Kachelventilator
-
John Korsel
Kachelventilator
De blower van de kachel mijn Phase I (1993) doet helemaal niets meer.
Eerst haperde hij regelmatig en nu is het helemaal over. Als ik de draaiknop in de uiterste stand zet hoor ik wel een relais klikken. Na veel zoek werk heb ik een kastje gevonden met daar aan een printplaatje dat in een ventilatiekoker links achter de blower gemonteerd is. OP het printje zitten twee transistoren. Daar kwam het geklik vandaan. Op het kastje staat Valeo Thermique 833817 E/H 73405402 52.92.
Wie kan mij vertellen of dit de oorzaak kan zijn en zo ja, waar ik goedkoop een ander exemplaar kan kopen.
Eerst haperde hij regelmatig en nu is het helemaal over. Als ik de draaiknop in de uiterste stand zet hoor ik wel een relais klikken. Na veel zoek werk heb ik een kastje gevonden met daar aan een printplaatje dat in een ventilatiekoker links achter de blower gemonteerd is. OP het printje zitten twee transistoren. Daar kwam het geklik vandaan. Op het kastje staat Valeo Thermique 833817 E/H 73405402 52.92.
Wie kan mij vertellen of dit de oorzaak kan zijn en zo ja, waar ik goedkoop een ander exemplaar kan kopen.
-
Hans (gast)
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn Safrane van 1996 (Phase 1). Een van de aansluitingen was daarbij ook nogal zwart geblakerd; dat was de verbinding naar de + van de aanjager. Ik heb het zwarte kastje "Valeo thermique" voorzichtig opengemaakt en een draad gesoldeerd tussen het verbrande aansluitpunt en de draad die naar de + van de aanjager gaat. Een soort by-pass dus. Sindsdien is het probleem over! Verbaast me niet dat dit probleem is ontstaan als je ziet hoe dun de aansluitingen op dit kastje zijn in verhouding tot de stroom die de aanjager verbruikt.
Groeten
Hans
Groeten
Hans
-
John Korsel
Reperatie ventilator van kachel
Na een zondag sleutelen heb ik het probleem opgelost. Bleek inderdaad dat de aansluitingen van de ventilator in de stekker van de Thermique verbrand waren. Kastje voorzicht open gemaakt er op twee punten op de printplaat een by-pass gemaakt buiten de stekker om naar de draden die naar de vetilator gaan.

Duidelijk is te zien dat de twee contacten waarop de zwarte draden zijn aangesloten totaal verbrand zijn.

De thermique zit links onder het dashboardkastje. De "by-pass" is hier reeds aangebracht.


Duidelijk is zijn ook op de printplaat de verbrande contacten te zien.



Duidelijk is te zien dat de twee contacten waarop de zwarte draden zijn aangesloten totaal verbrand zijn.

De thermique zit links onder het dashboardkastje. De "by-pass" is hier reeds aangebracht.


Duidelijk is zijn ook op de printplaat de verbrande contacten te zien.


Laatst gewijzigd door John Korsel op 23 aug 2005, 00:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
richardvenema
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 20 jul 2005, 23:36
- Locatie: Amsterdam
Hallo,Hans (gast) schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn Safrane van 1996 (Phase 1). Een van de aansluitingen was daarbij ook nogal zwart geblakerd; dat was de verbinding naar de + van de aanjager. Ik heb het zwarte kastje "Valeo thermique" voorzichtig opengemaakt en een draad gesoldeerd tussen het verbrande aansluitpunt en de draad die naar de + van de aanjager gaat. Een soort by-pass dus. Sindsdien is het probleem over! Verbaast me niet dat dit probleem is ontstaan als je ziet hoe dun de aansluitingen op dit kastje zijn in verhouding tot de stroom die de aanjager verbruikt.
Groeten
Hans
Mijn naam is Richard Venema ik ben al een tijdje door omstandigheden niet online geweest.
Marr het volgende is mijn probleem mischien dat dit met deze topic te maken heeft .
Vandaag een spuitbus Kleenair in mijn Safrane geparkeerd en de airco op volle toeren 10 min laten draaien.
dit om eventuele schimmels te doden.
Het enige wat er gedood is is mijn airco ik denk dat er ergens en sluiting heeft opgetreden , na ongeveer een half uurtje rijden mijn motor afgezet en bij mijn vetrek naar huis ging op mijn display de airco wel aan maar de koude lucht bleef uit.
De vin gaat draaien.
Er was een 30 ampere zekering door maar daar is het probleem niet mee op gelost.
Zou het kunnen dat door de vochtige lucht spray Kleen air een sluiting heeft veroorzaakt.
De storing lijkt namelijk erg veel op deze topic.
Groet Richard
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
-
Hans2
kachelventilator
Richard,
De airco van mijn Saf uit 1996 is voorzien van twee zekeringen (30 en 15 amp). Het systeem is geen climat control dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw systeem. Ik denk toch dat het systeem de 10 minuten op volle kracht niet goed door is gekomen. Ik heb wel eens met mijn aircospecialist geproken over dit soort testen bij hoge buitentemperaturen, die mij vertelde dat bij extreme belasting de druk in de compressor zo hoog kan worden dat er een beveiliging in werking treedt.
Veel heb je hier misschien niet aan maar op afstand is het uiteraard moeilijk de diagnose te stellen.
Succes
De airco van mijn Saf uit 1996 is voorzien van twee zekeringen (30 en 15 amp). Het systeem is geen climat control dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw systeem. Ik denk toch dat het systeem de 10 minuten op volle kracht niet goed door is gekomen. Ik heb wel eens met mijn aircospecialist geproken over dit soort testen bij hoge buitentemperaturen, die mij vertelde dat bij extreme belasting de druk in de compressor zo hoog kan worden dat er een beveiliging in werking treedt.
Veel heb je hier misschien niet aan maar op afstand is het uiteraard moeilijk de diagnose te stellen.
Succes
-
richardvenema
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 20 jul 2005, 23:36
- Locatie: Amsterdam
Re: kachelventilator
Hans2 schreef:Richard,
De airco van mijn Saf uit 1996 is voorzien van twee zekeringen (30 en 15 amp). Het systeem is geen climat control dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw systeem. Ik denk toch dat het systeem de 10 minuten op volle kracht niet goed door is gekomen. Ik heb wel eens met mijn aircospecialist geproken over dit soort testen bij hoge buitentemperaturen, die mij vertelde dat bij extreme belasting de druk in de compressor zo hoog kan worden dat er een beveiliging in werking treedt.
Veel heb je hier misschien niet aan maar op afstand is het uiteraard moeilijk de diagnose te stellen.
Succes
Toch bedankt voor je reactie Hans
Groet Richard..
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
Ook ik ben zojuist niet ontkomen aan het ventielator probleem.
JUIST in deze hete tijden maakt hij overuren.
DIT is uiteindelijk de oorzaak van de problemen.
Renault heeft bij de elec. bekabeling zich uiterst bezuinigt op stekker verbindingen, door de gehele wagen trouwens.
Bij grote stroom verbruikers niets aan de hand als alles 100% is. Naarmate er slijtage ontstaat, zal een elec,motor MEER stroom gaan verbruiken, waardoor de ampere`s hoger worden.
NU worden de connectoren teveel belast, en branden de contactvlakken weg. Ook bij slijtage van de aanjager zal het stroomverbruik stijgen, ook hiet weer contact vlak problemen.
Daar ook de airco in dit schema is opgenomen en er ook aansluitingen in deze connectors zitten, zal langzaam maar ZEKER het hele systeem de geest geven.
Kern is bij oudere outo`s die al 250.000 Km erop hebben zitten, de oorzaak bij het begin moet worden weggehaald,
dus zal de aanjagermotor vernieuwd moeten worden (helaas 289,= ex Btw)
Bypasses en andere oplossingen kunnen leiden tot ernstige kortsluitingen en brand.
Bij mij waren de connectoren LOEIHEET, vandaar toch een gepaste waarschuwing;Niet alleen de kwaal wegnemen, let erop WAT de oorzaak is. Het kan verkeerde bezuiniging zijn, en de gevolgen katastrofaal !!!
Doe allen je voordeel ermee, het is zeker geen verkoop praatje ( leek mij in 1e instantie wel)
maar na met Johan van Van Tol in Oud Beierland uitgebreidt te hebben overlegt, waren MIJN twijfels weg.
HIJ zal en wil mij zeker niet het vel over de oren trekken, maar door zeer veel ervaring MET Safrane behoedt hij mij wel voor ernstige en gevaarlijke situatie`s
Daarnaast heb ik hem nog NOOIT op een verkeerde diagnose kunnen betrappen, ondanks zij toch stevig zijn geweest.
Gr Albert
JUIST in deze hete tijden maakt hij overuren.
DIT is uiteindelijk de oorzaak van de problemen.
Renault heeft bij de elec. bekabeling zich uiterst bezuinigt op stekker verbindingen, door de gehele wagen trouwens.
Bij grote stroom verbruikers niets aan de hand als alles 100% is. Naarmate er slijtage ontstaat, zal een elec,motor MEER stroom gaan verbruiken, waardoor de ampere`s hoger worden.
NU worden de connectoren teveel belast, en branden de contactvlakken weg. Ook bij slijtage van de aanjager zal het stroomverbruik stijgen, ook hiet weer contact vlak problemen.
Daar ook de airco in dit schema is opgenomen en er ook aansluitingen in deze connectors zitten, zal langzaam maar ZEKER het hele systeem de geest geven.
Kern is bij oudere outo`s die al 250.000 Km erop hebben zitten, de oorzaak bij het begin moet worden weggehaald,
dus zal de aanjagermotor vernieuwd moeten worden (helaas 289,= ex Btw)
Bypasses en andere oplossingen kunnen leiden tot ernstige kortsluitingen en brand.
Bij mij waren de connectoren LOEIHEET, vandaar toch een gepaste waarschuwing;Niet alleen de kwaal wegnemen, let erop WAT de oorzaak is. Het kan verkeerde bezuiniging zijn, en de gevolgen katastrofaal !!!
Doe allen je voordeel ermee, het is zeker geen verkoop praatje ( leek mij in 1e instantie wel)
maar na met Johan van Van Tol in Oud Beierland uitgebreidt te hebben overlegt, waren MIJN twijfels weg.
HIJ zal en wil mij zeker niet het vel over de oren trekken, maar door zeer veel ervaring MET Safrane behoedt hij mij wel voor ernstige en gevaarlijke situatie`s
Daarnaast heb ik hem nog NOOIT op een verkeerde diagnose kunnen betrappen, ondanks zij toch stevig zijn geweest.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
-
Gast
Dank je voor deze zeer goeie waarschuwing,alles heeft inderdaad ne oorzaak waarom deze doorbrand enz...Albert Peters schreef:Ook ik ben zojuist niet ontkomen aan het ventielator probleem.
JUIST in deze hete tijden maakt hij overuren.
DIT is uiteindelijk de oorzaak van de problemen.
Renault heeft bij de elec. bekabeling zich uiterst bezuinigt op stekker verbindingen, door de gehele wagen trouwens.
Bij grote stroom verbruikers niets aan de hand als alles 100% is. Naarmate er slijtage ontstaat, zal een elec,motor MEER stroom gaan verbruiken, waardoor de ampere`s hoger worden.
NU worden de connectoren teveel belast, en branden de contactvlakken weg. Ook bij slijtage van de aanjager zal het stroomverbruik stijgen, ook hiet weer contact vlak problemen.
Daar ook de airco in dit schema is opgenomen en er ook aansluitingen in deze connectors zitten, zal langzaam maar ZEKER het hele systeem de geest geven.
Kern is bij oudere outo`s die al 250.000 Km erop hebben zitten, de oorzaak bij het begin moet worden weggehaald,
dus zal de aanjagermotor vernieuwd moeten worden (helaas 289,= ex Btw)
Bypasses en andere oplossingen kunnen leiden tot ernstige kortsluitingen en brand.
Bij mij waren de connectoren LOEIHEET, vandaar toch een gepaste waarschuwing;Niet alleen de kwaal wegnemen, let erop WAT de oorzaak is. Het kan verkeerde bezuiniging zijn, en de gevolgen katastrofaal !!!
Doe allen je voordeel ermee, het is zeker geen verkoop praatje ( leek mij in 1e instantie wel)
maar na met Johan van Van Tol in Oud Beierland uitgebreidt te hebben overlegt, waren MIJN twijfels weg.
HIJ zal en wil mij zeker niet het vel over de oren trekken, maar door zeer veel ervaring MET Safrane behoedt hij mij wel voor ernstige en gevaarlijke situatie`s
Daarnaast heb ik hem nog NOOIT op een verkeerde diagnose kunnen betrappen, ondanks zij toch stevig zijn geweest.
Gr Albert
Je kan veel oplossen met draadjes enzo te verbinden,zolang dat de zekering of toch te minste gezekerd word kan je toch veilig de weg op.
Kweet niet ofdat de forum lezers weten eens ne wagen begint te branden zal je met "Standaard" brandblusser niet véél doen zene,of je moet er bij zijn als het maar ne minivlampje is en dan nog.
Eens die begint te branden door eventueel "kortsluiting" ga dat extreem vlug.
Sommige forumleden kunnen wel goed overweg met soldeerbout om het een en ander te vermaken op printplaat,wat zeker prachtig is en zeker huin feedback dat ze posten met foto's
Bezin eer je begin aan zo iets(zeker als je niet echt véél ervaring bij hebt)
Ben je niet zeker vraag het hier aan ervaren leden met zo iets of aan ervaren monteur of elektrospecialist om het voor je te doen.....
GRTZ ICE
- cjibclient
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 20 okt 2005, 16:49
- Locatie: Twist (Dld)
Die uitleg klopt we redelijk Albert maar ik heb er een kleine kanttekening bij... Hoe slechter de contacten hoe groter de weerstand wordt in de stekker. Daardoor wordt de stekker veel warmer bij gebruik. Dus als de contacten weer goed zijn is de weerstand een stuk lager.
Ik heb het relaisvoetje laatst vervangen door 4 gewone AMP stekkers en die worden niet zo heet als het voetje werd.
En dan heb je natuurlijk ook nog het moment dat het contact in de stekker zo slecht wordt dat er een von ontstaat o bepaalde momenten. En dan is er zeker brandgevaar.
Ik heb het relaisvoetje laatst vervangen door 4 gewone AMP stekkers en die worden niet zo heet als het voetje werd.
En dan heb je natuurlijk ook nog het moment dat het contact in de stekker zo slecht wordt dat er een von ontstaat o bepaalde momenten. En dan is er zeker brandgevaar.
Ik merk nu dat er een redelijk aantal Safrane rijders last hebben van slechte (oude, rotte) contacten. Wat cjibclient schetst is helaas waar, en dus een gevaar voor je auto (en jezelf).
Hoeveel mensen op dit forum hebben last gehad van slechte of verbrande contacten?
Een inventarisatie wie en welke contacten een probleem hebben veroorzaakt kan andere rijders helpen om schade te voorkomen.
Misschien een lijstje maken welke contacten je even moet nalopen en evt moet schoonmaken om verdere ernstige schade te voorkomen.
