPG tank ( het frame zat namelijk boven de opening van de brandstofpomp) . Heb ik de brandstofleidingen behoedzaam verwijdert van het brandstofhuis.
Een preciese en voorzichtige klus. Bij Renault garage vertelde ze me dat ik daarvoor speciaal gereedscahp nodig had. Dat had ik dus niet maar met beleid en gezond verstand zijn de leidingen toch van het brandstofpomphuis gekomen. Wat wel belangrijk is het merkteken dat op de pomp staat en de brandstoftank zelf. De pijl wijst naar de achterzijde van de auto. Het verwijderen van de schroefdraaddop was nog een aardige klus. Wat zit dat ding vast zeg!
Na alles los te hebben gedraaid kwam de pomp, door de veerdruk , omhoog. Inspectie maakte al snel duidelijk dat deze was doorgebrand. De electriciteitsdraad naar de koolborstel was verschroeid. Dus een nieuwe besteld voor de som van 240 euro. Pittige prijs maar ja ....zonder pomp wil de safi niet starten.
Vervangen en jawel hij starte direct!

Overigens een sms'je ontvangen , helaas te laat, van "Altijd Raak penders "in Vlaardingen. deze gaf een prijs van 130 euro voor een nieuwe branstofpomp! Niet meer nagevraagd of deze wel voor de safraan was maar als er iemand is die er een moet vervangen is dit een adres wat zeker de moeite waard is om te bellen. Dus....doe er je voordeel mee.
"Altijd Raak penders ( is een van de grootste demontagebedrijven van Europa)
010-4345506
Gr Roger

Geplaatst: 28 jul 2008, 23:45
door renaulist
bij phase 2 zit het relais naast het expansie vat onder het zwarte plastic kapje, gaan zelden stuk , maar wel de inertieschakelaar(is de schakelaar die bij een aanrijding door middel van trilling de brandstof toevoer onder breekt) deze zit rechts op het schutbord die rare vierkante rode knop, je test hem door er met een schroevedraaier tegen aan te tikken en als je hem dan indrukt en een duidelijke klik voelt werkt ie nog .tippievanpeterrenaulist ps in vak termen heet deze de opec schakelaar ,zodat je na een zware aanrijding niet ook nog eens op hoge brandstof kosten wordt gejaagd, handig ding he

Geplaatst: 28 jul 2008, 23:52
door renaulist
en dan nog effe wat ,we gaan natuurlijk niet naar die rat van een penders, die voor het gemak z,n onderdelen aan de olie prijs koppelt ,130 euro ,nee we halen het voortaan bij brabebo waar ook die nette peter voor werkt,af en toe