Diverse Problemen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Tycho

Diverse Problemen

Bericht door Tycho »

Mijn (toekomstige) Safrane heeft wat problemen, sommige erger dan andere, die ik eigenlijk toch wel weer wil oplossen omdat deze auto gewoon probleemloos hoort te zijn.

Het gaat hier een Renault Safrane 2.0 Phase II uit '96 met ruim 175.000 op de teller.
AfbeeldingAfbeelding
(Ik weet het, een flinke poetsbeurt kan geen kwaad ;))

Helaas heb ik met deze auto de volgende problemen.

- "Plakkend" koppelingspedaal
- Geen weergave van verbruik
- Het slot in het portier linksvoor werkt niet op de sleutel
- Het portier rechtsvoor gaat soms niet open met de centrale vergrendeling (dicht overigens ook niet)
- Het raam in het portier rechtsachter gaat nog wel omlaag, maar niet meer omhoog.

"Plakkend" koppelingspedaal

Dit is een probleem dat al jaren speelt en ook al vele malen bekeken is door verschillende garages.
Bij warm weer en een warme motor komt het koppelingspedaal steeds moeizamer terug tot op een punt (vorig jaar op de duitse Autobahn o.a.) dat het niet meer terugkomt en je er met je voet onder moet om em terug te halen.
In het verleden hebben verschillende monteurs er naar gekeken maar konden niets vinden, waarschijnlijk omdat dit enkel dus bij warm weer en een warme motor voorkomt en de auto eerst een tijdje stilstaat voordat er naar gekeken wordt.

Geen weergave van het verbruik

Het beste is dit weer te geven met een plaatje:
Afbeelding
Op een gegeven moment is het schermpje linksonder uitgegaan en niet meer aan gegaan. Ook de selectieknop op de ruitenwisserschakelaar doet niets meer. Ik vermoed dat het misschien een los contact is.

Het slot van het portier linksvoor werkt niet op de sleutel

Met de centrale vergrendeling gaat het slot keurig open en dicht maar met de sleutel gebeurd er niets. Het voelt alsof de sleutel niets "pakt", ik kan de sleutel naar beide kanten draaien zonder enige weerstand.

Het portier rechtsvoor gaat soms niet open met de centrale vergrendeling

Eigenlijk een beetje het omgekeerde van het probleem hierboven. Rechtsvoor reageert het slot wel op de sleutel maar niet altijd op de centrale vergrendeling waardoor de de bestuurder of het portier met de sleutel moet openen voor een passagier of van binnenuit.

Het raam in het portier rechtsachter gaat nog wel omlaag, maar niet meer omhoog.

Hoe dit gekomen is weet ik niet meer maar op een gegeven moment op een warme dag ging de ruit wel omlaag (lekker even doortochten) maar niet meer omhoog, ook na een tijdje rijden, stilstaan, contact uit etc, ging de ruit niet meer omhoog. Bij de garage hebben ze uiteindelijk de ruit weer omhoog gekregen maar het probleem bleef (ook lijkt het dat sinds die "reparatie" het slot rechtsachter maar matig reageert op de centrale vergrendeling. Het palletje van het slot komt maar een beetje omhoog, bij ontgrendelen, waardoor het slot niet geopend wordt en gaat ook maar een beetje omlaag, waardoor het slot niet gesloten wordt.).

Ik wil proberen al deze probleempjes op te lossen en hoop dat iemand me hierbij op weg kan helpen want het is een fijne auto die nog zeker niet aan het eind van z'n levensduur is!
Riel

Bericht door Riel »

Cilinder aan het pedaal zelf vervangen.

Sloten eens goed smeren, panelen eraf, schoonmaken.

Verder alle massapunten (bij voeteneind aan zijkant) goed nakijken, veel sloten en raamproblemen (zeker de rechterkant) komt door grote weerstand op (massa) kabels.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
ik-wil-een-safrane

Bericht door ik-wil-een-safrane »

welkom hier op het forum , eindelijk iemand die een oudere phase II heeft gevonden als die van mij , ik heb de PT-HX-22!!! volgens mij ben jij nu de gene met de oudste phase II ,
plakken van het koppelingspedaal heb ik geen last van , het probleempje van de voordeur aan de passagierszijde ken ik wel , heb ik ook af en toe .en ook mijn sleutel lijk je gewoon doelloos in het sleutelgat te kunnen ronddraaien , maar ja .... we hebben toch centrale vergrendeling , dus who cares??
heel veel plezier met je safrane en deze moet idd nog ff meekunnen , die van mij staat op 233000 km
safrane 2.0rte phase II

echte mannen eten geen honing , die kauwen op bijen !!
Tycho

Bericht door Tycho »

Bedankt voor de reacties :D!

leuk dat m'n Saf de oudste Phase II is tot nu toe ;).

Wat betreft de rest.
Is het vervangen van een cilinder een beetje goed te doen? en waar kan ik een nieuwe (of 2de hands maar werkende) vinden.
Zijn er eigenlijk ook handleidingen (garagehandleidingen etc) voor?

De massapunten zal ik zeker even goed nakijken en gelijk even de sloten schoonmaken. Wat ik vergeten was te melden (het hangt samen met het slot in het linker voorportier) is dat af en toe de deurklink van het portier links voor niet werkt, even met de knie er tegenaan stoten helpt dan af en toe maar het is natuurlijk geen doen.
AS1 (Anne)
Administrator

Re: Diverse Problemen

Bericht door AS1 (Anne) »

Tycho schreef:- "Plakkend" koppelingspedaal
het is duidelijk dat je drukverlies hebt. Zijn ze nou nooit op het idee gekomen om de koppelingscilinder te vervangen??
Tycho schreef:- Geen weergave van verbruik
lampje stuk.
Tip 1: vervang ze allemaal anders blijf je bezig. Bij Brezan halen, niet de dealer die wil Euro's per lampje hebben.
Tip 2: controleer of de wijzers minstens een paar millimeter voor de achtergrond uitsteken.
Bij warm weer zal de achterkant uitzetten en dan komen de wijzers klem te zitten.

Instructies lampjes vervangen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Puzzie

Bericht door Puzzie »

Aan de slotunit van de linkervoordeur zit een stangetje, dat is verbonden met het sleutelcontact. Op de foto is dat het kleine stangetje. Dit kan loszitten door breuk van de plastic bevestigingen.

Afbeelding

Het probleem bij de andere sloten lijkt slijtage of vuil. Met name de knoppen willen nog wel eens gaan vastzitten.

Bij het raam kan het corrosie op de schakelaars of de stekkers zijn.

Succes
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Tycho

Bericht door Tycho »

Het eerste is alweer gebeurt!
Vandaag even 20 nieuwe lampjes gehaald (totale kosten €12.38 bij Brezan) en alle lampjes die vaak aanstaan vervangen.
Afbeelding

Binnenkort eens de portieren openmaken/controleren en opzoek naar een nieuwe cilinder voor het koppelingspedaal.
Gerben

Bericht door Gerben »

klinkt allemaal als de problemen die ik in het begin ook had.

Mijn lampje van de verbruiksmeter gaat soms uit. Tik tegen geven werkt prima!
Koppelingspedaal bleef ook soms op de bodem liggen. Bij de 2.0 is het 1 systeem (drukcylinder en leidingen) en moeten dus in z'n geheel vervangen worden. Lastig klusje, omdat je er niet echt goed bij kunt. Niet onmogelijk overigens, maar wel in een keer goed doen :P Nooit 2e hands halen. Setje kostte des tijds iets van 80 euro, en er komt een instructiepapiertje bij. Als je deze er om welke reden niet krijgt, heb ik deze wel.

De kofferbak wou niet op slot, of van het slot, of allebei tegelijk. Motortje was levensmoe, gaf niet genoeg kracht om de boel op slot te krijgen. Ditzelfde zal wel het geval zijn bij je deuren. Probeer met de knop in het hemelconsole te kijken of de linker deur dan wel open wil. Waarschijnlijk lukt dat ook niet (motortje stuk?)

Mijn ramen gaan ook niet meer zoals het moet. Gaat met een onregelmatige snelheid omlaag/omhoog en je hoort de motortjes moeite hebben. Ik denk dat dit te maken heeft met vuil tussen de rubbers en schaar-armen. Zelf heb ik nog niet de moeite genomen om te kijken wat er loos is, maar het zal wel iets in die richting zijn.
Safrane II 2.0 RXE
Tycho

Bericht door Tycho »

Waar kan ik het koppelingssysteem halen, want 80 euro voor een nieuw systeem valt nog goed te doen.

Met het hemelconsole gaat de linkervoordeur wel open maar rechtsvoor niet altijd. Rechtsvoor kan wel gewoon met de sleutel geopend worden.
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Als je nog sloten e.d. zoekt, mijn 94er wordt gesloopt, bestuurdersslot heeft 2 keer kuren gehad maar dat duurde in beide gevallen maar 10.000km of zo en ging spontaan weer over, overige portieren altijd normaal gesloten/geopend. Weet niet of die rommel past op een II maar dat weten de experts vast wel te vertellen.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik had het bij een onafhankelijke dealer gekocht (zo'n Bosch service garage).
Bij een Renault-garage zul je wel de hoofdprijs betalen
Safrane II 2.0 RXE
Riel

Bericht door Riel »

Ik gok meer op een weerstand in electrische verbinding als aan vuil en slappe motortjes :)
Gerben

Bericht door Gerben »

Riel schreef:Ik gok meer op een weerstand in electrische verbinding als aan vuil en slappe motortjes :)
De servo in de kofferbak was bij mij toch echt oud en versleten. Een sloopexemplaar loste het probleem direct op.

Het oude motortje deed 'zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzklik'
en de nieuwe zei 'KLIK!' :P
Safrane II 2.0 RXE
Riel

Bericht door Riel »

Ik gokte ook maar :)
Tycho

Bericht door Tycho »

Vandaag lekker op de snelweg terug naar Utrecht, auto begint blauw te staan. Uit de ventilatie kwamen dikke blauwe rookwolken en een enorme stank. Direct de climat control en ventilators uitgezet en zo snel als mogelijk naar een parkeerplaats.

Vermoeden: Kapotte ventilatormotor..
Nu nog uitzoeken of dit echt zo is.
Plaats reactie