Total-loss na aanrijding: repareren of als donorauto
Total-loss na aanrijding: repareren of als donorauto
Beste lezers,
Helaas heb ik 3 weken geleden mijn Safrane iets te dicht op mijn voorganger geparkeerd. Ik rijd (reed) in een 2.2i RN uit 1993 met LPG installatie. 260.000 op de teller.
Zo'n auto is natuurlijk al snel 'total loss' maar het voelt voor mij nog net wat erger omdat ik er recentelijk behoorlijk wat aan heb (laten) vervangen. O.a.:
- Net een gereviseerde startmoter geplaatst
- Trekhaak sinds een half jaar (nieuw)
- Brandstofpomp sinds een jaar (nieuw)
- Dynamo (halverwege vorig jaar vervangen door een gereviseerde)
- Subframe achter is vervangen door eentje van een demontage bedrijf (in goede staat)
Ik kan hem bij mijn garage laten repareren voor naar schatting 2500 euro. Dat vind ik (veel) te duur, aangezien ik 3 jaar geleden 'maar' de helft heb betaald voor deze auto.
Ik heb een paar andere opties bedacht waar ik graag jullie advies over zou willen hebben.
1. Ik kan zo'n zelfde Safrane zoeken zodat ik mijn huidige auto als donor auto kan gebruiken. Om zoveel mogelijk te kunnen hergebruiken moet deze in ieder geval van hetzelfde type zijn (2.2i RN) lijkt me. Maar zijn er nog specifieke details waar ik op moet letten? Een bepaalde motorcode ofzo?
En hoe eenvoudig kan ik bijvoorbeeld mijn centrale deurvergrendeling + ab overzetten in een andere Safrane van hetzelfde type maar die zonder ab is geleverd?
2. Ik kan zo'n zelfde Safrane zoeken voor een mooi prijsje (met bv schade aan de achterzijde of die motorisch niet meer goed is) en daarvan de voorzijde overzetten. Zolang het om schroefdelen gaat moet ik zelf een heel eind komen. Dat scheelt een hoop in de kosten. Alleen waar vind je die... weet iemand nog een Phase I die hieraan voldoet? Ik heb in ieder geval nodig: bumper, koplampen, motorkap, zijschermen en het gedeelte waar alles aan de voorzijde aan vastgeschroefd zit (ik weet de naam daar niet van).
3. Ik kan deze 'aan de kant zetten' en op zoek gaan naar een andere auto (evt. Safrane). De gemiddelde auto sloper geeft weinig voor een sloopauto. Ik vraag me af of er soms nog vraag is naar 2e hands onderdelen van een 2.2i RN. Dan haal ik er namelijk de interessante onderdelen af en misschien kan ik er hier iemand nog blij mee maken. Voor een zacht prijsje per onderdeel komt het al snel boven de 100 euro uit die het demontagebedrijf er nog voor geeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Joost
Helaas heb ik 3 weken geleden mijn Safrane iets te dicht op mijn voorganger geparkeerd. Ik rijd (reed) in een 2.2i RN uit 1993 met LPG installatie. 260.000 op de teller.
Zo'n auto is natuurlijk al snel 'total loss' maar het voelt voor mij nog net wat erger omdat ik er recentelijk behoorlijk wat aan heb (laten) vervangen. O.a.:
- Net een gereviseerde startmoter geplaatst
- Trekhaak sinds een half jaar (nieuw)
- Brandstofpomp sinds een jaar (nieuw)
- Dynamo (halverwege vorig jaar vervangen door een gereviseerde)
- Subframe achter is vervangen door eentje van een demontage bedrijf (in goede staat)
Ik kan hem bij mijn garage laten repareren voor naar schatting 2500 euro. Dat vind ik (veel) te duur, aangezien ik 3 jaar geleden 'maar' de helft heb betaald voor deze auto.
Ik heb een paar andere opties bedacht waar ik graag jullie advies over zou willen hebben.
1. Ik kan zo'n zelfde Safrane zoeken zodat ik mijn huidige auto als donor auto kan gebruiken. Om zoveel mogelijk te kunnen hergebruiken moet deze in ieder geval van hetzelfde type zijn (2.2i RN) lijkt me. Maar zijn er nog specifieke details waar ik op moet letten? Een bepaalde motorcode ofzo?
En hoe eenvoudig kan ik bijvoorbeeld mijn centrale deurvergrendeling + ab overzetten in een andere Safrane van hetzelfde type maar die zonder ab is geleverd?
2. Ik kan zo'n zelfde Safrane zoeken voor een mooi prijsje (met bv schade aan de achterzijde of die motorisch niet meer goed is) en daarvan de voorzijde overzetten. Zolang het om schroefdelen gaat moet ik zelf een heel eind komen. Dat scheelt een hoop in de kosten. Alleen waar vind je die... weet iemand nog een Phase I die hieraan voldoet? Ik heb in ieder geval nodig: bumper, koplampen, motorkap, zijschermen en het gedeelte waar alles aan de voorzijde aan vastgeschroefd zit (ik weet de naam daar niet van).
3. Ik kan deze 'aan de kant zetten' en op zoek gaan naar een andere auto (evt. Safrane). De gemiddelde auto sloper geeft weinig voor een sloopauto. Ik vraag me af of er soms nog vraag is naar 2e hands onderdelen van een 2.2i RN. Dan haal ik er namelijk de interessante onderdelen af en misschien kan ik er hier iemand nog blij mee maken. Voor een zacht prijsje per onderdeel komt het al snel boven de 100 euro uit die het demontagebedrijf er nog voor geeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Joost
Hoe ben je er zelf vanaf gekomen? Geen letsel hoop ik?
Wat betreft de auto...
Als je alles zelf moet betalen zou ik zeker het wrak nog even houden.
Wat vervolgens het gunstigst is... heb je bv de plaats om dat ding zorgvuldig uit elkaar te halen? En de tijd?
Qua onderdelen is het inderdaad geen goudmijn, tenzij je ze zelf kan gebruiken. Meest kostbare is wellicht de gastank, als dat tenminste een ringtank is.
Als d eschade alleen optisch is (plaatwerk), maar de structurele delen goed zijn, waarom dan niet herstellen inderdaad? Mijn ouwe RN 2.2i heb ik bij 450.000 aan de kant gezet, en alleen omdat er iets te veel regulier odnerhoud in 1 keer kwam (uitlaat, distributie, koppeling). Een vrij kale I zonder al te veel gadgets erop is m.i. een uiterst degelijke wagen.
Wat betreft de auto...
Als je alles zelf moet betalen zou ik zeker het wrak nog even houden.
Wat vervolgens het gunstigst is... heb je bv de plaats om dat ding zorgvuldig uit elkaar te halen? En de tijd?
Qua onderdelen is het inderdaad geen goudmijn, tenzij je ze zelf kan gebruiken. Meest kostbare is wellicht de gastank, als dat tenminste een ringtank is.
Als d eschade alleen optisch is (plaatwerk), maar de structurele delen goed zijn, waarom dan niet herstellen inderdaad? Mijn ouwe RN 2.2i heb ik bij 450.000 aan de kant gezet, en alleen omdat er iets te veel regulier odnerhoud in 1 keer kwam (uitlaat, distributie, koppeling). Een vrij kale I zonder al te veel gadgets erop is m.i. een uiterst degelijke wagen.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Total-loss na aanrijding: repareren of als donorauto
wat gaan ze precies doen voor dat geld? Als je zelf handmatig bent dan moet je met slooponderdelen een heel eind kunnen komen.JoostVB schreef: Ik kan hem bij mijn garage laten repareren voor naar schatting 2500 euro. Dat vind ik (veel) te duur, aangezien ik 3 jaar geleden 'maar' de helft heb betaald voor deze auto.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Het was een relatief zachte aanrijding dus er was gelukkig geen persoonlijk letsel. Eigenlijk was ik nog verbaasd over de hoeveelheid schade aan mijn Safrane terwijl er aan de achterkant van de Opel Astra weinig te zien was. (Wat er achter die bumper allemaal kapot is gegaan, dat is moeilijk te zeggen).
Het lijkt erop dat ik alles zelf moet betalen. Als je achterop een andere auto rijdt ben je al snel aansprakelijk. De bestuurster van die andere auto gaf aan dat haar auto plotseling tot slilstand afremde zonder dat ze dat wilde. Maar daar heb ik dan weer geen getuige van behalve mijn vriendin, die naast me zat.
Er was in ieder geval geen aanleiding tot afremmen want wij waren de enige 2 auto's op de weg.
De vraag over beschikbaarheid van tijd is een goede. Die heb ik niet zoveel. Ruimte voor demonteren en opslag van onderdelen is er wel.
Er is nog een tweede reden waarom ik twijfel over herstellen. Motorisch was mijn auto prima, maar ik had al roestschade linksachter bij het spatbord en een deuk rechtsachter. Met name die roest stond op de todo-lijst, maar maakt het nu wel minder interessant om deze Safrane nog te repareren.
Ik kan veel zelf, maar als ik sloopdelen heb voor het plaatwerk zal de auto wel (deels) gespoten moeten worden. Dan lijkt me ook een kostbare aangelegenheid, alhoewel ik moet toegeven dat ik geen idee heb hoeveel het exact kost.
Ik ben nu aan het kijken naar een vervangende Safrane 2.2I RN. Er staan een stuk of zeven 2.2I RN's op autotrack. Twee daarvan met airco. Dat heb ik nu niet maar zou ik wel graag willen hebben. Weten iemand van jullie of dit verstandig is i.v.m. uitwisselbaarheid van de onderdelen tussen mijn huidige auto (zonder airco) en een nieuwe (met airco)?
Verder staat er bij een aantal auto's U9 achter de officiele naamgeving (op het kentekenbewijs) en bij sommigen niet. Weten jullie wat dat betekent? Maakt dit veel uitvoor de uitwisselbaarheid van onderdelen?
Het gaat om deze twee:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/5274820
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/7607661
Misschien dat iemand hier deze auto's kent? Ik heb geen idee hoe groot het Safrane wereldje is in Nederland.
Verder is deze interessant omdat deze dezelfde kleur heeft als mijn huidige auto (alhoewel er nog maar weinig bruikbaar plaatwerk aan mijn huidige auto zit) en een lage km-stand (die volgens de NAP verklaarbaar is):
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/7641288
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Het was een relatief zachte aanrijding dus er was gelukkig geen persoonlijk letsel. Eigenlijk was ik nog verbaasd over de hoeveelheid schade aan mijn Safrane terwijl er aan de achterkant van de Opel Astra weinig te zien was. (Wat er achter die bumper allemaal kapot is gegaan, dat is moeilijk te zeggen).
Het lijkt erop dat ik alles zelf moet betalen. Als je achterop een andere auto rijdt ben je al snel aansprakelijk. De bestuurster van die andere auto gaf aan dat haar auto plotseling tot slilstand afremde zonder dat ze dat wilde. Maar daar heb ik dan weer geen getuige van behalve mijn vriendin, die naast me zat.
Er was in ieder geval geen aanleiding tot afremmen want wij waren de enige 2 auto's op de weg.
De vraag over beschikbaarheid van tijd is een goede. Die heb ik niet zoveel. Ruimte voor demonteren en opslag van onderdelen is er wel.
Er is nog een tweede reden waarom ik twijfel over herstellen. Motorisch was mijn auto prima, maar ik had al roestschade linksachter bij het spatbord en een deuk rechtsachter. Met name die roest stond op de todo-lijst, maar maakt het nu wel minder interessant om deze Safrane nog te repareren.
Ik kan veel zelf, maar als ik sloopdelen heb voor het plaatwerk zal de auto wel (deels) gespoten moeten worden. Dan lijkt me ook een kostbare aangelegenheid, alhoewel ik moet toegeven dat ik geen idee heb hoeveel het exact kost.
Ik ben nu aan het kijken naar een vervangende Safrane 2.2I RN. Er staan een stuk of zeven 2.2I RN's op autotrack. Twee daarvan met airco. Dat heb ik nu niet maar zou ik wel graag willen hebben. Weten iemand van jullie of dit verstandig is i.v.m. uitwisselbaarheid van de onderdelen tussen mijn huidige auto (zonder airco) en een nieuwe (met airco)?
Verder staat er bij een aantal auto's U9 achter de officiele naamgeving (op het kentekenbewijs) en bij sommigen niet. Weten jullie wat dat betekent? Maakt dit veel uitvoor de uitwisselbaarheid van onderdelen?
Het gaat om deze twee:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/5274820
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/7607661
Misschien dat iemand hier deze auto's kent? Ik heb geen idee hoe groot het Safrane wereldje is in Nederland.

Verder is deze interessant omdat deze dezelfde kleur heeft als mijn huidige auto (alhoewel er nog maar weinig bruikbaar plaatwerk aan mijn huidige auto zit) en een lage km-stand (die volgens de NAP verklaarbaar is):
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... ne/7641288
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Persoonlijk zou ik afscheid nemen van de PhI, en overgaan naar een catagorie hoger.
Dan is een 2.5 een leuk alternatief.
Van het restant auto mag je niet veel meer verwachten, dus kan het wel
énige Euro`s gaan kosten.
Met geduld en zoeken kan je een leuke 2.5 `97 of `98 eruit halen met Airco.
Bij een 2.2i is die airco al op leeftijd, en kunnen er grote kosten aankomen.
Stop dat geld maar beter in een 2.5
Die 2.5ers lopen gemakkelijk 400.00oKm, dus schrik niet af als er 2ton op zit.
Wel op een aantal punten letten, zoals voorpoot veerschotels en het achter subframe.
En informeer wanneer de distributie vervangen is....kost rond 600,=
Gr Albert
Dan is een 2.5 een leuk alternatief.
Van het restant auto mag je niet veel meer verwachten, dus kan het wel
énige Euro`s gaan kosten.
Met geduld en zoeken kan je een leuke 2.5 `97 of `98 eruit halen met Airco.
Bij een 2.2i is die airco al op leeftijd, en kunnen er grote kosten aankomen.
Stop dat geld maar beter in een 2.5



Die 2.5ers lopen gemakkelijk 400.00oKm, dus schrik niet af als er 2ton op zit.
Wel op een aantal punten letten, zoals voorpoot veerschotels en het achter subframe.
En informeer wanneer de distributie vervangen is....kost rond 600,=

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Aan de andere kant hoef je de airco niet te repareren als die stuk is of je repareert het zelf.
De 2.2i is best een fijne motor. Minder hoogtoerig dan de 2.5 en ook degelijk. Ik zou zeker een oude 2.2i verkiezen boven een 2.0 16V.
De meest economische oplossing is een andere fase 1 kopen en je wrak als donor gebruiken.
De 2.2i is best een fijne motor. Minder hoogtoerig dan de 2.5 en ook degelijk. Ik zou zeker een oude 2.2i verkiezen boven een 2.0 16V.
De meest economische oplossing is een andere fase 1 kopen en je wrak als donor gebruiken.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
De 2.2 ookAlbertP schreef:Die 2.5ers lopen gemakkelijk 400.00oKm, dus schrik niet af als er 2ton op zit.

Persoonlijk vond ik mn I toch wat degelijker aanvoelen dan de II. Maar de RN was wel wat odnergemotoriseerd, dat dan weer wel.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Wederom bedankt voor de reacties.
Ik rijd hem zakelijk en dan is een auto van 15 jaar of ouder interessant vanwege de bijtellingsregeling oldtimers (35% over de dagwaarde i.p.v. 25% over de cataloguswaarde). De Phase II valt daar nog net niet onder. Nog even een paar jaar wachten.
Eventuele reparaties zijn ook voor kosten van de zaak en de BTW is aftrekbaar. Daarom heb ik relatief gezien veel aan mijn Phase I laten doen. Reparaties die je als prive-rijder niet meer zou laten doen aan zo'n auto. Aanschaf was 1250,- maar ik denk dat mijn garagehouder waar ik onderhoud laat doen er in 3 jaar tijd wel 4500,- omzet door heeft gehad.
Ik rijd hem zakelijk en dan is een auto van 15 jaar of ouder interessant vanwege de bijtellingsregeling oldtimers (35% over de dagwaarde i.p.v. 25% over de cataloguswaarde). De Phase II valt daar nog net niet onder. Nog even een paar jaar wachten.
Eventuele reparaties zijn ook voor kosten van de zaak en de BTW is aftrekbaar. Daarom heb ik relatief gezien veel aan mijn Phase I laten doen. Reparaties die je als prive-rijder niet meer zou laten doen aan zo'n auto. Aanschaf was 1250,- maar ik denk dat mijn garagehouder waar ik onderhoud laat doen er in 3 jaar tijd wel 4500,- omzet door heeft gehad.

- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Die rode '93-er is misschien niet verkeerd, dan kun je in ieder geval je eigen saf houden voor onderdelen.
Alleen zou ik er geen 1100 voor geven hoewel hij het misschien qua km-ers wel waard is, ik zou in 1e instantie niet hoger gaan dan 750, gezien de leeftijd van de auto. Dat zou denk ik een goede deal zijn (mits hij in goede staat is, ook binnenin ).
Suc6 met de beslissing(en).
Alleen zou ik er geen 1100 voor geven hoewel hij het misschien qua km-ers wel waard is, ik zou in 1e instantie niet hoger gaan dan 750, gezien de leeftijd van de auto. Dat zou denk ik een goede deal zijn (mits hij in goede staat is, ook binnenin ).
Suc6 met de beslissing(en).

Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Het plan is enigzins veranderd. Een dag voor de geplande kijk-dag realiseerde ik me dat rijden op benzine toch wel veel duurder is dan op LPG, zeker met de huidige brandstof prijzen. Daarom heb ik besloten om toch mijn eigen Safrane te repareren.
Ik heb een Safrane gevonden met dezelfde kleur waarvan de motor defect is. Ik ga deze gebruiken als donor-auto om mijn eigen Safrane te repareren.
Ik zag alleen pas NA de aankoop dat het om een 2.2Vi gaat i.p.v. een 2.2i (de auto stond als een 2.2i geadverteerd). Nu maakt dit voor de buitenkant van de auto helemaal niets uit (toch?), maar ik denk dat het misschien voor het op de plank leggen van reserve onderdelen van deze donor-auto wel verschil maakt.
Ik las dat het verschil tussen de 2.2i en de 2.2Vi zit in het aantal kleppen per cilinder. De cilinderkop is dus sowieso anders, maar weten jullie of overige onderdelen wel uitwisselbaar zijn (dynamo, startmotor, etc.)?
Daarnaast heeft deze auto een zwart-lederen interieur in redelijk nette staat (wat kale plekken maar die zijn denk ik wel te behandelen). Ik denk dat ik dit ga overzetten.
De voorstoelen zijn van die volledig elektrisch verstelbare 'memory' stoelen en dat klinkt ook wel interessant. Ik heb elders op dit forum gelezen dat de bijrijdersstoel alleen 12V nodig heeft. Over de bestuurdersstoel was dat niet helemaal duidelijk. De memory functie werkt dan blijkbaar samen met de computer van de auto.
Nu heb ik die memory functie niet per se nodig dus mijn vraag is of ik de verstelfuncties van de stoel wel kan gebruiken door alleen 12V aan te sluiten?
Mijn sleutelmaatje kwam nog met het plan om ook de airco over te zetten, maar daarover las ik (hier of elders op het internet) dat dit een haast ondoenlijke klus is. Plus dat je motor management er blijkbaar anders voor moet ingesteld zijn en dat lijkt me een onderdeel dat expliciet niet uitwisselbaar is tussen een 2.2i en een 2.2Vi. Of denken jullie dat dit wel een haalbaar plan is?
Een nadeel is dat ik de airco niet kan testen omdat de motor van de donor auto defect is (kapotte distributieriem). Straks ben ik uren bezig en blijkt het niet eens te werken.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Ik heb een Safrane gevonden met dezelfde kleur waarvan de motor defect is. Ik ga deze gebruiken als donor-auto om mijn eigen Safrane te repareren.
Ik zag alleen pas NA de aankoop dat het om een 2.2Vi gaat i.p.v. een 2.2i (de auto stond als een 2.2i geadverteerd). Nu maakt dit voor de buitenkant van de auto helemaal niets uit (toch?), maar ik denk dat het misschien voor het op de plank leggen van reserve onderdelen van deze donor-auto wel verschil maakt.
Ik las dat het verschil tussen de 2.2i en de 2.2Vi zit in het aantal kleppen per cilinder. De cilinderkop is dus sowieso anders, maar weten jullie of overige onderdelen wel uitwisselbaar zijn (dynamo, startmotor, etc.)?
Daarnaast heeft deze auto een zwart-lederen interieur in redelijk nette staat (wat kale plekken maar die zijn denk ik wel te behandelen). Ik denk dat ik dit ga overzetten.
De voorstoelen zijn van die volledig elektrisch verstelbare 'memory' stoelen en dat klinkt ook wel interessant. Ik heb elders op dit forum gelezen dat de bijrijdersstoel alleen 12V nodig heeft. Over de bestuurdersstoel was dat niet helemaal duidelijk. De memory functie werkt dan blijkbaar samen met de computer van de auto.
Nu heb ik die memory functie niet per se nodig dus mijn vraag is of ik de verstelfuncties van de stoel wel kan gebruiken door alleen 12V aan te sluiten?
Mijn sleutelmaatje kwam nog met het plan om ook de airco over te zetten, maar daarover las ik (hier of elders op het internet) dat dit een haast ondoenlijke klus is. Plus dat je motor management er blijkbaar anders voor moet ingesteld zijn en dat lijkt me een onderdeel dat expliciet niet uitwisselbaar is tussen een 2.2i en een 2.2Vi. Of denken jullie dat dit wel een haalbaar plan is?
Een nadeel is dat ik de airco niet kan testen omdat de motor van de donor auto defect is (kapotte distributieriem). Straks ben ik uren bezig en blijkt het niet eens te werken.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Zou dat met de motor-onderdelen niet zo snel weten maar als je nog onderdelen kwijt wil van die Vi dan houd ik mezelf aanbevolen,zoek bijv nog een uitlaat vanaf de kat voor mijn Vi en tevens grijze hoofdsteunen voor de achterbank..... Denk gooi maar ff een visje uit..... 

2,2i Vi RT 1994 handgeschakeld "Gigi"
Ik zal aan je denken als ik 'm gekannibaliseerd heb. 
Grijze hoofdsteunen kan ik je niet aan helpen want het is een zwart-lederen interieur.
Tenzij je de grijze hoofdsteunen bedoelt uit mijn huidige Safrane. Die komen uiteraard wel vrij als het me lukt om het lederen interieur over te zetten.
Ik kan zelf een andere uitlaat gebruiken, maar ik weet niet of die uitwisselbaar zijn.

Grijze hoofdsteunen kan ik je niet aan helpen want het is een zwart-lederen interieur.
Tenzij je de grijze hoofdsteunen bedoelt uit mijn huidige Safrane. Die komen uiteraard wel vrij als het me lukt om het lederen interieur over te zetten.
Ik kan zelf een andere uitlaat gebruiken, maar ik weet niet of die uitwisselbaar zijn.