Het gaat hier een Renault Safrane 2.0 Phase II uit '96 met ruim 175.000 op de teller.

(Ik weet het, een flinke poetsbeurt kan geen kwaad
Helaas heb ik met deze auto de volgende problemen.
- "Plakkend" koppelingspedaal
- Geen weergave van verbruik
- Het slot in het portier linksvoor werkt niet op de sleutel
- Het portier rechtsvoor gaat soms niet open met de centrale vergrendeling (dicht overigens ook niet)
- Het raam in het portier rechtsachter gaat nog wel omlaag, maar niet meer omhoog.
"Plakkend" koppelingspedaal
Dit is een probleem dat al jaren speelt en ook al vele malen bekeken is door verschillende garages.
Bij warm weer en een warme motor komt het koppelingspedaal steeds moeizamer terug tot op een punt (vorig jaar op de duitse Autobahn o.a.) dat het niet meer terugkomt en je er met je voet onder moet om em terug te halen.
In het verleden hebben verschillende monteurs er naar gekeken maar konden niets vinden, waarschijnlijk omdat dit enkel dus bij warm weer en een warme motor voorkomt en de auto eerst een tijdje stilstaat voordat er naar gekeken wordt.
Geen weergave van het verbruik
Het beste is dit weer te geven met een plaatje:

Op een gegeven moment is het schermpje linksonder uitgegaan en niet meer aan gegaan. Ook de selectieknop op de ruitenwisserschakelaar doet niets meer. Ik vermoed dat het misschien een los contact is.
Het slot van het portier linksvoor werkt niet op de sleutel
Met de centrale vergrendeling gaat het slot keurig open en dicht maar met de sleutel gebeurd er niets. Het voelt alsof de sleutel niets "pakt", ik kan de sleutel naar beide kanten draaien zonder enige weerstand.
Het portier rechtsvoor gaat soms niet open met de centrale vergrendeling
Eigenlijk een beetje het omgekeerde van het probleem hierboven. Rechtsvoor reageert het slot wel op de sleutel maar niet altijd op de centrale vergrendeling waardoor de de bestuurder of het portier met de sleutel moet openen voor een passagier of van binnenuit.
Het raam in het portier rechtsachter gaat nog wel omlaag, maar niet meer omhoog.
Hoe dit gekomen is weet ik niet meer maar op een gegeven moment op een warme dag ging de ruit wel omlaag (lekker even doortochten) maar niet meer omhoog, ook na een tijdje rijden, stilstaan, contact uit etc, ging de ruit niet meer omhoog. Bij de garage hebben ze uiteindelijk de ruit weer omhoog gekregen maar het probleem bleef (ook lijkt het dat sinds die "reparatie" het slot rechtsachter maar matig reageert op de centrale vergrendeling. Het palletje van het slot komt maar een beetje omhoog, bij ontgrendelen, waardoor het slot niet geopend wordt en gaat ook maar een beetje omlaag, waardoor het slot niet gesloten wordt.).
Ik wil proberen al deze probleempjes op te lossen en hoop dat iemand me hierbij op weg kan helpen want het is een fijne auto die nog zeker niet aan het eind van z'n levensduur is!