Hoeveel mensen op dit forum hebben last gehad van slechte of verbrande contacten?
Een inventarisatie wie en welke contacten een probleem hebben veroorzaakt kan andere rijders helpen om schade te voorkomen.
Misschien een lijstje maken welke contacten je even moet nalopen en evt moet schoonmaken om verdere ernstige schade te voorkomen.
Safrane II 2.0 RXE
-
richardvenema
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 20 jul 2005, 23:36
- Locatie: Amsterdam
Albert Peters schreef:Ook ik ben zojuist niet ontkomen aan het ventielator probleem.
JUIST in deze hete tijden maakt hij overuren.
DIT is uiteindelijk de oorzaak van de problemen.
Renault heeft bij de elec. bekabeling zich uiterst bezuinigt op stekker verbindingen, door de gehele wagen trouwens.
Bij grote stroom verbruikers niets aan de hand als alles 100% is. Naarmate er slijtage ontstaat, zal een elec,motor MEER stroom gaan verbruiken, waardoor de ampere`s hoger worden.
NU worden de connectoren teveel belast, en branden de contactvlakken weg. Ook bij slijtage van de aanjager zal het stroomverbruik stijgen, ook hiet weer contact vlak problemen.
Daar ook de airco in dit schema is opgenomen en er ook aansluitingen in deze connectors zitten, zal langzaam maar ZEKER het hele systeem de geest geven.
Kern is bij oudere outo`s die al 250.000 Km erop hebben zitten, de oorzaak bij het begin moet worden weggehaald,
dus zal de aanjagermotor vernieuwd moeten worden (helaas 289,= ex Btw)
Bypasses en andere oplossingen kunnen leiden tot ernstige kortsluitingen en brand.
Bij mij waren de connectoren LOEIHEET, vandaar toch een gepaste waarschuwing;Niet alleen de kwaal wegnemen, let erop WAT de oorzaak is. Het kan verkeerde bezuiniging zijn, en de gevolgen katastrofaal !!!
Doe allen je voordeel ermee, het is zeker geen verkoop praatje ( leek mij in 1e instantie wel)
maar na met Johan van Van Tol in Oud Beierland uitgebreidt te hebben overlegt, waren MIJN twijfels weg.
HIJ zal en wil mij zeker niet het vel over de oren trekken, maar door zeer veel ervaring MET Safrane behoedt hij mij wel voor ernstige en gevaarlijke situatie`s
Daarnaast heb ik hem nog NOOIT op een verkeerde diagnose kunnen betrappen, ondanks zij toch stevig zijn geweest.
Gr Albert
Hallo Albert
Hartelijk bedankt voor de tip,Helaas dan zal ik een nieuwe aanjagermotor moeten aanschaffen.
Maar beter dat dan je auto in de hens.
Groet Richard....
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
-
Hans2
Kachelventilator
Ik ben het eens met de uitleg en waarschuwing van Albert, dat je de oorzaak van een probleem moet traceren en verhelpen. Ik heb destijds eerst de kachelventilator gedemonteerd en prima in orde bevonden. Het beruchte zwarte kastje "Valeo Thermique" en de te lichte stekkerverbinding zijn de oorzaak. Vandaar de by-passes, zoals ik destijds in mijn berichtje op dit forum meldde. Ik denk dat dit een veilge constructie is en als je zeker wil zijn zou je de by-pass nog eens kunnen voorzien van een extra zekering.
Groet
Hans2
Groet
Hans2
-
richardvenema
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 20 jul 2005, 23:36
- Locatie: Amsterdam
Hallo GerbenGerben schreef:Er bestaan speciale zekeringhouders die je met kabelschoentjes tussen een kabel kan zetten. Uiteraard passen daar iedere waarde zekering. Gewoon even langs halfords
Waar zit dat kastje Valeo Thermique percies?
OP een posting van 20 Augustus 2005 van Jos en 1 van Hans staan foto,s en de locatie.
Groet Richard..
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk