Brandstofpomp overleden?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Brandstofpomp overleden?

Bericht door mishmash »

Zucht, het lijkt wel alsof de problemen met m'n lieve safrane maar niet ophouden..

De brandstofpomp lijkt niet meer te werken, ik hoor de pomp ook niet draaien als ik het contact aanzet.

Nu kunnen het natuurlijk 2 dingen zijn, 1 de pomp zelf, of 2 de bedrading naar de pomp toe. Op de pomp zie ik een stekker zitten met 2 draden, maar als ik daar een multimeter tegenaan hou krijg ik geen spanning. Zijn deze 2 draden de + en de - of moet ik het chassis gebruiken als aarde?

Ik kon geen zekering vinden van de brandstofpomp in het zekeringkastje, zit deze toevallig ergens anders verstopt?

Iemand anders nog ideeen om dit probleem op te lossen?
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

Kijk eens in dit topic: http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... ndstofpomp

Trouwens er staat een heleboel info over brandstofpomp op dit forum. Gewoon effe bij "zoeken" brandstofpomp invullen en........zie de berg informatie.
Succes ermee. :wink:
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

Die twee draden meten.

Weet je zeker dat je de pomp hebt en niet de vlotter? Bij de vlotter zit er nog een doorlus-stekkertje naar je pomp. Deze had slecht contact bij mij.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

Riel schreef:Die twee draden meten.

Weet je zeker dat je de pomp hebt en niet de vlotter? Bij de vlotter zit er nog een doorlus-stekkertje naar je pomp. Deze had slecht contact bij mij.
Ik heb de draden gemeten die in m'n kofferbak onder het kapje zitten. ik zie daar de 2 brandstof leidingen zitten en een connector met 2 draden waarvan 1 witte. Zijn die 2 draden de plus en min, of is de witte de plus en het chassis de min?
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

De pomp staat niet in contact met het chassis. De twee draden zijn de plus en de min.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

Gunther schreef:De pomp staat niet in contact met het chassis. De twee draden zijn de plus en de min.
Dank je wel gunther. Ik heb zojuist nogmaals gemeten en ik krijg idd 12 volt op de draden als hij probeert te starten.. Het Relais is dus goed.

Wie oh wie heeft er een brandstofpomp voor me liggen? :(
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Ikke. :wink:

Afbeelding

Doe maar ff een pm als je deze wel echt nodig hebt..... :twisted: :wink:
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

Helaas geen foto's kunnen maken, maar deze klus was zo simpel dat het ook niet echt nodig was.

Om de slangen los te krijgen heb ik een speciale tang geleend van de garage hier om de hoek, daarna voorzichtig met hamer en schroevendraaier de ring los tikken, pomp verwisselen, vastzetten, aansluiten en gaan! Meteenw eer leven in de brouwerij :)

Dank je wel Gunther voor de pomp!!
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Geen dank! Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen. [smilie=thumbupwink.gif]
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Gebruikersavatar
renaulist
Berichten: 439
Lid geworden op: 28 feb 2008, 22:18
Locatie: gewoon,bij m,n moeder

Bericht door renaulist »

ik heb dat ook wel eens gehad maar bij mij was het een defect in de inertie schakelaar ,die rode knop tegen het schutbord welke er voor garant staat dat je bij een afgrijselijk ongeluk ook niet nog eens je kostbare benzine verliest
mishmash
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Velsen-Zuid

Bericht door mishmash »

renaulist schreef:ik heb dat ook wel eens gehad maar bij mij was het een defect in de inertie schakelaar ,die rode knop tegen het schutbord welke er voor garant staat dat je bij een afgrijselijk ongeluk ook niet nog eens je kostbare benzine verliest
renaulist, volgens mij is die killswitch er toch eerder voor dat de kans op brand / explosie kleiner wordt ;)
Groen
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 mar 2008, 21:11
Locatie: Den Haag

brandstofpomp (de)monteren

Bericht door Groen »

Er is al veel geschreven over de pomp en zelfs een mooie foto van de pomp. Bij mij is die volgens de ANWB wegenwacht kapot of in ieder geval kapot aan het gaan want hij valt onverwacht uit (startprobleem of bij stationair draaien bij stoplicht). Een paar harde tikken op het pompdeksel (in de bagageruimte, bodem, direct achter de achterbank, bestuurderszijde) en dan kan-ie weer starten. Toch kan-ie zomaar weer uitvallen. Vlotter blijft hangen of er is iets anders aan de hand, dus toch maar een nieuwe erin want de onzekerheid dat-ie steeds kan uitvallen is erg vervelend rijden (of stilstaan). Inmiddels bestelt.

Ik las dat je een speciale tang nodig zou hebben voor het loshalen van die 2 slangetjes en dat (de)montage makkelijk is? Heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig voor die slangetjes en kun je de pomp daarna eenvoudig uit de tank lostrekken (op de foto lijkt het alsof ie slechts met de rubberen ring in een tankopening moet worden gedraaid)? Is er nog iets waar je op moet letten, naast dat je een sigaret uit de buurt moet houden. Alvast dank voor een reactie.
Groet,
George
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Die speciale tang heb je nodig als je de speciale klemmetjes wil monteren, je kunt ook gewone (passende) klemmetjes pakken die met een schroevendraaier of slangklemsleutel zijn aan te draaien. De oude originele klemmen kun je voorzichtig met een knijptang demonteren door daar te knijpen en te wrikken waar de sluiting zit .
Verder heb je, als je de zwarte ring op de pomp op de officiele manier wil demonteren, een speciale tang/sleutel nodig. Maar deze wil ook nog wel eens los komen op de manier zoals mishmash dat heeft gedaan, voorzichtig met hamer en schroevendraaier (linksom).

Daarna is de pomp eenvoudig uit de tank te halen. :wink: :wink:
Succes.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De tang voor de klemmetjes, ook voor je brandstoffilter dat iedere 60.000 km vervangen dient te worden.
Merk: Midlock no. 7041 kost 27,30 ex.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ja Willem, die heb ik ook al vervangen door schroefklemmetjes, ik hou niet van dat gepruts met die klem-klemmetjes :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie