Tips bij loshalen (alu) wartel?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Tips bij loshalen (alu) wartel?

Bericht door Gerben »

A.s. zaterdag ga ik de droger/waterafscheider van mijn airco vervangen, alleen stuit ik nu al op een probleem.
Bij de donor (*edit* die ik ga gebruiken) staken er nog 2 stompjes leiding uit de wartels. De wartels zelf kon ik wel losdraaien, maar dan draaien de stukjes alu leiding mee. Dat mag uiteraard niet gebeuren bij mijn eigen airco, want dan draai ik de aluminium leidingen stuk.

En waarom denk ik dat ik die leidingen stukdraai? Ik krijg met geen mogelijkheid de leidingen uit de wartels vandaan, zonder deze zwaar te verminken. Als dit bij mijn huidige circuit gebeurd, is het natuurlijk over met de pret.

Dus, wie o wie heeft een goeie tip om de leidingen uit de wartels te halen, zonder alles meteen te slopen?
Help! :)
Laatst gewijzigd door Gerben op 26 aug 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

waarom ga je de droger vervangen? Zolang het systeem niet lek is, is vervangen van de droger helemaal niet nodig.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

jans schreef:Heel voorzichtig uitboren op een kolomboormachine met een boor die 0.5 of 1 mm. kleiner is dan het gat in de wartel
En natuurlijk niet te ver doorschieten.
WD 40 kan ook nooit kwaad.

Succes.
De leiding en de onderdelen waar de leiding inzit zitten nog in elkaar in mijn auto.

De vraag is hoe ik de leiding en wartel HEEL uit elkaar krijg, zonder de leidingen te slopen.
De leiding en de wartel moeten opnieuw gebruikt worden.

De leidingen die uit de donordroger staken waren toch al doorgeknipt. Dus die leidingen interesseren me niet veel meer ;)
Laatst gewijzigd door Gerben op 26 aug 2010, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

AS1 schreef:waarom ga je de droger vervangen? Zolang het systeem niet lek is, is vervangen van de droger helemaal niet nodig.
Dat weet ik, de droger het lekke deel. Ik ga niet voor mijn plezier de droger vervangen :)
Ik ben niet van de werkverschaffing :)
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Gerben schreef:
AS1 schreef:waarom ga je de droger vervangen? Zolang het systeem niet lek is, is vervangen van de droger helemaal niet nodig.
Dat weet ik, de droger het lekke deel. Ik ga niet voor mijn plezier de droger vervangen :)
Ik ben niet van de werkverschaffing :)
ok duidelijk. De gemiddelde aircoboer zal je namelijk wijsmaken dat zo'n ding elke 3 jaar vervangen moet worden. Ik was even bang dat je dit daarom van plan was.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

Neuh deze aircoboer heeft ondersteboven in de auto gelegen het lek te vinden. Hij stelde me alleen voor de keuze om het zelf te doen omdat de klus nogal arbeidsintensief is en dus duur is.
Das een betere aircoboer voor de portomonee
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
do3000
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:41
Locatie: Deventer

Bericht door do3000 »

Soms helpt het om de brander er even op te zetten geen idee of dat kan bij jou.
1997/3 2,5L 20V RXT
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

Dat kan. De radiator moet er helemaal uit. Heb alleen geen brander
Safrane II 2.0 RXE
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Of het bij jouw kan weet is niet, maar er is een techniek om de bout "op te rekken"
Door aan de ene zijde een hamer (vuistje) tegen de wartel te houden en aan de andere zijde te slaan met een andere hamer, rek je de bout iets op.
Dit doe je dan aan zoveel mogelijk zijden van de wartel.
Hierdoor vervorm je de wartel door hem telkens een beetje ovaal te slaan.
Fixeer de wartel zoveel mogelijk om verbuigingen en trillingen te voorkomen.
Dat is vaak net voldoende om de wartel en de schroefdraad waar die op gedraaid zit, net die
ruimte te geven om hem los te krijgen.

WD40 is altijd een nuttige hulp,maar duurt even voordat het werkt.
Een kleine gasbrander bij bv Praxis of de Gamma zijn echt niet zo duur, en kan later ook in de keuken worden gebruikt om suiker op het dessert te caramelliseren.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Gerben, ik heb dit ook gehad met de airco van een Punto, de wartel zat tegen het schutbord. Oude nummerplaat ertussen en warmstoken, Er zit een rubber afdichtring tussen, deze gaat kapot. De moer is geborgd met loctite, denk ik. Heb ook bij de Brezan een bus "Crack-spray"gekocht, dat eropspuiten zorgt voor max. -45 en de boel "crackt los.
Je moet eigenlijk met z'n 2-en zijn, de leidingen moet je ook vastklemmen, niets mag verdraaien. SUC6 :wink:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

Hey Willem,
Bedankt voor de goeie tips. Ws zit er idd loctite of gelijkwaardigs tussen. Toen ik de moeren losdraaide (van de donor) ging dat niet eenvoudig :)
Rubberen ringen heb ik nog wel, dus daar maak ik mij niet ongerust over.
Alleen wel het vastklemmen van de leidingen. Dat gaat bijna niet met die dunne aluminium pijpjes...
Dat crackspray klinkt wel aantrekkelijk. Ook eens een busje van halen.
Ik neem aan eerst de loctite losbranden, en dan ff laten afkoelen?
Safrane II 2.0 RXE
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Gerben, dacht dat je speciale "groene" ringen nodig hebt, die bestand zijn tegen R134a en koudebestendig.
Vraag anders even bij een airco-specialist.
Verwarmen moet genoeg zijn en dan "crack-spray" erop. SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: 31 mei 2006, 09:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Gerben »

Die groene heb ik al :) Bedankt voor de tip in elk geval!
Safrane II 2.0 RXE
Plaats reactie